Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Manglende træk i skorsten overtryk

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Manglende træk i skorsten overtryk

Indlæg af BWJ » 11 feb 2023 22:13

Prøv lige Smoelfens forslag.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Manglende træk i skorsten overtryk

Indlæg af Hjemme teori » 12 feb 2023 12:12

En elektrisk suger på toppen vil virke ens om der er stålindsats eller ej.

Men tænker måske der bliver yderligere ting du skal tænke på fremover, hvis du ikke må tænde før alt røg er væk. Det bliver svært at fylde efter mm. uden at der af og til slipper lidt røg ved siden af. Så måske du samtidigt skal tænke på en emhætte over fyret. samt god tætning mellem garage og hus. og altid åbne port eller vindue, når du tænder emhætten, så den kan få rigelig luft.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Manglende træk i skorsten overtryk

Indlæg af Smoelfen » 12 feb 2023 13:48

En anden måde, måske lidt mere besværligt, men tit en god måde at fejlfinde på, er at måle differenstryk på systemet. Dette kan gøres med et instrument som kan måle differenstryk. Jeg benytter selv den på billede viste Wöhler dims. En gammel sag jeg reparerede for mange herrens år siden. Med to slanger forbundet til instrumentet og til de to punkter hvor der ønskes målt forskel, f.eks. skorsten/renselem i røret og ude og inde etc. Selvfølgelig med blæser kørende og ikke tænde op så konen bliver ubehagelig :D , kan man måske finde en årsag. Den mere simple er at tænde blæseren og mærke efter for luft udsivning fra renselem eller holde en lighter flamme i nærheden af det sted hvor man tror luften kommer ud, og betragte om flammen bliver mere eller mindre forstyrret af de forskellige muligheder.
IMGP3547.JPG
Jensen81 skrev:
11 feb 2023 20:45
Jeg kunne godt finde på at gå med livrem og seler og bare få købt en stål indsats og så en elektrisk på toppen jeg skal bare vide om det virker, min kone vil ikke lade mig fyre op med mindre alt røg er væk :) og vi vil helst ikke tage chancer i det her
Jeg har mega svært ved at se en stål indsats skulle gøre noget positivt under opstart. Alt andet lige, bliver lysningen mindre i skorstenen og dermed større modstand for luftflow gennem skorstenen. Så hvad skulle dette gøre godt for? Måske noget jeg ikke ved noget om :oops:

Mvh Smoelfen
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile

Jensen81
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 10 feb 2023 18:27
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Re: Manglende træk i skorsten overtryk

Indlæg af Jensen81 » 16 feb 2023 10:04

Men jeg tænker en stålindsats der jo ikke så meget modstand I som en skorsten og hvis jeg samtidigt smider en elektrisk suger på toppen af den så må det vel give Max effekt.

Jeg kan se 3 min efter jeg har tændt op og sætter en lighter på renselem så sluger den flammenpå lighter,
Men når fyret er ved at lukke ned når der er små gløder tilbage er min skorsten begyndt at være så kold at den danner undertryk og der er masser af luft i rummet hvor fyret står

Brugeravatar
Smoelfen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 147
Tilmeldt: 30 nov 2019 11:25
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 61 gange

Re: Manglende træk i skorsten overtryk

Indlæg af Smoelfen » 16 feb 2023 12:39

Måske en smart tætning af renselemmen ville være det bedste. Der er nok nogle herinde der har en quick fix for hvordan man gør det.
John Skov Jensen skrev:
11 feb 2023 19:21
Jeg tror ikke en stålindsats vil løse dit problem, hvis din skorsten ellers er i orden, velisoleret, isokern eller lign

Røgsuger vil virke, det er sikkert
Men en træls merudgift på noget der normalt ikke er nødvendigt
Jeg forstår ikke du er så stålsat icon_cheesygrin.gif på den stålindsats. Jeg er ret sikker på at modstanden bliver større med en indsats. Du skriver selv du kan kigge op i gennem :? Hvis ellers din skorsten er rimeligt bygget og der ikke er for mange knaster, giver det jo ikke mening at lysningen bliver mindre med en stålindsats i.
”Budget er noget man lægger, når man ikke har råd”
Citat Smoelfen tilhænger af perpetuum mobile


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Manglende træk i skorsten overtryk

Indlæg af Hjemme teori » 16 feb 2023 22:34

Jensen81 skrev:
16 feb 2023 10:04
Men jeg tænker en stålindsats der jo ikke så meget modstand I som en skorsten og hvis jeg samtidigt smider en elektrisk suger på toppen af den så må det vel give Max effekt.

Jeg kan se 3 min efter jeg har tændt op og sætter en lighter på renselem så sluger den flammenpå lighter,
Men når fyret er ved at lukke ned når der er små gløder tilbage er min skorsten begyndt at være så kold at den danner undertryk og der er masser af luft i rummet hvor fyret står
Kan du ikke fortælle lidt mere om skorstenen? den skulle ikke gerne blive kold mens der er gløder i fyret. Kold betyder i min terminologi under 20 grader eller koldere. Så længe den er varmere end udetemperaturen og ikke meget koldere end inde temperaturen vil luften stige til vejrs og danne undertryk i skorstenen.
Så jeg tænker mere at der af en eller anden grund er undertryk i fyrrummet. Måske friskluften sidder på læsiden af huset hvor der oftest er undertryk.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Manglende træk i skorsten overtryk

Indlæg af pelle » 17 feb 2023 02:09

Jeg var engang hjemme ved @Zarge. Han skriver af og til herinde. Han havde En Orlan i kælderen. Det er en kedel med blæser. Han havde sat nogle små blæsere i døren ind til fyrrummet. tror en 5-6 stykker af den slags der sidder bag på Pcer. Det var for at lave overtryk i fyrrummet. Han døjede aldrig med røg i fyrrummet, selv om hans kedel virkede med blæser. Din kedel er jo med suger. Jeg tænker når kedlen står i kælder, kan luften godt virke lidt doven og der skal lidt hjælp til. Men, det er rigtigt, din kedel skal have ilt for at give en god forbrænding, så der skal være en åbning ude fra svarende til lysningen i din skorsten. Hele tiden og ikke kun når du tænder op. Giver det mening? :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar