Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af svanggaard »

John Skov Jensen skrev: 11 dec 2022 21:49 Ikke her i kommunen, bare 1 besøg om året
Men måske i andre kommuner
Jeg har spurgt min skorstensfejer. 1 besøg er lovpligtigt. Jeg har dog bestilt 1 ekstra besøg årligt... Better safe than sorry.

Pillefyret har 1m vandret røgrør, brændefyret 2,5m. Der samler sig meget støv i begge røgrør, så jeg gi'r dem begge en tur med støvsugeren med et par måneders mellemrum.

JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
1
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Har takket: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn »

svanggaard skrev: 11 dec 2022 22:25 Det var faktisk undertegnede: https://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=183&t=31647

Jeg ville ikke lige bringe det på banen i første omgang... Vi skal jo være lidt forsigtige med at reklamere herinde. Priserne er steget siden da, men der er stadig en temmelig god besparelse. Bemærk i øvrigt, at Kotly smider en laddomat og SYR-ventil oven i handlen.
Super. Tak, svanggaard. Der var også en anden jeg så, men det var flere år siden. Men for nu IGEN at vende tilbage til mit spørgsmål - hvor meget gav du for det hele med installation ?
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af svanggaard »

Dengang (April '20) kostede et Atmos DC 18 S med laddomat, syrventil og trykekspansion ca 15.000,- leveret. Jeg havde en akkutank stående i forvejen som jeg havde gaflet til 1500,- på gul og gratis.

Jeg skruede det selv op - så gratis timeløn.

Jeg brugte vel 4-5.000 på fittings, tilslutningsslanger, ventiler, varmeveksler, udluftningsventiler, rørisolering, termometre, snavsfiltre, afløbsrør, el installation, røgrør osv. Noget af det blev købt brugt. Jeg brugte 3 lange dage på at skrue.... En VVS'er vil helt sikkert kunne gøre det på 1-2 arbejdsdage.

Min installation er lavet med sorte rør. Der er helt sikker sparet meget tid med en løsning baseret på pressfittings.

Så alt i alt ca. 22.000,- + en masse blod, sved, men ingen tårer. Men bemærk, at det var i foråret 2020. Der er sket en del med priserne sidenhen.
JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
1
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Har takket: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn »

Hold da op. Der er lang vej til de 70.000 jeg havde hørt hehe. Men jeg vil nok have det hele med fra nyt fra polen i så fald og skal også have vvser til det hele. Så jeg skal bruge 30.000 for at hente det hele hjem og så en vvser i 2 dage. 45.000 ?

Det hele inkluderer akkutank.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af svanggaard »

Jeg aner ikke hvad en VVS'ers timeløn er. Men en ting er sikkert - der røg flere stumper i min installation, end jeg lige regnede med.

Fyret kører upåklageligt. Hvis du kommer på Hjørring-kanten er du velkommen til at kigge forbi.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af svanggaard »

Lige en tanke... Før eller siden bliver der garanteret mulighed for at få et tilskud, hvis du udskifter oliefyr med varmepumpe. Du skal derfor overveje at lade oliefyret stå (primær opvarmning på BBR'en). Når/hvis muligheden opstår, kan du bytte oliefyret ud med en luft til vand VP. Brændefyret skal så være registreret som supplerende varmekilde.
JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
1
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Har takket: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn »

Super. Tak. Oliepriserne er vist lidt på vej nedad. Så med lidt meget isolering af taget, kan det vel nok holde sig indenfor rimelighedens grænser et stykke tid. Isolering virker jo ved alle varmekilder. Jeg er i øvrigt ikke sikker på, at det vand-til-luft er billigere med vedligeholdelse taget i betragtning, men det er jo så også noget andet, da det kan tilsluttes radiatorer.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af John Skov Jensen »

JacobsOvn skrev: 11 dec 2022 21:52 Tusind tak, John.

Jeg har bare hørt, at jeg skal påregne 20.000 til at installere en Orlan Super med akkutank ? Det lyder da som om sådan noget ikke er supernemt ?

Hvis jeg kobler Orlan på oliefyret hvordan så med akkutanken ? Jeg er lidt ny :)


Fremløb fra fastbrændsel/akku og fremløb fra oliekedel køres sammen i et tee
Retur oliekedel og retur fastbrændsel/akku køres sammen i en 3 vejs ventil. Afh. af positionen på denne vil varmen til hus trækkes fra enten fastbrændsel/akku eller oliekedel.
Det styres af en KP77 ventil eller lign
Simpelt, sådan har jeg lavet det. Du er velkommen til at komme og kikke
JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
1
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Har takket: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn »

Tusind tak, John. Der er et stykke vej fra mig til det høje jyske, men det skal sgu ikke hindre mig i at takke ja til dit og andres tilbud om at komme og kigge.

Har du eller andre et link, hvor jeg lige kan læse lidt op på det hele eller en youtube-video ? Planen var lidt at overlade den slags til fagfolk :)
JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
1
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Har takket: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn »

Altså måske en dag kunne jeg godt spørge igen, om jeg måtte komme og kigge. Men ikke lige nu. Det var ikke helt tydeligt, det jeg fik skrevet. Er bare glad for venligheden. Men en dag måske, vil jeg gerne komme og kigge.

Besvar