Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Givet likes: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn » 15 dec 2022 04:38

John, den der simple løsning med tilkobling af orlan. Hvor mange timer snakker vi om, at det ville tage dig ?

Og hvis nu vi snakker kotly, hvor meget koster så det jeg skal hente hjem med akkutank og alt hvad den løsning kræver ? Slag på tasken? 30.000 ?

Jeg har læst i tråden om orlan, at den er næsten altædende og både kan tage træpiller halvvådt brænde. Passer det ? Og er det lige så god økonomi med træpiller i orlan, som i et træpillefyr ?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5004
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af John Skov Jensen » 15 dec 2022 08:32

JacobsOvn skrev:
15 dec 2022 04:38
John, den der simple løsning med tilkobling af orlan. Hvor mange timer snakker vi om, at det ville tage dig ?

Og hvis nu vi snakker kotly, hvor meget koster så det jeg skal hente hjem med akkutank og alt hvad den løsning kræver ? Slag på tasken? 30.000 ?

Jeg har læst i tråden om orlan, at den er næsten altædende og både kan tage træpiller halvvådt brænde. Passer det ? Og er det lige så god økonomi med træpiller i orlan, som i et træpillefyr ?
Jeg har ikke set på priserne på kotly, men jeg tænker du kan købe ""de store ting" såsom kedel, akku, ekspansionsbeholder, ladeventil der og resten i DK, hvis du skal have en smed til at installere det er det jo fint at kunne bestille fittings, rør og de andre mange småting ved ham

En Orlan er ligesom andre forgasningskedler afh. af tørt træ for at gøre et godt arbejde, Fylder du den med gummistøvler, vådt træ, og gamle kondomer skal den nok brænde det, blot med en virkelig ringe virkningsgrad til følge.

Jeg vil mene en lille fimset pillebrænder på 10kw kan afbrænde piller med en bedre virkningsgrad end en lidt "grovere" fastbrændselskedel.
Sådan en pillekedel kan jo stå og lumrefyre på 5 piller mens den puster meget forsigtigt til bålet.
Men en ny moderne fastbrændselskedel har en fin virkninggrad, uanset hvilken type tørt træ du vil afbrænde, dog skal piller suppleres med større træstykker eller briketter da de ellers vil lukke for gennemgangen i forgasningsdysen

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af svanggaard » 15 dec 2022 09:18

Fragtpriserne fra Kotly finder du her: https://kotly.com.pl/download/info/cenn ... tolica.htm Jeg mener jeg gav ca. 1400,- i fragt. Fragt på tilsvarende i Danmark var, så vidt jeg husker, ca. 900,-. Men der er nok sket en del på fragtpriser de sidste par år.

Når min atmos kedel er godt i gang smidet jeg ofte et par skovlfulde savsmuld oven på glødelaget. Så er der ryddet op, men der er ikke meget varme i det.

Tørt regulært brænde virker bedst, og giver i øvrigt mindre aske. Jeg flækker selv alt som er tykkere end en ølflaske - ellers ta'r det for lang tid at tørre ordentligt. Jeg sigter altid efter at næste vinters brænde er flækket og stablet 1 April. Når det er sagt sker der ikke noget ved at der kommer en enkelt våd pind i fyrkammeret, men bliver der for meget risikerer du alverdens problemer med løbesod, skorstensbrand og for dårlig udnyttelse.

Gummistøvler skal i dagrenovationen og træpiller skal i pille- eller stokerfyr. Du kan potentielt spare nogle penge med et brændefyr, men det kræver meget arbejde, og du slipper altså ikke for at køre på genbrugspladsen.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af pelle » 16 dec 2022 01:52

Jeg har en svigerfar der er brænde puscher her på matriklen. Han har en save/kløve maskine. Alt det savsmuld der er fra kædesaven fra den maskine, er det eneste vi fyrer med. Når der er tændt op og der er glødelag fylder vi kedlen med smuld. Det virker fint, for vores vedkommende. Der skal bare fyldes op for hver time. En Atmos ,en Vigas eller en Orlan. Om det er med blæs eller sug. Det er lidt lige meget. Bare meget primær luft og lidt sekundær luft. Så, futter det fint af.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Givet likes: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn » 16 dec 2022 04:43

JacobsOvn skrev:
11 dec 2022 21:33
Jeg har haft varmepumpe i mindre rækkehus og det virkede fint til pengene - også i de koldeste måneder. Så må de gerne snakke på FB alt hvad de vil.
Læste lige tråden igen. Det var et mindre rækkehus fra 80erne med energimærke C. Og ikke et ældre dårligt, isoleret hus, som der blev angivet som forudsætning. Men det var til at have med at gøre økonomisk i det rækkehus.


JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Givet likes: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn » 28 dec 2022 10:51

Nå, så er jeg flyttet ind og er blevet lidt klogere og fattigere.
JacobsOvn skrev:
11 dec 2022 21:33

Jeg har haft varmepumpe i mindre rækkehus og det virkede fint til pengene - også i de koldeste måneder. Så må de gerne snakke på FB alt hvad de vil.
Ja, det bliver sgu for dyrt har jeg fundet ud af. Det har du ret i. Beklager, at jeg var afvisende og skråsikker, men jeg var glad for den relativt billige regning jeg havde i det tidligere rækkehus. Sidst var det omkring 600 kwh ekstra på varmepumpen i de kolde måneder i et halvt så stort, bedre isoleret lille rækkehus, der delte væg med et andet rækkehus til den ene side. Og når jeg huskede det ingen opvarmning om natten. Men god varme på om dagen. Så det bliver nok for dyrt. Det har du ret i.

