Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

vigas 25

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: vigas 25

Indlæg af mejeristen » 04 jan 2010 22:41

DennisV skrev:Hej

Jeg købte et Vigas 25 kw fyr i 2005, og det har kørt fint det første år hvor jeg kun havde gulvvarme i stueetagen, men da jeg udvidede mit hus med 1. sal og installerede radiatorer der, begynde jeg at få problemer med luft i systemet. Jeg skal udlufte anlægget ca. en gang om måneden og fylde vand på, da vandet løber ud af overløbet i takt med at der kommer luft til. Jeg har fået af vide at det kan hjælpe at skifte fra åben til trykexpansion, men jeg er ikke klar over om fyret er godkendt til dette.

Er der nogen der ved om det kan godkendes til trykexpansion, og jeg kunne da også godt tænke mig at se et certifikat på kedlen hvis det er muligt.
Du er nok nødt til at spørge en forhandler af kedlen. Men en ting er sikkert hvis den skal være godkendt til trykeksp. så SKAL der være en kølespiral i kedlen til at køle denne i fald den ikke kan komme af med varmen (trykeksp. og kogende kedel er noger LORT & livsfarligt)
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: vigas 25

Indlæg af John Skov Jensen » 05 jan 2010 08:42

Vigas kedlen kan ikke godkendes til trykekspansion, da den ikke har indbygget kølesløjfe.
Mht til en EN 303-5 godkendelse, det er kun til Vigas kedler med et serienummer hvortil der kan fremskaffes en lovpligtig attest. Men da din kedel allerede er installeret og det hele er blevet godkendt spiller det ikke nogen rolle for dig.

mvh
John

Besvar