Fastbrændsels forbrug

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af Jens »

Ok, det har du selvfølgelig nok ret i, at forbrændingen kan være ren på et "lavere" plan.
Det er ligesom også lidt lettere at eksperimentere med, end den ombygning som blev beskrevet i artiklen fra Politiken.
Har "kontrolleren" du bruger et navn ?

Kunne man evt hænge nogle kraftige kæder i røgkassen, for at bremse røgens hastighed og få den til at hvirvle mere rundt, for at optage mere energi fra den ?
Eller er der andre forslag til røgvendere til sådan en Atmos ?
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Per A
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 okt 2008 14:56
Mit fyr: Bio Comfort og Atmos 32 KW
Areal: 230 m 2
Brændsel: DLG piller, 8 mm
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: v.Hobro

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af Per A »

Spørg en elektriker - eller "Troldmand ", i dette forum. så finder du nok noget til at dæmpe med. Jeg har kigget på Atmos tjekkiske hjemmeside - Google oversætter er min ven - og der er der under tilbehør nogle indretninger til at bremse røggasserne. Der er også afbilledet et røgspjæld til røgrøret. Det kunne måske også bruges. Jeg har forsøgsvis prøvet med et par ildfaste sten i kanalen i bunden af kedelen. Synes ikke der rigtig er plads til kæder eller andet udstyr i røgkassen - i min model er der påsvejset fladjern.
Nu vil jeg ud og lege med sagerne - så må vi se !

Per A
Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af dreamer81 »

Det synes at virke bedre når jeg kløver træet mere.
Jeg vil så sige at jeg kløver det umenneskeligt meget lige for testens skyld ca ned til 3-4 cm....
men damn et bål!!

Røgtempten stiger dog til ca 280-300 C nu.... så der skal vi altså seriøst have gjort noget!!!
Per A
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 okt 2008 14:56
Mit fyr: Bio Comfort og Atmos 32 KW
Areal: 230 m 2
Brændsel: DLG piller, 8 mm
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: v.Hobro

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af Per A »

Nu har jeg fyret i Atmos i 3 uger, og hvis jeg ikke kigger på røggastermometeret- ja så kører det glimrende. Mon ikke det er fordi vi er vandt til lave temp. ved fyring med træpiller og så ser disse højere temp. op til små 300 grader?
Når jeg spørger omkring så aner folk ikke hvad de skulle med et termometer i røgrøret - een jeg besøgte, der også fyrede i en Atmos og havde Ladomat på med oprindelig 3 stk. termometere, havde slået de to af med nedfalden træ!

Det var en fordel vedr. forbrug af træ at I opgav vægten og evt. vandprocenten i stedet for rmm. , m3 eller kassemeter - disse mål er ikke nemme at sammenligne med.
Idag har jeg fyret 60 kg ind, men så er huset og 1800 l. akku også varmet op.
Med fyrrum, værksted, viktualierum nærmer vi os nok de 300 m2. Nogle rum
23 gr. og andre 10 gr.
Vi skal nok passe på ikke at køre Atmossen for langt ned i temp., for hvis der bliver griseri i røgkassen så bliver der problemer - der er ikke meget plads til rengøring udover en børste. Min kører med røgsugeren lidt dæmpet ned, måske
20-25 procent, og så en ildfast sten i den nederste røgkanal i bunden af kedelen.
Så ligger temp. ml. 200 og 250 gr.
Der jo også skorstenen at tænke på. Mit pillefyr kører på 130-140 gr.i røgtemp.,
og dette tror jeg er for lidt her i den kolde tid - det går om sommeren.
Er der nogle med gode ideer, så skriv!

Per A
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af pelle »

Hej
jeg har presset citronen til det sidste. Har udover røgvendere i kedlen monteret en røgkøler. Har en røgtemp. på vigas kedlen på 110 ind i skorsten. Men sørger dog for at der er 80 gr. 1 meter ned i skorstenen. Jeg tjekkede det igår og der var der frostvejr.

Jeg vil mene at den rigtige sted at placere en røggas termometer er 1 meter nede i skorstenen. Og så skal der være en termometer ved returen til kedlen, som sikrer at der er 60 grader.

Når jeg nu har hevet så meget varme af kedlen. Har jeg så isoleret skorstenen. Det er en dobbelt modul isokern. Skulle jo være isoleret nok i sig selv. Men jeg ved det har en ekstra effekt at efterisolere. Især når skorstenen går op i gennem en iskold rum. Nå, jeg havde noget gl. isolering liggende og det tog såmænd kun et par timer at isolere.

Jeg har nu talt med skorstensfejeren om mine narrestreger. Han kunne ikke se hvad der skulle ske ved det. Det med en røgtemp. på 150-200 fra kedlen ved ved træfyring er noget man siger generelt.