@Jens - jov, der er et grundlæggende lag af noget mineraluld har jeg konstateret. Men lidt efterisolering burde være let og til at have med at gøre. 7-meters-ruller er lige til at smide oveni.

Jeg vakler lidt i troen på fastbrændsel, hvis ikke jeg har en backup. Oliefyret kører og jeg venter på forbruget. Men det er i stykker i den forstand, at den elektriske gennemstrømsvandvarmer, der også er installeret SKAL bruges, da varmtvandsbeholderen i oliefyret vist nok er hullet, så det skaber fejltryk mellem radiator-kredsløb og varmtvandsbeholder. Men jeg venter på tallene for forbruget. Det ser ikke katastrofalt ud. Men det har jo heller ikke været virkelig koldt.

Til gengæld er der en muret garage, hvor olietanken står ovenjordisk, hvor der er rigelig plads til en stor akkutank og opbevaring af brænde, hvis det er forsvarligt og kan godkendes. Det kan vel så, som John foreslår, kobles til oliefyr eller et nyt træpillefyr som backup måske, når eller hvis oliefyret ikke bliver rentabelt. Det er et gammelt ikke-kondensrende oliefyr. Det var skorstensfejeren selv, der pegede på den mulighed, hvis jeg gerne ville have fastbrændsel.

Hvis man sørger for den rette ventilering, burde det kunne give en hurtigere tørring af brændet eller hvad ?

Er det en dum løsning med brænde i garage sammen fastbrændsel ?


Tak for hjælpen indtil videre.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5004
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af John Skov Jensen » 28 dec 2022 10:56

JacobsOvn skrev:
28 dec 2022 10:51
Nå, så er jeg flyttet ind og er blevet lidt klogere og fattigere.



Ja, det bliver sgu for dyrt har jeg fundet ud af. Det har du ret i. Beklager, at jeg var afvisende og skråsikker, men jeg var glad for den relativt billige regning jeg havde i det tidligere rækkehus. Sidst var det omkring 600 kwh ekstra på varmepumpen i de kolde måneder i et halvt så stort, bedre isoleret lille rækkehus, der delte væg med et andet rækkehus til den ene side. Og når jeg huskede det ingen opvarmning om natten. Men god varme på om dagen. Så det bliver nok for dyrt. Det har du ret i.

@Jens - jov, der er et grundlæggende lag af noget mineraluld har jeg konstateret. Men lidt efterisolering burde være let og til at have med at gøre. 7-meters-ruller er lige til at smide oveni.

Jeg vakler lidt i troen på fastbrændsel, hvis ikke jeg har en backup. Oliefyret kører og jeg venter på forbruget. Men det er i stykker i den forstand, at den elektriske gennemstrømsvandvarmer, der også er installeret SKAL bruges, da varmtvandsbeholderen i oliefyret vist nok er hullet, så det skaber fejltryk mellem radiator-kredsløb og varmtvandsbeholder. Men jeg venter på tallene for forbruget. Det ser ikke katastrofalt ud. Men det har jo heller ikke været virkelig koldt.

Til gengæld er der en muret garage, hvor olietanken står ovenjordisk, hvor der er rigelig plads til en stor akkutank og opbevaring af brænde, hvis det er forsvarligt og kan godkendes. Det kan vel så, som John foreslår, kobles til oliefyr eller et nyt træpillefyr som backup måske, når eller hvis oliefyret ikke bliver rentabelt. Det er et gammelt ikke-kondensrende oliefyr. Det var skorstensfejeren selv, der pegede på den mulighed, hvis jeg gerne ville have fastbrændsel.

Hvis man sørger for den rette ventilering, burde det kunne give en hurtigere tørring af brændet eller hvad ?

Er det en dum løsning med brænde i garage sammen fastbrændsel ?


Tak for hjælpen indtil videre.
Jeg har en del træ opmaganiseret inde i en gammel staldbygning. Der skal god ventilation til, og jeg oplever længere tørretid end det der står stakket udendørs, da vinden ikke suser igennem træet i samme grad

JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Givet likes: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn » 28 dec 2022 11:02

Modtaget. Tak.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af svanggaard » 28 dec 2022 11:08

Som udgangspunkt må du, af brandtekniske årsager, højst opbevare 1m3 brænde i fyrrummet.

Brændet skal helst opbevares udendørs, helst stakket - så tørrer det bedst. Fra efteråret skal det være overdækket, eller flyttes ind, hvis det skal bruges i samme fyringssæson.

JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Givet likes: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn » 28 dec 2022 11:09

svanggaard skrev:
28 dec 2022 11:08
Som udgangspunkt må du, af brandtekniske årsager, højst opbevare 1m3 brænde i fyrrummet.
Tak, @svanggaard

Brandsikker skillevæg, der deler garagerummet op i to ??

Nej, hvis ikke det tørrer så godt indenfor, så skal det ud i den friske luft alligevel. Bare glem det .... Sorry.


Besvar