Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af Dunas »

JacobsOvn skrev: 11 dec 2022 19:16 @Dunas - tak for det

@Fiffer - det er også planen, at se det hele an, og eventuelt starte med isolering, men jeg forsøger at være lidt på forkant.

Men jeg stillede faktisk tre spørgsmål, som ingen af jer forholder jer til. Måske fordi jeg afsporede det hele selv med det manglende nul ?



Tag selv fat i forhandler af brænderkedler fx. hedestoker og vvs-eksperten og få svar på pris efter dine ønske. Og om det kan købes i 2023.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af John Skov Jensen »

JacobsOvn skrev: 11 dec 2022 12:29 RETTET: der manglede et nul.

Jeg flytter i hus, hvor jeg nok skal forvente en anden varmekilde end det oliefyr, der allerede er. Jeg tvivler dog på, at energimærket er rigtigt og der skal bruges ca. 35000 kwh. Specielt fordi der ikke er tale om et familieforbrug. Jeg er ikke vild med tanken om at skulle fylde tanken med 4 gange 1000 liter til 16.000 kroner.

-------- Fra energimærkningen
FORSYNINGSFORM VARMEBEHOV I kWh OMREGNET TIL ENERGIENHED FOR FORSYNINGSFORM
Oliekedel 36.780 kwh svarende 3.642 liter fyringsgasolie
-------

Men hvis installatøren kobler oliefyret af og en skrothandler kommer forbi og hjælper mig af med det, så er det af vejen.

1. Kan det passe, at en Orlan med akkutank på 1600 liter installeret af en autoriseret VVSer skal koste 70.000 kroner alt iberegnet ?

2. Kan det passe, at en Orlan eller tilsvarende ikke kan købes i DK før medio januar ? Kender I gode forhandlere i andre lande ?

3. Kan I se nogen tiltag, der kan bringe den pris ned ? Genbrug eller andet ?

Som det ser ud nu har jeg en god el-aftale (alt taget i betragtning:) ) så jeg kunne også bare lægge ud med en varmepumpe og en elvandvarmer til 200 kwh om året. Og så se hvor langt jeg kan drive det projekt.

Det er et gammelt rødstenhus af god kvalitet, hulmursisoleret, men ikke isoleret under taget med gode vinduer og ingen kælder på 139 m2, 122 m2 opvarmet areal.

På forhånd, mange tak.
Jeg ville beholde den oliekedel som backup
Kravene til en ny installation med olie er strikse mht virkningsgrad hvis man skulle få lyst til olie som backup senere

Jeg har selv et oliefyr som backup når jeg ikke er hjemme, det ville jeg ikke undvære, og bruger ikke meget olie på årsbasis til den frihed og komfort det giver

Tag fat i Allan fra Hedestoker, mon ikke han kan strikke noget godt sammen til dig
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af svanggaard »

Enig med @John Skov Jensen her - behold oliefyret som backup, hvis muligt.

Dernæst ville jeg aldrig sætte et brændefyr i stuehuset. Pillefyr kan til nød gå, men begge dele støver, og det kan ikke undgås, at et brændefyr ind imellem "slipper en lille vind" når der efterfyldes.

Du kunne måske overveje en brændeovn, evt. med vandgris (i kombination med oliefyr backup).
JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
1
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Har takket: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn »

Jeg skulle nok bare have holdt mig til at stille de tre spørgsmål. Jeg synes lidt det stikker af i flere retninger, mens økonomien og mulighederne for køb går i baggrunden.

Jeg vil meget gerne beholde oliefyret. Men forventningen er, at det nok skal skiftes eller ikke har lang tid igen. Men jeg prøver at fokusere på økonomien.

Er glad for dem, der bidrager med ulemperne ved fastbrændsel. Tak for det.

@Dunas - hvad skal jeg bruge det til, at jeg selv kan rette henvendelse .... Hvorfor deltager du med sådan noget ?

Jeg har haft varmepumpe i mindre rækkehus og det virkede fint til pengene - også i de koldeste måneder. Så må de gerne snakke på FB alt hvad de vil.

