Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fastbrændsels forbrug

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af Jens » 05 jan 2009 22:24

Der er ingen problemer med sømholdigt træ i en Atmos, ikke nogen jeg har bemærket ;-) Der røg en stak paller igennem i starten, jeg havde den.

Så vidt jeg husker, så vil røgtemp iflg brugsanvisning være ca 220 grader ved nominel ydelse, og det er nok målt på ny og ren kedel.
Under drift ligger min nu på 200-250 grader, svingende op til små 300 når der fyldes en ny portion træ på. Men så den da gerne nede mellem 150 og 200 grader.

Synes at indfyringsåbningen i Atmos-en er stor nok, har ihvertfald aldrig ønsket den større.
Synes det kører bedst, hvis hovedparten af træet har en diameter på 10-20 cm, så forgasningen ikke går alt for hurtigt.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af Jens » 05 jan 2009 22:29

Ps: Baxi har også nogle interessante modeller i deres brændekedler, hvor røgkanaler ser effektive ud, - men kender ikke dem ikke nærmere.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

jni
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 550
Tilmeldt: 15 jul 2008 15:30
Mit fyr: woody / OPOP418
Areal: 135+70
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: skælskør

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af jni » 05 jan 2009 22:41

min far har haft en baxi solo kedel i 10-15 år. virkningsgrad min 90%, næsten ingen aske. nem rengøring
det eneste der er skiftet er termoføleren
mvh jesper

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af dreamer81 » 06 jan 2009 09:23

Jens skrev:Der er ingen problemer med sømholdigt træ i en Atmos, ikke nogen jeg har bemærket ;-) Der røg en stak paller igennem i starten, jeg havde den.

Så vidt jeg husker, så vil røgtemp iflg brugsanvisning være ca 220 grader ved nominel ydelse, og det er nok målt på ny og ren kedel.
Under drift ligger min nu på 200-250 grader, svingende op til små 300 når der fyldes en ny portion træ på. Men så den da gerne nede mellem 150 og 200 grader.

Synes at indfyringsåbningen i Atmos-en er stor nok, har ihvertfald aldrig ønsket den større.
Synes det kører bedst, hvis hovedparten af træet har en diameter på 10-20 cm, så forgasningen ikke går alt for hurtigt.
Jeg har heller ingen problemer med palletræ...

Jeg synes dog hvis man fyrer med 10-20cm, så bliver der lettere dannet bro over tragten, og så brænder det knap så godt.
Det gør jo ikke noget træet brænder hurtigt af, akkutanken samler jo varmen op. Hurtig afbrænding burde vel give den højeste udnyttelse af træet??

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af dreamer81 » 06 jan 2009 10:52

Jeg har snakket med atmos vedr den høje røgtemperature.

Han nævner at de nyere kedler har en røgblokadesten i det nederste brændkammer, for dermed at røgen kan blive længere tid i nederste kammer, og afgive noget mere varme til vandet.

Anden mulighed var at lave falsk træk i røgrøret. Altså et hul som gør at der ikke bliver trukket så meget luft ud. Dette gør desværre også at effektiviteten falder.

Jeg vil arbejde lidt i at lave nogle røgbremsere ala dem som atmos har til deres nyere kedler
http://www.atmos.cz/english/prislusenstvi-017-brzdice

Var der ikke en herinde som havde lavet nogle røgbremsere i form af store tykke kæder????

Og vil røgbremsere tage noget af effektiviteten???


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af pelle » 06 jan 2009 16:32

Tykke kæder vil være fint. Og nej, de går ikke ud over effektiviteten, snarere tværtimod. Det er jo for at gøre kedlen mere effektiv du hænger dem op.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af dreamer81 » 06 jan 2009 17:10

eneste hage jeg evt kunne se var at man fik begrænset røggasserne så meget, at forbrændingen blev påvirket af det, altså at forbrændingen ikke kan komme af med sin røg, og dermed bliver effekten nedsat. Kan det tænkes?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af pelle » 06 jan 2009 22:07

Nå. Ok.

Hvis det var mig der skulle eksperimentere med røgvender i så dan en atmos. Så ville jeg få fat i noget patentbånd
( feks 25x2.5 mm) . Det fylder ingenting i lysningen på sådan en kedel. Bøj dem den ene og den anden vej. og sæt dem ved siden af hinanden. Det har med garanti en god virkning som røgkøl. Og det er nemt og billigt at lave.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af dreamer81 » 07 jan 2009 14:38

pelle skrev:Nå. Ok.

Hvis det var mig der skulle eksperimentere med røgvender i så dan en atmos. Så ville jeg få fat i noget patentbånd
( feks 25x2.5 mm) . Det fylder ingenting i lysningen på sådan en kedel. Bøj dem den ene og den anden vej. og sæt dem ved siden af hinanden. Det har med garanti en god virkning som røgkøl. Og det er nemt og billigt at lave.

smart, der er også huller i, så bliver energien i røgen lettere afsat.... jvf den større overflade...

Nu er jeg ikke så meget inde i konstruktionen af sådan en kedel. Når du siger det ikke fylder noget i lysningen. Hvad er lysningen? Og er det ikke meningen det skal fylde hullet ud?


Lige et teoretisk spørgsmål. Når røgen passere op igennem sådan nogle røgbremsere, hvordan bliver energien så afsat i kedelvandet, og ikke bare i det patentbånd som bremser røgen?

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Fastbrændsels forbrug

Indlæg af Ole S. » 07 jan 2009 15:05

dreamer81 skrev:
smart, der er også huller i, så bliver energien i røgen lettere afsat.... jvf den større overflade...

Nu er jeg ikke så meget inde i konstruktionen af sådan en kedel. Når du siger det ikke fylder noget i lysningen. Hvad er lysningen? Og er det ikke meningen det skal fylde hullet ud?


Lige et teoretisk spørgsmål. Når røgen passere op igennem sådan nogle røgbremsere, hvordan bliver energien så afsat i kedelvandet, og ikke bare i det patentbånd som bremser røgen?
Hej

Det at det gælder om er jo at få hastigheden på røgen begrænset, altså røgen skal opholde sig længere tid i kedelrummet, for derved at sætte mere varme til kedlen/vandet. Det er filisofien bag en røgvender uanset udformning.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Besvar