Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Givet likes: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn » 31 dec 2022 20:05

Hvis jeg køber en ATMOS, hvor der både er mulighed for brænde og træpiller - skal der så akkutank med i den løsning ? Det skal der vel optimalt set ? Ellers er der vel enten behov for konstant overvågning eller spildvarme ?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5004
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af John Skov Jensen » 31 dec 2022 20:16

JacobsOvn skrev:
31 dec 2022 20:05
Hvis jeg køber en ATMOS, hvor der både er mulighed for brænde og træpiller - skal der så akkutank med i den løsning ? Det skal der vel optimalt set ? Ellers er der vel enten behov for konstant overvågning eller spildvarme ?
Jeps, akku kommer du ikke uden om

JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Givet likes: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn » 31 dec 2022 20:26

Tak. Men pokkers til prishop der er fra 1000 til 2000 liter.

JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Givet likes: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn » 02 jan 2023 22:51

Jeg tror sørme, at jeg havde ret i, at en varmepumpe er ret billig - men er der noget jeg ikke tager højde for ? Jeg kiggede lige på beregningen igen fra bolius - og varmepumper - luft-til-luft koster altså circa det samme som fjernvarme ifølge bolius her:

https://www.bolius.dk/det-koster-de-for ... former-887

Er der nogen, der kan forklare mig hvorfor en simpel varmepumpe eller to - en i stuen og en ovenpå, samt en moderne elektrisk gennemstrømsvandvarmer ikke er det mest rentable, økonomiske og rationelle at have, hvis man ser bort fra gratis brænde og inkluderer arbejdsindsatsen og den manglende komfort forbundet med fastbrændsel ?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af Hjemme teori » 03 jan 2023 02:10

Som du selv skriver "eller to". Det er meget svært at opvarme hele huset med en eller to luft til luft varmepumper. fire eller fem er nok mere realistiskt og der mangler måske stadig lidt styring i de yderste kroge?
Bolius foreslår selv at man skal bruge 18MWh på fjernvarme og 3,2MWh på en luft/luft. så enten har den en cop på 5,6 eller også skal der bruges flere. Så jeg tænker den er bedst som tilskud placeret centralt, men man skal stadig bruge alternativ opvarmning af VVB og alt det som ikke er centralt.

Så hvad der giver bedst mening hos dig er ikke det samme hos alle andre.

Jeg tænkte selv på en luft/vand da jeg skulle bygge fyrrum om, fordi jeg tænkte gensalgsværdien ville vær bedre end brændefyr og pillefyr.
Jeg købte brugt brændefyr og havde pillefyret, men det løb stadig løbsk til ombygning og fittings, så selv om jeg har lavet alt selv blev det nok omkring 60k. Men jeg har så gratis brænde, og har ikke haft tændt pillefyret siden dec 2021 hvor fyrrummet var klar i oktober. Med energikrisen siden feb, har ombygningen sikkert tjent sig hjem nu, i forhold til en VP (monoblock, jeg selv kunne installere).
Mvh. Sophus


JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Givet likes: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn » 04 jan 2023 20:17

Lyder sgu dejligt ikke at have tændt pillefyret Sophus. Men hvor mange timer har du lagt i det ? Husk at lægge en eller anden timeløn oveni.

Redigerede lidt, da jeg fandt forklaringen:

COP-værdien er ikke den relevante at kigge på, men SCOP-værdien er den relevante, som jeg har forstået det. SCOP-værdien er værdien gennemsnitligt over hele året.

https://www.teknologisk.dk/ydelser/cop- ... seer/39744

FORKLARING ?

3202 kwh gange 4,6 = 14729 kwh.

18100 kwh minus 14729 kwh = 3.371 kwh til opvarmning af vand.

Det giver så fint mening, hvis de har brugt en varmtvandsbeholder ifølge nedenstående citat fra https://www.avxperten.dk/blog/el-vandvarmer - men de skriver, at de har brugt en "el-vandvarmer". Så det er sgu stadig lidt underligt, men det må være det, der er forklaringen på "resten" ved en SCOP-værdi på 4,6 - at de resterende 3.371 kwh bliver brugt på elvandvarmeren. De 200 kwh timer årligt som en moderne gennemstrømsvandvarmer er en maksimal-værdi må det antages, da de bruger vendingen "helt ned til" - i regnestykket. HVis kwh-timeprisen er 3,371 kr - har de altså brugt en el-vandvarmer, der har en tilsvarende effektivitet så, den kun bruger 1000 kwh til at generere 3.371 kwh.