@John Skov - Tak for input. Ja. God ide med backup. Men det var lidt derfor, at jeg gerne ville lægge ud med varmepumpe, så jeg havde noget, der kunne holde konstant temperatur, så man ikke var bundet til hjemmet og let kan styre den via mobilen som plus. Så når jeg bare er hjemme almindeligvis kan jeg selv fikse diverse brændemateriale og holde prisen nede ved at sanke brænde eller andet. Men kan man have en Orlan og oliefyr kørende samtidig ?

@svanggaard - det er noteret. Tak.

---------------

Men status på de tre spørgsmål er indtil videre, at jeg skal af med 70.000 eller deromkring. Og der kan ikke hentes hjem fra udlandet. Og der er ingen andre muligheder. Man kan ikke genbruge tanken fra oliefyret eller andet. Og der er kun en importør i Danmark ?

Hvad skal man forvente af årlige omkostninger til vedligeholdelse af sådan en Orlan Super med akkutank ?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af John Skov Jensen »

Du kan godt hente en Atmos hjem fra f.eks Polen
Det var der en der gjorde, der er en tråd om det
Jeg mener han sparede en god sjat penge

Det er det nemmeste i verden at koble oliekedel sammen med en fastbrændselskedel, en 3 vejsventil og en termostat

Regn med 500-1000kr i driftomkostninger per år i snit så er der til keramiske sliddele såsom dyser og lign. En Orlan er lidt mere simpel i opbygningen mht keramikdele, derfor sikkert lidt billigere at drifte

Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af Jens »

+ et ekstra besøg af skorstensfejer pr år.
Oliefyr kræver et besøg pr år, fastbrændelse tror jeg medfører 2 besøg i alle områder.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af John Skov Jensen »

Jens skrev: 11 dec 2022 21:47 + et ekstra besøg af skorstensfejer pr år.
Oliefyr kræver et besøg pr år, fastbrændelse tror jeg medfører 2 besøg i alle områder.
Ikke her i kommunen, bare 1 besøg om året
Men måske i andre kommuner
JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
1
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Har takket: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn »

Tusind tak, John.

Jeg har bare hørt, at jeg skal påregne 20.000 til at installere en Orlan Super med akkutank ? Det lyder da som om sådan noget ikke er supernemt ?

Hvis jeg kobler Orlan på oliefyret hvordan så med akkutanken ? Jeg er lidt ny :)


----
OFFTOPIC:

Mens vi er ved pengene. De reklamer der er ret øv for at sige det mildt. Hvis det handler om at dække omkostningerne, så hiv eventuelt fat i Nordicway.dk. Deres mindste pakke er superhurtig til 350 kr om året plus domæneudgifter. Jeg ved ikke hvor meget plads, I bruger på forummet. Det er vist kun 15 GB de kører med i pakken.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af John Skov Jensen »

JacobsOvn skrev: 11 dec 2022 21:52 Tusind tak, John.

Jeg har bare hørt, at jeg skal påregne 20.000 til at installere en Orlan Super med akkutank ? Det lyder da som om sådan noget ikke er supernemt ?

Hvis jeg kobler Orlan på oliefyret hvordan så med akkutanken ? Jeg er lidt ny :)


----
OFFTOPIC:

Mens vi er ved pengene. De reklamer der er ret øv for at sige det mildt. Hvis det handler om at dække omkostningerne, så hiv eventuelt fat i Nordicway.dk. Deres mindste pakke er superhurtig til 350 kr om året plus domæneudgifter. Jeg ved ikke hvor meget plads, I bruger på forummet. Det er vist kun 15 GB de kører med i pakken.
Mere følger i morgen

God aften til dig
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af svanggaard »

John Skov Jensen skrev: 11 dec 2022 21:42 Du kan godt hente en Atmos hjem fra f.eks Polen
Det var der en der gjorde, der er en tråd om det
Jeg mener han sparede en god sjat penge
...
Det var faktisk undertegnede: https://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=183&t=31647

Jeg ville ikke lige bringe det på banen i første omgang... Vi skal jo være lidt forsigtige med at reklamere herinde. Priserne er steget siden da, men der er stadig en temmelig god besparelse. Bemærk i øvrigt, at Kotly smider en laddomat og SYR-ventil oven i handlen.

Besvar