Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos Brændekedel

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 135 gange

Re: Atmos Brændekedel, fejlfinding.

Indlæg af John Skov Jensen » 12 feb 2018 14:41

Fyrrrmester skrev:
12 feb 2018 14:20
Hej alle!
Jeg har siden 2010 ca. haft stor fornøjelse og god varme fra mit Atmos DC 25 fyr med 1200 l akkumoleringstank. Der er begyndt at komme en fejl af og til hvor røggassugeren ikke starter når jeg drejer knappen på røggastermostaten ned på start position ved optænding. Den kører fint og slår også fra når gastemperaturen falder efter endt fyring.
Umiddelbart regner jeg med at det er termostaten der trængerr til en fornyelse, men jeg vil gerne høre om deer er nogen her med erfaringer der kan bekræfte det. Gerne også et par bemærkninger om hvordan man kommer ind og får den fætter skiftet - formodentlig afmontering af sidebeklædning på fyret?
Mvh. Fyrrrmester
Kan du høre/mærke om termostaten klikker når du drejer den fra yderstilling til yderstilling, både ved kold kedel og når fyring netop er afsluttet?

Fyrrrmester
Stoker I
Stoker I
Mit fyr: Atmos DC 25 S
Brændsel: Varierende, mest løvtræ.
Fremviser gerne i postnummer: 8963
Årligt forbrug: 8

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af Fyrrrmester » 14 feb 2018 09:22

Jeg kan godt høre termostaten klikke, - umiddelbart efter starter røgsugeren. Da fejlen er periodisk har jeg ikke endnu kunnet undersøge om den også klikker når fejlen opstår. Jeg overvejer at skifte termostaten alligevel præventivt - det er altid skønnest selv at vælge hvornår der skal repareres. Næste gang fyret ikke vil starte vil jeg være opmærksom på om den termostat klikker - eller ej!
Tak for tippet!

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 135 gange

Re: Atmos Brændekedel

Indlæg af John Skov Jensen » 14 feb 2018 09:28

Fyrrrmester skrev:
14 feb 2018 09:22
Jeg kan godt høre termostaten klikke, - umiddelbart efter starter røgsugeren. Da fejlen er periodisk har jeg ikke endnu kunnet undersøge om den også klikker når fejlen opstår. Jeg overvejer at skifte termostaten alligevel præventivt - det er altid skønnest selv at vælge hvornår der skal repareres. Næste gang fyret ikke vil starte vil jeg være opmærksom på om den termostat klikker - eller ej!
Tak for tippet!
Uanset, så er det en kendt fejl at de svigter
Husk at røggas sugerens funktion også styres af kedel drifttemperatur termostaten.
Den overstyrer røggas termostaten

Besvar