Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gasogen….??

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Gasogen….??

Indlæg af leo-pol » 02 apr 2023 23:24

Jeg har endelig fået smidt min nye Passat VG30 op og sparket liv i den og det går sgu enligt okay….
Jeg har ingen erfaring med gasogen men har da lidt min andeles om hvad det går ud på….
Manualen er efter min mening (og andre) temlig sparsom omkring indstildning af primær og sekundær luft og der står nærmest bare hvad indstildninger er fra fabrikken men ikke rigtig hvordan flammen skal se ud og hvornår der skal justeres på enten primær eller sekundær….
Jeg har kontakt til en anden der også har en magen til og han har ikke fyret så meget i sin men han forklar at har er oppe på dobbelt åbning af de primær spjæld man justere på men han har ikke rigtig fået fyret så meget enu så han er heller ikke nået så langt med justeringen…..
Der er skueplads så man kan se forbrændingen men jeg kan ikke rigtig finde nogle steder hvor man beskriver hvordan den skal se ud heller ikke på you-tube har jeg fundet noget direkte….
Nogle der har nogle guldkorn eller link…..??
Mvh Leo-Pol….


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5004
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Gasogen….??

Indlæg af John Skov Jensen » 03 apr 2023 07:56

Flammen skal helst have gul center med orange rød farve udenom. Jeg har selv svært ved at se min egen flamme, da forgasningen dør omgående når jeg åbner ind til sekundærkammeret, men jeg ser også et blåligt skær nogen gange
Dette klip viser fint hvilken farve man skal sigte efter
https://www.youtube.com/watch?v=T1fbZ5ytBJg

Man kun sige et primær luften styrer kedlens samlede ydelse, og sekundær luften trimmer blandingen af ilt der tilsættes i sekundær fasen, og dermed "slutforbrændingen"

Hvis der er for meget sekundærluft vil forbrændingen køre med iltoverskud og asken bliver næsten hvid, grå/Mørkgrå farve i røgkanalerne indikere på korrekt iltniveau

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Gasogen….??

Indlæg af leo-pol » 03 apr 2023 09:28

Det vil sige at selve trimningen af flammen så er det sekundær jeg skal justere på svarende til at hvis jeg rør primær så skal jeg sikkert trimme igen på primær…
Jeg lurede rundt på nettet og fandt denne beskrivelse med billede af flammen….
Vedhæftede filer
8D216328-2D41-489D-B4C3-6DD68499D3DB.jpeg

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5004
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Gasogen….??

Indlæg af John Skov Jensen » 03 apr 2023 11:51

Ja det er korrekt, ændrer du på primær skal sekundær sikkert trimmes igen

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Gasogen….??

Indlæg af leo-pol » 04 apr 2023 11:06

Okay…. Syntes dæleme det er lidt svært…. Jeg har pillet indækningen af min låge og der er huller så man kan justere mens man ser ind i skuepladser….. og jeg kan fint se at den ændre sig men svært og se hvad der er rigtigt….. den brænder fint men den blå skærebrænder flamme som de viser på billedet har jeg ikke kunne få noget der minder om….


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5004
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Gasogen….??

Indlæg af John Skov Jensen » 04 apr 2023 19:19

leo-pol skrev:
04 apr 2023 11:06
Okay…. Syntes dæleme det er lidt svært…. Jeg har pillet indækningen af min låge og der er huller så man kan justere mens man ser ind i skuepladser….. og jeg kan fint se at den ændre sig men svært og se hvad der er rigtigt….. den brænder fint men den blå skærebrænder flamme som de viser på billedet har jeg ikke kunne få noget der minder om….
Jeg ville nu sigte efter have flamme med gul center med orange rød farve udenom.

Men meget interessant med din kedel, har ikke hørt om andre der har sådan en

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Gasogen….??

Indlæg af leo-pol » 05 apr 2023 09:30

John Skov Jensen skrev:
04 apr 2023 19:19
Jeg ville nu sigte efter have flamme med gul center med orange rød farve udenom.