"Hvad koster en El-vandvarmer i strøm?

Prisen på strømforbruget for en el-vandvarmer afhænger selvfølgelig af dit/jeres forbrug i huset/sommerhuset.

Derudover findes der også forskellige modeller af el-vandvarmere, hvor de ældre modeller bruger en del mere strøm end moderne modeller.

Traditionelle el-vandvarmere bruger typisk omkring 1000 kWh årligt, hvilket svarer til 3.250,00 kr.
Moderne el-vandvarmere, også kaldet gennemstrømningsvandvarmere, bruger helt ned til omkring 200 kWh årligt, hvilket svarer til 650,00 kr.

For at sammenligne de ovenstående priser med en normal varmtvandsbeholder, er der store besparelser at finde.

En varmtvandsbeholder til en normal familie på 4, bruger typisk omkring 3000 kWh årligt, hvilket svarer til hele 9.750,00 kr.

Der er med andre ord, ikke speciel stor grund til at debattere emnet, da en el-vandvarmer helt simpelt er meget billigere i drift end en gammeldags varmtvandsbeholder."

Lidt om forudsætningerne brugt i regnestykket fra Bolius længere nede i artiklen:

"Luft til luft-varmepumpe: Ved opvarmning med varmepumpe er det antaget, at det varme vand opvarmes via en el-vandvarmer. På den baggrund er energibehovet til rumopvarmning reduceret med 3.272 kWh. Prisen for el udgør normalprisen minus 0,89375 kr. ved forbrug over 4.000 kWh i en el-opvarmet bolig. Den samlede udgift til opvarmning og brugsvand er således sammensat at udgiften til el til varmepumpen og udgiften til el til opvarmning af brugsvand."

Under diverse:

"Luft til luft-varmepumpe: Ved opvarmning med varmepumpe er det antaget, at det varme vand opvarmes via en el-vandvarmer. På den baggrund er energibehovet til rumopvarmning reduceret med 3.272 kWh. Prisen for el udgør normalprisen minus 0,89375 kr. ved forbrug over 4.000 kWh i en el-opvarmet bolig. Den samlede udgift til opvarmning og brugsvand er således sammensat at udgiften til el til varmepumpen og udgiften til el til opvarmning af brugsvand."

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af svanggaard » 04 jan 2023 22:54

Fordelen ved gennemstrømningsvandvarmer er, at den kun bruger strøm mens der tappes varmt vand. Til gengæld skal der bruges rigtig høj effekt for at følge med forbruget. De billigste gi'r kun et par liter i minuttet. Til sammenligning giver en alm. vandhane vel 15-20 liter i minuttet, når den er helt åben.

Problemet med en traditionel VVB er at den løbende taber varme. Varmen er dog ikke helt tabt, hvis beholderen er monteret indenfor klimaskærmen. Du kan i øvrigt sætte timer på VVB så den ikke arbejder i de dyreste timer.

Er du i øvrigt bekendt med at man kan få Multisplit luft/luft varmepumpe (1 udedel, flere indedele)?

Jeg tror du skal starte med at beslutte dig for om dit varmesystem skal være vandbåret (som hidtil) eller luftbåret. Med den beslutning har du chancen for at komme videre.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af Hjemme teori » 05 jan 2023 00:52

JacobsOvn skrev:
04 jan 2023 20:17
Lyder sgu dejligt ikke at have tændt pillefyret Sophus. Men hvor mange timer har du lagt i det ? Husk at lægge en eller anden timeløn oveni.
Er skovarbejder og fælder af og til træer hvor træet skal køres væk - så tror sku kunderne bliver sure hvis jeg ligger "en eller anden timeløn mere oveni".
Og ellers træ fra eget landbrug, som skal fældes uanset om jeg putter det i brændefyret eller ej.

