Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

gasogen med ny 750l akkutank

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

gasogen med ny 750l akkutank

Indlæg af stokerbent » 08 dec 2009 06:49

Er på vej ned og hente denne

hvordan vil i koble den til

skal jeg bruge det udtag i toppen til radiator frem samt Frem VVB
bruge stor udtag top til frem fyr
bruge den der sidder under den store frem fyr til retur radiator
bruge den store der sidder næst nederst til retur fyr
samt den aller nederste til at fyld på anlæg samt tappe af anlæg

er det nødvendig at have den øverste studs koblet sammen med Den åbne expansion. Når denne sidder på fremløb fyr Altså den Åbne expansion
Vil sætte en udlufter på den øverste studs til fremløb radiator og VVB

http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.a ... d=63556275

Billede
Billede
Billede

Så har jeg tegnet lidt igen
har fjernet div ventiler og lavet noget om på retur

Skal top Akkutank forbindes med åben expansion eller er det ikke nok den er forbundet på kedel frem.

er der noget nu der gør det ikke skulle virke. Tag gerne og rediger tegningen hvis der er noget i mener skal ændres. Og upload den igen

skal snart igang med at ændre det, så vil godt have en masse indput

håber dette vil hjælpe på de gamles varme problem

Forstår nemmelig ikke at de før med en gammel kedel kunne få varme i radiatore i løbet af en time, nu går der nærmest en hel dag før den er oppe på 60 grader, hvis den altså har været helt kold " er pt uden akku tank"
huset er med fornuftige vinduer rimelig godt isoleret og med gulvvarme i, gang, bad, og 50m2 ny have stue

så gutter kom lige med jeres kritiske falke øjne og fortæl om det vil virke

tanken bliver isoleret med 300mm styrolit i sider samt 450mm i top. Bunden bliver fyldt op med flamingo smuld

Gasogen 750l tank.doc
(45 KiB) Downloadet 156 gange


stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: gasogen med ny 750l akkutank

Indlæg af stokerbent » 09 dec 2009 12:01

har lige ændret lidt pga lidt detaljer

vil det splitte lagdelingen af med radiator og vvb retur i bund eller skal de køres ind under fyr frem
Gasogen 750l tank.doc
(48.5 KiB) Downloadet 134 gange
kom lige med nogle kommentarer tak

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: gasogen med ny 750l akkutank

Indlæg af pelle » 09 dec 2009 18:38

Hej Bent

Kedelkredsen er helt i orden. Fint med den 63 graders termostat..

Sæt returen fra centralvarmekreds på den miderste studs eller den lige under. Jeg ville nok vælge den lige under den miderteste hvis returens temp. er på 40 grader. Så sparer du den kontraventil og det andet der sidder på den forbindelse ned til kedelkreds retur. Den forbindelse skal slet ikke være der. Væk med den..

Den kp77 på tanken til cent.varme pumpen er helt overflødig. Du får hurtig varmen på kedlen. Jeg ved godt det med at pumpen kan køre noget køligere vand ind i huset. Men det er i mine øjne først et problem når fremløbs temp. er langt nede. Og det er jo slet ikke relevant når man passer fyringsintervallerne .

Det eneste der skal være af ventiler. Er en retur ventil til v.vandsbeholder og så en anlægs shunt så der kan blandes lidt returvand ind i fremløbet på centralvarmekreds. Hvis det er ønskeligt.

Altså for at sige det på jævn dansk... Fremløb kedel ind ved toppen af akkutank, retur kedel ud ved bund af akku. Fremløb til hus helt oppe fra toppen af akku og returen fra hus i den miderste eller den lige under. Spar alt det dingel dangel af overflødige ventiler og andet. Hvis ikke der er en kontraventil i laddomat kan du godt sætte en på kedelreturen så evt. selvc. tilbage til kedel fra akkutank helt undgåes. Det problem kan også helt undgåes hvis akkutank bund er hævet 30 cm over kedelbund.

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: gasogen med ny 750l akkutank

Indlæg af stokerbent » 09 dec 2009 20:54

pelle skrev:Hej Bent

Kedelkredsen er helt i orden. Fint med den 63 graders termostat..

Sæt returen fra centralvarmekreds på den miderste studs eller den lige under. Jeg ville nok vælge den lige under den miderteste hvis returens temp. er på 40 grader. Så sparer du den kontraventil og det andet der sidder på den forbindelse ned til kedelkreds retur. Den forbindelse skal slet ikke være der. Væk med den..

Den kp77 på tanken til cent.varme pumpen er helt overflødig. Du får hurtig varmen på kedlen. Jeg ved godt det med at pumpen kan køre noget køligere vand ind i huset. Men det er i mine øjne først et problem når fremløbs temp. er langt nede. Og det er jo slet ikke relevant når man passer fyringsintervallerne .

Det eneste der skal være af ventiler. Er en retur ventil til v.vandsbeholder og så en anlægs shunt så der kan blandes lidt returvand ind i fremløbet på centralvarmekreds. Hvis det er ønskeligt.

Altså for at sige det på jævn dansk... Fremløb kedel ind ved toppen af akkutank, retur kedel ud ved bund af akku. Fremløb til hus helt oppe fra toppen af akku og returen fra hus i den miderste eller den lige under. Spar alt det dingel dangel af overflødige ventiler og andet. Hvis ikke der er en kontraventil i laddomat kan du godt sætte en på kedelreturen så evt. selvc. tilbage til kedel fra akkutank helt undgåes. Det problem kan også helt undgåes hvis akkutank bund er hævet 30 cm over kedelbund.

mvh
Pelle

Sådan her
Så er der en shunt der blander retur vand i fremløb hvis avt-b ser denne bliver for høj
der sidder en FJV ventil på retur vvb der regulere varmt vand temp
Retur ventil til gulvvarme der regulere dette til 30 grader
Retur fra radiatorer og vvb går ind lige under midt akku tank
Frem til radiatorer går ud af toppen akkutank

Har sat ventil på akku og vvb for ikke at skulle lukke alt vandet af ved evt rep. af noget
Forstår ikke helt at det tager en krig med fyret om at blive varm håber sku den nye installation hjælper på det


her er et nyt diagram

Gasogen 750l 1tank.doc
(44 KiB) Downloadet 125 gange

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: gasogen med ny 750l akkutank

Indlæg af pelle » 09 dec 2009 21:32

stokerbent skrev:
Sådan her
Så er der en shunt der blander retur vand i fremløb hvis avt-b ser denne bliver for høj
der sidder en FJV ventil på retur vvb der regulere varmt vand temp
Retur ventil til gulvvarme der regulere dette til 30 grader
Retur fra radiatorer og vvb går ind lige under midt akku tank
Frem til radiatorer går ud af toppen akkutank

Har sat ventil på akku og vvb for ikke at skulle lukke alt vandet af ved evt rep. af noget
Forstår ikke helt at det tager en krig med fyret om at blive varm håber sku den nye installation hjælper på det


her er et nyt diagram

Den vedhæftede fil Gasogen 750l 1tank.doc er ikke længere tilgængelig
Hej Bent

Ja for søren. Nu er den der. Et godt anlæg . Det vil virke fint. :great: . Og du har også husket en kontraventil på bl. sløjfen. Det er jo ikke kontraventilens egenskab vi er ude efter. Blot at fjederen i kontraventilen laver noget modstand. Vand vil jo den letteste vej. :)

Lægger lige lidt om shunt jeg har tegnet.

blandeshunt til centralvarme....JPG
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar