Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Givet likes: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn » 05 jan 2023 01:44

Men hvor lang tid tager det at motorsave en "træklods" på en rummeter, hvis jeg kører hen til godset og får en rummeter der og skærer det på stedet selv? 150 plus moms for at skære det selv og kører det ud til bilen et stykke vej versus 350 plus moms, hvis det er skåret og kørt ud til vejen lige til at laste i bilen.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af svanggaard » 05 jan 2023 08:00

Hjemme teori skrev:
05 jan 2023 00:52
Så for mig handler det nok mere om frihed fra udefrakommende pris ændringer end om frygten for at skulle bestille lidt selv.
Her rammer du hovedet på sømmet. De som har frihed ift. brændselsvalg (el/træpiller/brænde osv.), sover bedst om natten.

Der er ingen, som i slet ingen, som kan forudsige priserne om bare en måned.

Strøm er iøvrigt lidt af en udfordring. Jeg har mærket det på egen krop de sidste par dage grundet en kabelfejl. Netselskabet er i gang med udbedring, men 4 ejendomme har været drevet af en larmende generator i snart 2 døgn. Inden da manglede strømmen i 6 timer. Ingen lys, varme, internet eller vand (egen boring). Mobilen løb tør for strøm - var der sket noget kunne jeg ikke engang ringe efter hjælp. Man er godt nok afhængig :shock:
Jeg forventer ikke, at det bliver en tilbagevendende begivenhed, men i den situation er jeg meget glad for, at jeg trods alt kan tænde op i brændeovnen 8)

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af Hjemme teori » 05 jan 2023 22:32

JacobsOvn skrev:
05 jan 2023 01:44
Men hvor lang tid tager det at motorsave en "træklods" på en rummeter, hvis jeg kører hen til godset og får en rummeter der og skærer det på stedet selv? 150 plus moms for at skære det selv og kører det ud til bilen et stykke vej versus 350 plus moms, hvis det er skåret og kørt ud til vejen lige til at laste i bilen.
Det kommer igen an på størrelsen af klodsen, da jeg ikke tænker du vil rode med en 1*1*1 meter den vejer immervæk over 1000kg i våd tilstand hvis det er bøg.
Kommer du med en lille sav og store stammer tager det alt for langt tid, små stammer og store save er også noget rod, da det er for tungt at gå med.
Så jeg kan ikke bare sige 4 timer.

Men hvis du vil lave 3 rummeter godt stablet brænde er det ca 2 kubikmeter fast masse (KFM). Bøg og eg vejer 650kg/KFM og 40-45% vand så er du over 1000kg/KFM. Så hvis du vil save ude i skoven køre det ud til trailer med trillebør, læsse trailer køre hjem og læsse af og et sted i processen flække det med økse, er jeg ret sikker på at du et sted i processen bliver træt af at arbejde med brænde.

Jeg har en lille skovvogn som kan læsse ca 3 skovrrumeter. den kan jeg læsse med traktor køre hjem flække med brændemaskine (sav og flækker i en).
der kan jeg lave ca 8 kasse rummeter (ca 6 stablede meter) om dagen, når jeg både fælder, saver ud i længder, kører hjem og flækker. Det kunne være lidt mere, hvis jeg lod de mindre effekter blive liggende, da de tager langt tid i forhold til udbyttet, men jeg kan bedst lide at udnytte træet helt. Mine træer er heller ikke helt rette, da de ikke har stået tæt nok, det tager også noget tid.
Håber det giver dig en ide om arbejdet, men vil i hvert fald sige at hvis du vil have brænde som primær opvarmning tror jeg du skal prøve at lave noget brænde først, samt vide at du skal have noget hydraulikolie til at hjælpe dig, ellers får du meget lange arme. De 3 rummeter/md du selv omtaler er jo ca 24 tons om året. 20-25% mindre når det er tørret.
Mvh. Sophus

JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Givet likes: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn » 05 jan 2023 23:06

Hold da op det lyder godt nok omfattende. Men frit, trygt og sikkert.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af Hjemme teori » 06 jan 2023 01:53

Ja jeg skal bruge 3-4 dage plus den halve time hver dag i vinterhalvåret, hvis ikke jeg har nok "affald" med hjem fra arbejde.

Det er så 5½ tonspiller jeg sparer. til 2000,- kr tonset, er det 11000 efter skat.
til 7000,- som de var oppe i er prisen jo en anden, men ligeså ville nattesøvnen have været.
og de 3-4 dage jeg laver brænde sover jeg vildt godt.

Så om jeg skulle gå ud og arbejde for andre (med at fælde træer) eller jeg skal fælde mine egne? jeg har valgt det sidste også fordi det føles godt.
Mvh. Sophus


JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Givet likes: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn » 06 jan 2023 04:13

Forståeligt. Men hvis jeg nu kan købe en rummeter til 350 plus moms som er skåret og trillet ud til vejen, er det da stadig en god forretning, når fjernvarme er ude af syne.

Måske skal det lige kløves lidt mer for optimal forbrænding. Men alligevel. Jeg har radiatorer jo. Så varmepumper plus fastbrændsel er en god kombi.

Realistisk set, hvor mange rummeter fra et gods, hvor man sanker, sikkert nåletræ, går der på 1500 liter olie?

JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Givet likes: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn » 06 jan 2023 04:17

Jeg har regnet 20 rummeter godt nåletræ må være passende i forhold til 1500 liter olie.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af svanggaard » 06 jan 2023 11:20

I mit tilfælde går langt den overvejende tid med transport.

Det fældede træ skal på traileren
Der skal køres hjem
Træet flyttes fra traileren til saven
Træet flyttes fra saven til brændekløveren
Træet flyttes ud og stakkes

Selve arbejdet (save og kløve) går lynende hurtigt, med godt grej. Og når først træet er hjemme, kan man gå lidt til og fra opgaverne som det lige passer.

Jeg har efterhånden fået det hele strikket rimeligt effektivt sammen. Men hastigheden 3 dobles hvis man er 2 om opgaven.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af Hjemme teori » 06 jan 2023 17:53

Braende oekonomi skema1.xls
(35 KiB) Downloadet 55 gange
Lavede det her skema en gang, det kan du lege med, men de tal du spørger om skulle være der, selvom du selv skal gange op.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af Hjemme teori » 07 jan 2023 13:02

Husk også at spørge om hvilken rummeter det er når du køber. Det står i skemaet under info.
Nå man normalt køber skoven har de kun 2 mål.
Skovrummeter - det er stammer som ligger i stak ved vejen ved gode reelle stammer er det omkring 60% træ og 40% luft.
Kubikmeter fastmasse (KFM) - har man "målt" luften og trukket denne fra. I statskoven bliver stakkene fotoopmålt af en bil der kører forbi og så omregner den til KFM.

Så du kan se der er stor forskel på om det er den ene eller den anden slag kubikmeter du køber.

Sanker man er det ofte deres erfaring der siger hvor meget der er i feks. en bøgetop over effekten. Det er de rigtig gode til at vurdere.
Er det nåletræ som du selv skriver og du selv skal fælde træerne kan man også ramme det meget præcist ved at måle stammediameteren i en metershøjde og kende højen på træet. Så betaler man for stammen op til en diameter på 10cm.
Mvh. Sophus


Besvar