Men ja, jeg tænder op dagligt, så bruger nok en ½ time hver dag, på at lave 100-120kWh, så sparer vel omkring 100kr/dag i forhold til en varmepumpe efter skat. men hvad bedre er at jeg ikke skal købe træpiller i panik over at de pludselig koster 5-6k/palle eller slukke for varmen fordi strømmen koster 8kr eller mere pr kWh, fordi Putin lukker for gassen eller de pludselig skal brandbeskattes pga. klima eller manglende midler i sundhedsektoren.

Så for mig handler det nok mere om frihed fra udefrakommende pris ændringer end om frygten for at skulle bestille lidt selv.

Lidt det samme der drev solceller og solfangere, nogen FED forretning er det ikke, men jeg er mindre sårbar over for ovenstående.
Mvh. Sophus

JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Givet likes: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn » 05 jan 2023 01:08

Det forstår jeg til fulde.

Hvis jeg laver fidusen med to varmepumper og banker 8 indedele op og betaler for rørføring og installation, så har jeg en permanent varmeløsning, der bare kører. Godt indeklima hører jeg og wifi. Så kan jeg stadig bruge radiatorsystemet til en orlan/atmos og sanke brænde selv. Så fungerer varmepumperne som backup eller bare komfort. En orlan/atmos og akkutank ind i radiatorerne ville være super.

Med til det med friheden er jo den manglende komfort eller frihed ved, at du skal arbejde hver dag og være hjemme hver dag. Det er der også andre i tråden her, der fortæller om som ulempe.

Nu du er skovarbejder... Hvis jeg sanker brænde til 150 plus moms per rummeter, hvor lang tid tager det så at lave rigtig godt brændbart brænde ? Sådan, hvis jeg laver det i rul 3 rummeter per måned med en motorsav og lægger det i system, så det tørrer i tilsvarende rul. Er det smart? Hvordan gør du ? Du laver det hele selv på en eller to omgange?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af Hjemme teori » 05 jan 2023 01:26

JacobsOvn skrev:
05 jan 2023 01:08
Det forstår jeg til fulde.

Hvis jeg laver fidusen med to varmepumper og banker 8 indedele op og betaler for rørføring og installation, så har jeg en permanent varmeløsning, der bare kører. Godt indeklima hører jeg og wifi. Så kan jeg stadig bruge radiatorsystemet til en orlan/atmos og sanke brænde selv. Så fungerer varmepumperne som backup eller bare komfort. En orlan/atmos og akkutank ind i radiatorerne ville være super.
Dengang jeg kiggede på VP med flere indedele, var COP'en 20% dårligere, så hver opmærksom på om det stadig er tilfældet og nogen kunne "kun" varme når der var flere indedele.
Men beholder du nuværende radiatorer tror jeg altså en luft/vand er billigere end 2 udedele og 8 indedele, samt væsentligt mere simpelt og billigere at få lavet og du bliver fri for de 8 indedel. Det du sparer ville jeg så bruge på noget udluftning med genvex, det giver meget bedre indeklima


Med til det med friheden er jo den manglende komfort eller frihed ved, at du skal arbejde hver dag og være hjemme hver dag. Det er der også andre i tråden her, der fortæller om som ulempe.
Derfor står pillefyret der også, men når man har køer og 4 hunde er det ikke så ofte man er væk alligevel

Nu du er skovarbejder... Hvis jeg sanker brænde til 150 plus moms per rummeter, hvor lang tid tager det så at lave rigtig godt brændbart brænde ? Sådan, hvis jeg laver det i rul 3 rummeter per måned med en motorsav og lægger det i system, så det tørrer i tilsvarende rul. Ervdet smart? Hvordan gør du ? Du laver det hele selv?
Brændet laver man fra dec og fælder inden udgangen af feb, og er færdig med at flække inden udgangen af april. De fleste træsorter er så klar til afbrænding i efterfølgende sæson. (ikke egetræ, det skal tørre 2 sæsoner).
Jeg lader det ligge ude i en rundel af hegnstråd med pressening over og kører det ind i efteråret.
Hvor hurtigt kommer an på temmelig mange ting, mest udstyr og træets beskaffenhed. 3 meter stammer i ø35 som læses med min traktor og saves og deles i 4 i min brændemaskine og køres i stak med transportbånd går rigtig hurtigt. men den længde og dimension har det vist kun, hvis man køber det. :)
Mvh. Sophus


Besvar