Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Givet likes: 18 gange

Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn » 11 dec 2022 12:29

RETTET: der manglede et nul.

Jeg flytter i hus, hvor jeg nok skal forvente en anden varmekilde end det oliefyr, der allerede er. Jeg tvivler dog på, at energimærket er rigtigt og der skal bruges ca. 35000 kwh. Specielt fordi der ikke er tale om et familieforbrug. Jeg er ikke vild med tanken om at skulle fylde tanken med 4 gange 1000 liter til 16.000 kroner.

-------- Fra energimærkningen
FORSYNINGSFORM VARMEBEHOV I kWh OMREGNET TIL ENERGIENHED FOR FORSYNINGSFORM
Oliekedel 36.780 kwh svarende 3.642 liter fyringsgasolie
-------

Men hvis installatøren kobler oliefyret af og en skrothandler kommer forbi og hjælper mig af med det, så er det af vejen.

1. Kan det passe, at en Orlan med akkutank på 1600 liter installeret af en autoriseret VVSer skal koste 70.000 kroner alt iberegnet ?

2. Kan det passe, at en Orlan eller tilsvarende ikke kan købes i DK før medio januar ? Kender I gode forhandlere i andre lande ?

3. Kan I se nogen tiltag, der kan bringe den pris ned ? Genbrug eller andet ?

Som det ser ud nu har jeg en god el-aftale (alt taget i betragtning:) ) så jeg kunne også bare lægge ud med en varmepumpe og en elvandvarmer til 200 kwh om året. Og så se hvor langt jeg kan drive det projekt.

Det er et gammelt rødstenhus af god kvalitet, hulmursisoleret, men ikke isoleret under taget med gode vinduer og ingen kælder på 139 m2, 122 m2 opvarmet areal.

På forhånd, mange tak.
Senest rettet af JacobsOvn 11 dec 2022 13:01, rettet i alt 1 gang.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af triumph » 11 dec 2022 12:50

Der er noget helt galt med dine beregninger
1 liter olie indeholder 11 KW => 4000 l olie = 44000 KWh
4000 l olie er meget for at varme 122 m2 op

Hvis du virkeligt mener at der skal bruges 44000 KWh til at varme dit hus op, så når du ikke langt med 200 Kwh el til en varmepumpe.
En varmepumpe har vel en årscop på 3-4 stykker => hvis du putter 200 KWh ind i den, så får du 600 til 800 KWh varme ud af den. Så er der langt op til 44.000 KWh

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af Jens » 11 dec 2022 12:55

At basere ens opvarmning udelukkende på et brændefyr, det giver altså nogle begrænsninger i ens frihed.
Med de temperaturer vi har nu og de kommende dage, så kan man ikke bare tag afsted på skiferie eller på sygehuset, uden der skal være nogle, som vil passe fyringen imens.

Jeg skrottede selv oliefyret da jeg flyttede ind, og opsatte en Atmos 32kw med ca 1800 l akkumulering. Det var i drift i august, da vi nåede januar købte jeg et pillefyr og satte ved siden af, - jeg gad simpelthen ikke være bundet af altid at skulle hjem og fyre i rette tid, hvis jeg ikke skulle komme hjem til koldt hus.

Hvis du har adgang til gratis brænde, så kan det nok give mening at basere det meste opvarmning på brænde, men skal du købe brænde, - så gik jeg personligt klart efter en luft til vand varmepumpe.

Du kommer til at bruge ufattelig mange timer på arbejdet med brænde, hvis du skal skove, flække, stable og til sidst putte det i fyret. Nogle synes det er hyggeligt, men der kommer jeg aldrig til, slet ikke i de mængder der kræves til et års opvarming, - og næste år, og næste år ........

Og enig - det kræver ikke 4000 l olie til det hus. Det vil ligge mellem 1000 og 2000 liter maks, - afhængig af antallet af varme bade og om indetemp er 22 eller 25 grader.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af Jens » 11 dec 2022 13:05

Er ingen, som slet INGEN isolering på loftet ? - For så kan det måske godt være sandt med det vanvittige forbrug.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Givet likes: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn » 11 dec 2022 13:06

Altså det er hvad energimærkningen siger. Men jeg kan læse den forkert. Som jeg skriver forventer jeg ikke, at det er korrekt.

FORSYNINGSFORM VARMEBEHOV I kWh OMREGNET TIL ENERGIENHED FOR FORSYNINGSFORM
Oliekedel 36.780 -> 3.642 liter fyringsgasolie

De 200kwh er til elvandvarmeren som de moderne gennemstrømnings-elvandvarmere kan:

https://www.avxperten.dk/blog/el-vandvarmer


JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Givet likes: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn » 11 dec 2022 13:09

Nej, men det kommer @Jens

Men jeg er glad for at høre, at det er billigere. Så længe det i hvert fald kan køre på 1200 liter er det løsningen.

