Side 1 af 1

Nu med turbolatoer i Orlan kedelen...

: 20 jan 2010 19:35
af Zarge
Humm... ved ikke rigtigt hvad jeg skal syntes...
Jeg har for et par dage siden monteret turbolatorer i røgkanalerne på min orlan kedel...
Jeg havde egentlig regnet med at de passede rimelig snert i kedlen, men der er et spillerum på 3-5mm på hver side af spiralerne... ( min kedel er fra 04 og spiralerne nye så jeg ved ikke om spec er ændret undervejs) Jeg har "opfundet" et smart system hvor de er koblet på bypassspjeldet så de bevæger fig op og ned sammen med den, tiltænkt som et alternativ på "supermodellens" rense mekanisme...
Men pga det store spillerum er det nok ikke meget bevendt..
Men skidt. Grunden til at jeg skriver er egentlig at jeg som først skrevet ikke rigtig ved hvad jeg skal syntes...
Før lå min røg temp på ca 400g ved fuld last, og nu ligger den mellem 140-240 alt efter hvor længe kedlen kører max, så noget må det ha hjulpet... Flammen i bundet køre på fuld knald, så det er jo fint. dog ryger skorstenen lidt mere end den plejer ( før kunne man ane røg, nu kan den tydelig ses, dog ikke som med den gamle salamander;-) ...) men jeg har ikke indtryk af at jeg sparer pind (fyret står på ca det samme om morgenen) og jeg syntes også den er ca lige så længe om at nå op i temp igen...
Jeg kører ude akk, og fyret står til 75g med 71g som spillerum.
MEn simpel hovedregning siger jo at når rørtemp er faldet, samtidig med at underfordrændingen umiddelbart er nogenlunde den samme... så må der blive afsat mere varme til vandet... forstår bare ikke at forskellen så ikke er mere tydelig...

Hvad siger I andre, har I nogen erfaringer at gi ud af...

På forhånd tak
Tonni Madsen

Re: Nu med turbolatoer i Orlan kedelen...

: 29 jan 2010 16:43
af Zarge
kan egentlig se at den ryger neget mere end før, ikke direkte os, men røgen er noget mere tydelig... som sagt syntes jeg underforbrændingen kører fint, kan dog se at der begynder at samle sig et tyndt lag sod øverst i skorstenen... nogen forslag til om jeg kan justere mig ud af det, evt hvordan, eller om det simpelhen bare ikke duer at køre med disse metal dimser i dyret...

På forhånd tak Tonni Madsen

Re: Nu med turbolatoer i Orlan kedelen...

: 29 jan 2010 18:04
af Ollii
Er det ikke netop damp du kan se (i disse kolde tider) fordi røgen er væsentlig køligere? at du ikke kan se det på forbrug kan jeg ikke svare på.

Re: Nu med turbolatoer i Orlan kedelen...

: 30 jan 2010 01:13
af Zarge
tja, ved det sgu ikke, det er svært at sige, men jeg tror desværre der er mere end damp i røgen... Jeg lagde mærke til i morges da jeg tændte op, under opvarmningen af fyret, hvor den kører med gennemforbrænding begyndte folk på hovedvejen (lige uden for huset) at tænde tågebaglygterne... Ikke noget ondt i det, meget normalt, er det næsten vindstille, bare med en smule vind mod vejen kan det ikke undgåes...
Men "i gamle dage" når jeg slog over på underforbrænding forsvandt røgen øjeblikkeligt, det så nærmest lidt surealistisk ud når man kikkede på skorstenen mens en anden trak i håndtaget...
Men i morges så blev røgen da betydelig mindre, men den faldt stadig ned og hang over vejen, jeg syntes den burde ha spredt sig hvis det kun var damp, eller?

Mvh Tonni Madsen

Re: Nu med turbolatoer i Orlan kedelen...

: 30 jan 2010 09:21
af Ollii
Godmorgen nej damp burde ikke slå ned. Har du ikke bare proppet dine rør for tætte så fyret ikke har tilstrækkelig luft gennemstrømning? Om muligt kan du vel prøvet og tage en del af turbulatoren ud igen?