Men meget interessant med din kedel, har ikke hørt om andre der har sådan en
Hov der skulle selvfølige stå skueglasset mens man justere….
Jeg ved heller ikke om det er helt meningen at man skal kunne justere mens det brænder men jeg ringede til Passat for at høre om hvorfor der sad 4 gummipropper i lågen indvendigt og han lurede lidt og sagde at det var enligt et godt spørgsmål men konstaterede efter at havde lurede lidt på kedlen at det nok var da man hade bygget kedlen og kørt test hade man brugt hullerne til at fintrimme den men hade bare smidt propper i for frem for at ændre processen af opbygningen….
Jeg pillede indækningen af og pillede propperne ud fra indersiden og smed propperne i fra ydersiden i stedet for…. Indækningen kan lige klikkes af på 5 sek men kan ikke side der når propperne er i ude fra så det er ikke helt meningen men frem for af skulle åbne lågen for at justere……

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Gasogen….??

Indlæg af leo-pol » 06 apr 2023 02:07

John Skov Jensen skrev:
04 apr 2023 19:19
Jeg ville nu sigte efter have flamme med gul center med orange rød farve udenom.

Men meget interessant med din kedel, har ikke hørt om andre der har sådan en
Fik min termostat fra hedestoker og måtte lige ringe over og høre om det var den rigtige men han var ikke sikker men mente at hvis det var helt galt kunne jeg bare presse den forreste krave af og sætte den over på termostaten…
Det var så desvære ikke den rigtige da jeg fik den gamle ud sad der en messingfætter i røven af den som der også var på den anden model de hade men kraven var magen til så jeg fik målt og trukket den fætter af og presset på den nye termostat og målet holdte så den røg i og det lader til at det virker fint dog har der været noget luft i kedlen da jeg skulle have lidt vand af for at kunne skifte termostaten og det lavede lidt ballade men ellers lader den til at virke….
Den hedder så 61˚ Den jeg fik i da den gamle jo hed 60˚ så jeg turde ikke at hoppe helt op på 72˚ da den gamle jo enligt altid har kørt og passet fint….
Så 60˚ i retur…
Fremløb lå på 80˚ til 83˚ da det bare var noget blandet affaldstræ med søm og skruer jeg smed i….
Pumpen kørte trin 3 på fuld knald….
Røg tempertur fra 105 til 112˚ generelt……
Ville enligt godt vise dig den film af flammen jeg nappede men kan ikke lige se at man kan ligge det op herinde men jeg tror at justeringen er okay fornuftig da der heller ikke kom noget røg op af skorstenen…..
Tænker at det ikke er så ringet enda….
Jeg har sgu aldrig fyldt min buffer på 1200 litter få 2 fyringer med så dårligt træ hvor det har være løst smidt ind pga fyldt med søm og skruer….😁👍👍👍
Vedhæftede filer
3F7A5A49-953D-4D81-87AE-365742D7F1D7.jpeg

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5004
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Gasogen….??

Indlæg af John Skov Jensen » 06 apr 2023 06:47

Det lyder da ganske fornuftigt, god lav røgtemp og noget hurtig varme over i akku
Du kan evt lægge en video op på youtube og så ligge link op i tråden

Ser frem til at høre dine erfaringer med den, der er jo andet i verden end Atmos og Orlan

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Gasogen….??

Indlæg af leo-pol » 06 apr 2023 08:46

John Skov Jensen skrev:
06 apr 2023 06:47
Det lyder da ganske fornuftigt, god lav røgtemp og noget hurtig varme over i akku
Du kan evt lægge en video op på youtube og så ligge link op i tråden

Ser frem til at høre dine erfaringer med den, der er jo andet i verden end Atmos og Orlan
Ja det var netop også meningen at jeg skulle have en Atmos men fik et “vink” om at jeg lige skulle tjekke denne Passat ud inden jeg besluttede mig og skev lidt med en der hade snust lidt mere til den og fortalte mig at han ville mene at den svarede til en opdateret Atmos da Passat hade feks selv suger røgen ud i bypas når man åbner lågen….. lavere røgtempertur…. Og noget med røgsugerens placering så den ikke kan blive varm og smelte…. Skue-glas og sikkert mange andre småting som jeg ikke aner noget om…. Og bedst af alt så var passaten billigere en Atmos som jo lige var lækkert også…. Der er noget finish jeg ikke er helt tilfreds med og skal lige høre Passat hvad de tænker men ikke noget der gør andet en for øjet….
Nu ved jeg ikke hvor hurtigt en Atmos laver varme men syntes at det går meget hurtigt med at lave varme sammenlignet med mine gamle kedler…. Tog tid flere gange under opvarmningen og den steg alligevel 1˚ pr minut som for mig virker voldsomt når man kan se temp i skærmen stige 0,2˚ Pr 10-12sek….. det fedt….👍👍👍


Besvar