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af Dunas » 11 dec 2022 16:32

Jens skrev:
11 dec 2022 12:55
At basere ens opvarmning udelukkende på et brændefyr, det giver altså nogle begrænsninger i ens frihed.
Med de temperaturer vi har nu og de kommende dage, så kan man ikke bare tag afsted på skiferie eller på sygehuset, uden der skal være nogle, som vil passe fyringen imens.

Jeg skrottede selv oliefyret da jeg flyttede ind, og opsatte en Atmos 32kw med ca 1800 l akkumulering. Det var i drift i august, da vi nåede januar købte jeg et pillefyr og satte ved siden af, - jeg gad simpelthen ikke være bundet af altid at skulle hjem og fyre i rette tid, hvis jeg ikke skulle komme hjem til koldt hus.

Hvis du har adgang til gratis brænde, så kan det nok give mening at basere det meste opvarmning på brænde, men skal du købe brænde, - så gik jeg personligt klart efter en luft til vand varmepumpe.

Du kommer til at bruge ufattelig mange timer på arbejdet med brænde, hvis du skal skove, flække, stable og til sidst putte det i fyret. Nogle synes det er hyggeligt, men der kommer jeg aldrig til, slet ikke i de mængder der kræves til et års opvarming, - og næste år, og næste år ........

Og enig - det kræver ikke 4000 l olie til det hus. Det vil ligge mellem 1000 og 2000 liter maks, - afhængig af antallet af varme bade og om indetemp er 22 eller 25 grader.
Jeg ville gå en kæmpe stor bue udenom varmepumpe Luft/Vand varmepumpe. Det dur ikke til ældre hus med middel eller dårlig isolering. Følger med i en facebook gruppe "varmepumper", når kulden slår igennem med frost grader, er der rigtig mange der har problemer med og få varme, eller kæmper med et stort forbrug af strøm (op til 75-80 kwh. om dagen). Udedelen fryser til IS, her skal der bruges omkring 1/3 energi til afrimning.
Så forstår dem, som har radiator ikke, hvorfor de har et halv kold hjem. Det er sådan med radiator ydelse, går man fra 70 grader til 45-50 grader i fremløb, taber de omkring 50% af ydelser for afgivelse af varme. Det med COP er helt anderledes ved frost grader, her falder den til under 2. Det er jo lidt lige meget med en COP på 5 om sent forår/sommer, her skal du jo ikke bruge varme.
For mig, giver VP kun mening i et rigtig i rigtig godt isoleret hus, hvor der er gulvarme overalt.

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af Fiffer » 11 dec 2022 16:39

Brug dog penge først på isolering, alt andet er da dumt, og så ville jeg se hvad forbruget reelt set er med oliefyret nogle måneder, fører du regnskab, kan du regne årsforbruget ud ved hjælp af graddage
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

JacobsOvn
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 30
Tilmeldt: 10 dec 2022 19:08
Givet likes: 18 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af JacobsOvn » 11 dec 2022 19:16

@Dunas - tak for det

@Fiffer - det er også planen, at se det hele an, og eventuelt starte med isolering, men jeg forsøger at være lidt på forkant.

Men jeg stillede faktisk tre spørgsmål, som ingen af jer forholder jer til. Måske fordi jeg afsporede det hele selv med det manglende nul ?

1. Kan det passe, at en Orlan med akkutank på 1600 liter installeret af en autoriseret VVSer skal koste 70.000 kroner alt iberegnet ?

2. Kan det passe, at en Orlan eller tilsvarende ikke kan købes i DK før medio januar ? Kender I gode forhandlere i andre lande ?

3. Kan I se nogen tiltag, der kan bringe den pris ned ? Genbrug eller andet ?



triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Økonomien i fastbrændsel - januar 2023

Indlæg af triumph » 11 dec 2022 19:45

JacobsOvn skrev:
11 dec 2022 19:16
@Dunas - tak for det

@Fiffer - det er også planen, at se det hele an, og eventuelt starte med isolering, men jeg forsøger at være lidt på forkant.

Men jeg stillede faktisk tre spørgsmål, som ingen af jer forholder jer til. Måske fordi jeg afsporede det hele selv med det manglende nul ?



Her er et komplet sæt med en Atmos kedel, der er ca. 8000 kr dyrere end en Orland kedel
Sættet koster 72.000 => med en orland kedel have det kostet 64.000
Det betyder at din VVSér har 6000 kr til montage/500 kr pr time = 12 timer.
Det lyder rimelig billigt
https://www.hedestoker.dk/6501-komplet- ... 0-mc2.html
Senest rettet af triumph 11 dec 2022 19:58, rettet i alt 3 gange.


Besvar