Retur fra hus driller.. 3x tanke i serie + 3 vejs vmv ravk

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Japper
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 6
Tilmeldt: 02 apr 2020 18:08

Retur fra hus driller.. 3x tanke i serie + 3 vejs vmv ravk

Indlæg af Japper »

Hej Stokerpro her er lige et billede af min "nye" opsætning som driller mig en anelse. Det er som om jeg ikke kan hive varmen ud af de 2 olietanke.. eller ja som om det bliver blandet lidt sammen, som om fremløbet til huset suger fra den bagerste tank.. eller retur vandet bliver blandet sammen i første akku tank på 1000 liter mellem A og B i 3 vejs ventilen VMV.
2020ja.png

Jeg har prøvet mig med kontraventiler på retur ved bagerste tank som vender mod tanken. Samt har jeg kontraventil som vender mod 3 vejs VMV / RAVK..
Eller tror i "returen" til den 3 vejs VMV blandehalløj skulle have været taget fra et t-stykke bag indløb til termovar?

ps. det gik sgu lige lidt hurtigt i paint jeg krydser fingre for at i kan se jer lidt ud af det, samt der mangler haner ved alle akkutanke mm. på "tegningen" :)
obs det skal lige siges huset er noget gammel noget hvor det er lavet som 1 strengs system

vigasproblemer
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 92
Tilmeldt: 21 mar 2011 12:30
Mit fyr: vigas og bekkasin
Areal: 125
Brændsel: affaldstræ + løvtræ
Fremviser gerne i postnummer: 6771
Geografisk sted: Plougstrup ved jernvedlund
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Retur fra hus driller.. 3x tanke i serie + 3 vejs vmv ravk

Indlæg af vigasproblemer »

Har det virket på noget tidspunkt.?
Du kan lukke kuglehanen imellem termovaren og kedel, så vil husets pumpe ikke kunne suge denne vej, kedlen skal være brændt ud inden.
hvis det er et et strænget anlæg, vil du normalt køre så varmt vand mod huset som muligt, men da der ikke er det store forbrug i disse tider vil retur vandet fra huset være rimeligt varmt, og det ligger du ind i bunden af den bagerste olietank, så over tid vil alle tre tanke være lige varme/kolde.
hvor stor er din ekspension-beholder skulle gerne være 8 til 10% af indholdet af de tre tanke.
Japper
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 6
Tilmeldt: 02 apr 2020 18:08

Re: Retur fra hus driller.. 3x tanke i serie + 3 vejs vmv ravk

Indlæg af Japper »

Det er lige kommet op at køre for en lille uges tid siden, hvor jeg fyldte helt nyt vand på.
Det virker i hvert fald efter hensigten med super lagdeling

Tror måske det har været luft i systemet som har været synderen. Da jeg lukkede for hanerne ved termovaren for at trække varmen den anden vej kunne jeg lukke helt vildt meget luft af
Så prøver lige at holde øje med det hele det næste stykke tid for at se hvordan det hele flasker sig

Jeg har 145 liter ekspansion som måske er til den lave side, omkring 4% af total og hvis jeg varmer vandet fra en 30 grader til omkring 80-85 tror jeg nu ikke det er helt ved siden af
Japper
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 6
Tilmeldt: 02 apr 2020 18:08

Re: Retur fra hus driller.. 3x tanke i serie + 3 vejs vmv ravk

Indlæg af Japper »

Så tror jeg måske jeg har knækket koden
Forrige ejer af min termovar havde åbenbart sat kontraklappen ind fra højre side som jeg viser på billedet her
IMG_20200903_180818.jpg
Nu har jeg selv fået en helt ny sat i fra venstre side og syntes det er blevet en hel del bedre med at hive varmt vand ud af alle akkutanke. Om det er placebo aner jeg skam ikke men stadigvæk bedre end før :great:

Besvar