Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos Brændekedel

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af Jens » 04 dec 2018 14:40

Ja og nej, - man tager den kun ud, hvis den skal skiftes. Hullerne i den stoppes normalt ikke, men den kan blive så "udbrændt" så den ikke fungerer korrekt længere. Hvis det aflange firkantede hul er blevet helt V-formet og de vandrette huller i den er tydeligt synligt oppefra, så er det måske ved at være tiltrængt.
En midlertidig løsning kan være en plade i 5-10mm jern med et firkantet hul i den oprindelige størrelse, som man lægger ned på stenen.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Henrik Hansen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 04 dec 2018 11:56

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af Henrik Hansen » 04 dec 2018 14:53

Ok det er bare meget der ryger ud jeg må prøve at se på det du får rigtig mange tak for hjælpen

Rustrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 31 okt 2010 12:49
Mit fyr: ATMOS 32 S
Areal: 215
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Dagligt forbrug: 2 - 2½ kedler nu
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Exhaustro røgsuger til Atmos DC 32s

Indlæg af Rustrup » 25 aug 2020 18:43

Hej, jeg har den udfordring at min skorsten er under kip til den ende side, hvilket betyder at under visse forhold og især opstart giver det røgnedslag i naboens have, der ligger lavere end mit hus. Kan man sætte en Exhausto røgsuger (RSV) på så den fungere sammen med røgsugeren på min Atmos DC 32 S og hvilken styring ?

Jeg tænker at røgsugeren på Atmos skal styre røgsugeren på skorsten, så de tænder og slukker samtidig.

Er det en god ide eller ?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af John Skov Jensen » 25 aug 2020 18:48

Det kan du sagtens, tilslut RSV sugeren i samme klemmer som den originale suger

Der skal laves en indregulering af kedlen bagefter da det sikkert vil påvirke trækket en del
Exhausto styringen skal sikkert bare være den billigste model, der skal der lige kikkes lidt på deres hjemmeside

Rustrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 31 okt 2010 12:49
Mit fyr: ATMOS 32 S
Areal: 215
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Dagligt forbrug: 2 - 2½ kedler nu
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af Rustrup » 25 aug 2020 22:20

Hej John,
Tak for hurtigt svar. Jeg har monteret en trækstabilasator tidligere, for at få røgtemperaturen ned og det har virket, men hvilken effekt vil røgsugeren have på den ?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af John Skov Jensen » 26 aug 2020 18:17

Rustrup skrev:
25 aug 2020 22:20
Hej John,
Tak for hurtigt svar. Jeg har monteret en trækstabilasator tidligere, for at få røgtemperaturen ned og det har virket, men hvilken effekt vil røgsugeren have på den ?
Hvis din trækstabilisator er i stand til at nedregulere det ekstra luft flow, vil du nok ikke behøve at regulere på kedlen

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af svanggaard » 27 aug 2020 06:00

Jeg er ikke sikker på at en røgsuger vil hjælpe dig. Kold røg (vanddamp) slår ned uanset om det bliver suget eller blæst ud af skorstenen.

Umiddelbart tror jeg du får mere ud af at få røgtemperaturen op så hurtigt som muligt. Brug noget bedre optændingsbrænde og vent med at smide de større pinde i kedlen indtil skorsten er varmet op.

Rustrup
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 22
Tilmeldt: 31 okt 2010 12:49
Mit fyr: ATMOS 32 S
Areal: 215
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Dagligt forbrug: 2 - 2½ kedler nu
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af Rustrup » 28 aug 2020 17:30

Ja men problemet kan også komme når røgtemperaturen er kommet højt op, så skubber røgen/lugten sig ned af. Ved at sætte en røgsuger på skorstenen tænkte jeg at kunne skubbe røgen så højt op, at den ikke kan falde ned hos naboen og samtidig opnår jeg den fordel at evt. røg som nu kommer ud i fyrrummet bliver trukket ud af røgsugeren.

Hvad tænker du ?

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af svanggaard » 28 aug 2020 21:09

Jeg indrømmer blankt, at jeg ikke har den store erfaring med røgsugere. Jeg kan dog ikke forestille mig af den "skyder" røgen flere meter op i luften.

Fysikken er rimelig enkel; varm luft søger op, kold luft søger ned (relativt til omgivelserne forstås). Når din røg slår ned hos naboen, og du har røg i fyrrummet, er din røgtemperaur ikke høj nok (ved skorstensmunding). Der kan selvf. være en uheldig vindretning som tvinger røgen ned, men generelt er det temperaturen som styrer om røgen trækker op eller ned. Varm røg har travlt med at søge op/ud af skorstenen. Det vil give et lille undertryk i din kedel og derfor burde der ikke være røg i fyrrummet.

Hvis du har meget stor lysning (diameter) på skorstenen vil opdriften være begrænset. Det kan du afhjælpe med en skorstensforing eller en røgsuger. Men der ændrer ikke meget i forhold til "mundingstemperatur". Dvs. at kold røg stadig kan slå ned hos naboen.

Jeg har selv masser at træk i skorsten. Jeg har lysning på ca. 200mm og en skortenshøjde på ca. 8m. Når skorsten er (meget) kold, f,.eks. efter en ferie, har jeg også røg i fyrrum under optænding. Når først temperaturen stiger er der aldrig problemer.

Jeg har normalt røgtemperatur på ca. 150Grader på min lille spirrevip (atmos DC18S). Det måles med et "magnet-temometer" på røgrør fyrrum ca. 1 m efter kedlen.

Vil du dele lidt data: Lysning i skorsten, røgtemperatur og skorstenshøjde? Det kan måske hjælpe os med at give gode råd.

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af lille_smed » 29 aug 2020 22:32

tor ikke der er så meget at gøre ved min nabo har en skorsten på 7,5 meter og det slår også ned i min have. det er bare sådan det er..

men du kan faktisk godt, sænde op i den atmos, så den næsten ikke ryger og den starter underforsikringen med det sammen.

du skal glemme alt om det bypass det er i sådan en atmos, den skal altid være lukket.


Besvar