" Hvis bare du sørger for at din skorsten kan holdes tør. Bør det ikke give problemer" Sagde han." Ellers må du sætte en bette ventil i nede ved bunden af skorsten så det kan ventilere lidt".

Jeg var inde og se på den tjekkiske hjemmeside om atmos. Under tilbehør, er der sådan en røg vender anordning. Den må da være rimelig nem og kopiere. Hvis man har et svejseværk.
DSC00495.JPG
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

rejnhold
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 65
Tilmeldt: 03 jan 2009 22:05
Mit fyr: Orlan Super 40 kw
Areal: 300
Brændsel: Div.
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Geografisk sted: Præstø/Sydsjælland

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af rejnhold »

Hej

Har fulgt lidt med i debatten, for mig ser det ud som om, at man ikke kan regne med bare at slutte en Atmos til og så fungerer den? Mener I man er bedre stillet med Orlan? Jeg ville helst købe Atmos da jeg har mulighed for at få bedre pris end Orlan. Havde kigget på Apyr hos en forhandler, men droppede det, da det første jeg fik at vide der var at Atmos egentlig ikke er beregnet til træ, og heller ikke er en "rigtig" gasogenkedel? Og ydermere at Orlan også var ringe!
Atmos eller Orlan ?? Et par input fra tilfredse ejere ville være super, da jeg regner med at handle i morgen.
På forhånd tak
Per A
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 okt 2008 14:56
Mit fyr: Bio Comfort og Atmos 32 KW
Areal: 230 m 2
Brændsel: DLG piller, 8 mm
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: v.Hobro

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af Per A »

Kender ikke Orlan.
Tror / håber at Atmos er det bedste køb, men ved det ikke.
Jeg skulle tilpasse fra en Passat HO 45 - halmkedel - og der har været visse problemer med indstillinger, bl.a. min gamle
form for Ladomat, men dette er på plads. Den høje røggastemp. huer mig dog ikke. Har droslet røgsuger noget ned. Synes ikke der er plads til de indretninger til dæmpning af røggasserne som er vist under tilbehør på Atmos`s hjemmeside.
Er der ikke nogen her i forum der har fået en Atmos til at brænde rimelig?
For tiden ligger røggastemp.i mit anlæg ml.200 og 26oº C.
Skorstensfejer kommer een af dagene, så må jeg høre hans mening.
Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af dreamer81 »

Jeg stod også og skulle vælge mellem atmos og orlan. Jeg valgte atmos af følgende årsager.

Passat som laver atmos ligger i ørum, jeg har jævnligt ringet til dem og de er flinke til at yde support, og ved en del. jeg skal have ringet til dem imorgen omkring den høje røggasttemp. Jeg bor kun 15km fra ørum, så det er fint.

Orlan har røgblæser, atmos har røgsuger. Det skulle efter sigende betyde at man ved en orlan godt kan få en del røg i hovedet når man åbner lugen. Dette får jeg meget sjældent ved atmos'en...

Og så var prisen på min atmos exceptionel lav. Jeg tror leverandøren havde købt for stort et parti hjem. jeg fik en 25kw til 12.000,- den står vidst normalt til 17.000,-

Jeg tror ikke apyr er bedre end hverken atmos eller orlan. Bemærk vølund har også lavet nogle gasogen kedler som jeg faktisk også overvejede, da den havde røgudgang i toppen, men valgte den fra pga prisen.

se evt.
viewtopic.php?t=2171
Per A
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 14
Tilmeldt: 01 okt 2008 14:56
Mit fyr: Bio Comfort og Atmos 32 KW
Areal: 230 m 2
Brændsel: DLG piller, 8 mm
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: v.Hobro

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af Per A »

Hej dreamer 81
Er meget spændt på at læse hvad du får at vide hos Passat, som altså kun er importør af kedlerne.
Jeg har også talt med dem - een viste kun hvad jeg selv kunne læse og den anden, som var montør sagde at 270º C
var normalt.
Tror ikke at vi skal kløve alt for meget - ikke det grantræ jeg fyrer med ihvertfald. Så bliver der extra skub i sagerne.
Har også prøvet med store stykker, men så begynder den at ryge

Per A
rejnhold
Stoker III
Stoker III
15
Indlæg: 65
Tilmeldt: 03 jan 2009 22:05
Mit fyr: Orlan Super 40 kw
Areal: 300
Brændsel: Div.
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Geografisk sted: Præstø/Sydsjælland

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af rejnhold »

Hej
Ved I om der er problemer med sømholdigt træ i henholdsvis Orlan og Atmos. En anden ting, er der ikke væsentlig størrere indfyringsåbning i 40 kw Orlan end 32 kw Atmos?

C.Rejnhold

Besvar