Akku tank

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
D-jerup
Stoker IV
Stoker IV
6
Indlæg: 146
Tilmeldt: 26 nov 2017 11:08
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 150
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9940
Har takket: 39 gange
Blevet takket: 5 gange

Akku tank

Indlæg af D-jerup »

Vi har cirka 220m2 opvarmet hus-værksted fra år 1915 hulmursisoleret gulvvarme i noget og radiator i andet.
Har for nuværende orlan 18kw og 750L akku.
Akku tanken bliver hurtig kold når fyret slukker så derfor pause fyre vi faktisk hele tiden. Jeg overvejer og sætte en ny større tank på 1500-2000 Liter. Hvad tænker i. Bliver 2000l for meget for fyret måske

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Akku tank

Indlæg af svanggaard »

Jeg har selv Atmos i samme størrelsesorden med 800l Akku. Den bliver tømt forholdsvis hurtigt.

Jeg har imidlertid sat styring på cirkulationspumpen. Jeg trækker kun varme ind i huset når det skal bruges. For tiden er det 04:00 - 06:00 og igen 16.00-22:00.

Lige nu fyrer jeg kun om eftermiddagen/aftenen. Huset trækker meget varme når pumpen startes, fordi der skal indhentes lidt. I praksis går fyret meget sjældent i pause, og jeg sparer brænde uden at gå på kompromis med komforten.

Jeg mener man gemmer ca. 0,5kWh/m3/grad med tung gulvvarme. Dvs. at du kan bruge tung gulvvarme som ekstra akkutank. Det er næppe sundt at temperaturen flyver alt for meget op og ned, men en grad eller 2 vil i næppe kunne mærke i praksis.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Akku tank

Indlæg af John Skov Jensen »

D-jerup skrev: 15 sep 2022 13:35 Vi har cirka 220m2 opvarmet hus-værksted fra år 1915 hulmursisoleret gulvvarme i noget og radiator i andet.
Har for nuværende orlan 18kw og 750L akku.
Akku tanken bliver hurtig kold når fyret slukker så derfor pause fyre vi faktisk hele tiden. Jeg overvejer og sætte en ny større tank på 1500-2000 Liter. Hvad tænker i. Bliver 2000l for meget for fyret måske
Din nye akku kan ikke blive for stor
Bare sørg for at isolere den godt

/John
D-jerup
Stoker IV
Stoker IV
6
Indlæg: 146
Tilmeldt: 26 nov 2017 11:08
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 150
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9940
Har takket: 39 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Akku tank

Indlæg af D-jerup »

John Skov Jensen skrev: 15 sep 2022 16:12 Din nye akku kan ikke blive for stor
Bare sørg for at isolere den godt

/John
Nej den kan selvfølgelig ikke blive for stor. Men jeg tænker mere. Kan jeg nå og varme den op i hverdagen. Jeg skal jo os passe et arbejde. Kan man sige noget om hvor længe opvarmningen vil tage. Og der jo os 2000kr i forskel fra 1500 til 2000 liter i købs pris. Er de 2000kr givet godt ud
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Akku tank

Indlæg af John Skov Jensen »

Ja det er med garanti givet godt ud
Prøv at indtaste her
https://www.termicplus.dk/varme/service ... eringstank

Om du i hverdagene ikke får den fyldt helt op spiller ingen rolle, så kan du fyre mere i weekenderne og opnå længere interval mellem fyringerne disse dage

D-jerup
Stoker IV
Stoker IV
6
Indlæg: 146
Tilmeldt: 26 nov 2017 11:08
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 150
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9940
Har takket: 39 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Akku tank

Indlæg af D-jerup »

John Skov Jensen skrev: 15 sep 2022 17:27 Ja det er med garanti givet godt ud
Prøv at indtaste her
https://www.termicplus.dk/varme/service ... eringstank

Om du i hverdagene ikke får den fyldt helt op spiller ingen rolle, så kan du fyre mere i weekenderne og opnå længere interval mellem fyringerne disse dage
På linket du har sendt med beregningen skal man indtaste husets kw forbrug. Men hvordan dælen finder jeg det
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Akku tank

Indlæg af John Skov Jensen »

Du kan gætte på 10 kw
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Akku tank

Indlæg af svanggaard »

10kW - så er der koldt! Det sku' helst ikke være mange timer om året, at forbruget er i det niveau. Ellers vil jeg anbefale at pengene bruges på efterisolering fremfor akkutank.
D-jerup
Stoker IV
Stoker IV
6
Indlæg: 146
Tilmeldt: 26 nov 2017 11:08
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 150
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9940
Har takket: 39 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Akku tank

Indlæg af D-jerup »

svanggaard skrev: 15 sep 2022 20:38 10kW - så er der koldt! Det sku' helst ikke være mange timer om året, at forbruget er i det niveau. Ellers vil jeg anbefale at pengene bruges på efterisolering fremfor akkutank.
Vores første sal er efterisoleret med 200mm i skråvægge og 2-300 på flade loft. Der er ligeledes hulmurs isoleret. Og vi har vel cirka 40m2 med tung gulvvarme indtil videre og selvfølgelig termovinduer. Det jo en gammel murmester villa som er under løbende renovering. Det er heller ikke fordi vi fryser. Jeg kunne bare godt ønske mig og fyre hårdt og så holde pause istedet for at små fyre hele tiden
Hvis jeg fyre om aften nu så når jeg kommer hjem fra arbejde dagen efter er tanken kold
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Akku tank

Indlæg af svanggaard »

Jeg tror faktisk vore huse er sammenlignelige. Jeg har både pillefyr og brændefyr. Pillefyret tager normalt over når akkutanken er tom. Lige for tiden sparer jeg dog pillerne - guess why :?

@John Skov Jensen har fuldstændig ret i at jo større akkutank jo bedre - forudsat den er ordentligt isoleret. Men skal du købe nyt inkl. fragt, isolering, montering osv. kan jeg regne ud at der hurtigt ryger 8-10 af de lange. Det er derfor jeg spørger lidt ind til om dine ønsker om at fyre kort, men hårdt, kan opfyldes med et bedre styret varmeaftræk.

I de perioder jeg har kørt ren pillefrift kunne jeg konstatere en pillebesparelse på 10-15% ved at slukke pillefyr+cirkulation om natten (24.00-04:00). Det er klart at pillefyret arbejder lidt mere når det startes op, men samlet er der stadig en væsentlig besparelse. Det skyldes bl.a. at der ikke er varmetab i rør mellem fyrrum og stuehus når cirkulationspumpen er standset.

Jeg gør nøjagtigt det samme med brændekedlen/akkutanken. Jeg fyrer hårdt aften og lader cirkulationspumpen køre til kl 24.00. Pumpen starter igen en time eller 2 før vi står op og slukkes når vi tager hjemmefra. Pumpen starter op igen ved 16-tiden - der er stadig varme på akkutanken. Vi oplever ingen nedgang i komfort, men sparer både brændsel og strøm til pumper.

Jeg styrer via termostat+Philips Hue smart-plugs, men det kunne i princippet være et ganske almindeligt tænd/sluk ur. Pumpen på gulvvarmeshunt slukkes samtidigt med pumpen i fyrrummet. Tidspunkterne justeres efter årstiden/udetemperaturen. I den koldeste tid slipper jeg dog ikke for at smide en pind i kedlen inden jeg tager på arbejde om morgenen.

Besvar