Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

evt fejl atmos dc 25

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
7900
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 jan 2023 10:25
Givet likes: 1 gang

evt fejl atmos dc 25

Indlæg af 7900 » 15 jan 2023 10:38

er der noget man skal kigge efter nå man skal ud og kigge på et brugt atmos dc 25 fyr ang defekt


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5004
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: evt fejl atmos dc 25

Indlæg af John Skov Jensen » 15 jan 2023 10:59

Det vigtigste er selvfølgelig de oprettelige skader den måtte have og der er tæringer pga kondensering af syre i røggassserne noget der virkelig kan tage livet af den. Se det er vigtigt den har haft en kedelshunt monteret, f.eks laddomat eller lign der har sikret en retur på minimum 60 grader

Også er det selvfølgelig alle sliddelene, keramiske sten, dyse og lign. De er lidt pebrede, men må anses som værende sliddele.
Røggas sugeren skal være ok, jeg har tidligere set sugere hvor anker/aksel var så tæret at den ikke kunne repareres, og den er ganske dyr, sådan en suger.
Div tætninger skal være ok, men de er ikke dyre

Og så skal den selvfølgelig være af nyeste version, mange gamle DC25S til salg er af den gamle type der kun er klasse 3 godkendte. Så der skal stå en303-5 klasse 5 og ikke klasse 3 på typeskiltet, ellers kan du sikkert ikke få den godkendt af fejer

7900
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 jan 2023 10:25
Givet likes: 1 gang

Re: evt fejl atmos dc 25

Indlæg af 7900 » 15 jan 2023 11:10

hvor er de meste udsat ang tæring og kan man se det når man kigger den står med vand påfyldt uden tryk

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5004
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: evt fejl atmos dc 25

Indlæg af John Skov Jensen » 15 jan 2023 12:07

Det er alle overflader hvor røggasserne har kontakt med kedlen, og der vandkammer på den anden side

Men har den ikke haft en ordentlig kedelshunt monteret, eller dette ikke vides med sikkerhed, ville jeg kikke efter en anden kedel

7900
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 15 jan 2023 10:25
Givet likes: 1 gang

Re: evt fejl atmos dc 25

Indlæg af 7900 » 05 feb 2023 16:26

halløj john du har vel ikke en go ide til montering af akkumulerings tank buffetank uden laddomat ,gider ikke det der med thermostat i den, kan man ikke lave noget med en pumpe der tænder på en thermostat styret ur der sender varme fra fyr til tank ,og evt lave en nogle ventil så der kun køre varmt vand ind i huset med kun 55 grader ,for at ramme det samme them i rør til hus og ikke sende ind med 90 grader og så 40 grader kende du noget til tegning hvor der er navn på de forskelige ventiler til det og en tegning man kan forstå det er en atmos dc25 der skal monteres evt med noget der kan starte mit rtb 16 kwh fyr


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5004
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: evt fejl atmos dc 25

Indlæg af John Skov Jensen » 05 feb 2023 18:48

7900 skrev:
05 feb 2023 16:26
halløj john du har vel ikke en go ide til montering af akkumulerings tank buffetank uden laddomat ,gider ikke det der med thermostat i den, kan man ikke lave noget med en pumpe der tænder på en thermostat styret ur der sender varme fra fyr til tank ,og evt lave en nogle ventil så der kun køre varmt vand ind i huset med kun 55 grader ,for at ramme det samme them i rør til hus og ikke sende ind med 90 grader og så 40 grader kende du noget til tegning hvor der er navn på de forskelige ventiler til det og en tegning man kan forstå det er en atmos dc25 der skal monteres evt med noget der kan starte mit rtb 16 kwh fyr
Der er desværre ikke nogen vej uden om en pumpedrevet shuntfunktion, f.eks en ladeventil på en kraftig kedel

Shunt har bl.a. den vigtige funktion at sikre at returtemp til kedel fastholdes på en forudbestemt værdi uanset temp i bunden af akku. Dette af 2 vigtige årsager som for lav returtemp medfører

Kondensering af syreholdige røggasser, der kan medføre tæring i kedelstålet

Ufuldstændig forbrænding af røgasser da disse køles ned af det kolde kedelstål så fuldstændig forbrænding ikke opnås


Besvar