Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sløv brændekløver

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Sløv brændekløver

Indlæg af svanggaard » 20 jun 2020 21:46

Jeg har haft en "Güde DHH 1050/5.3 TE" til at stå i et par år. Jeg startede den op i dag og den fungerer som den skal - bortset fra at den er blevet noget slap.

5.3T er ikke alverden, og jeg har da også en benzindrevet "turboflækker" - så jeg er ikke gået ned på grej. Men den lille el-drevne flækker trykker helt sikkert ikke med 5T og jeg vil gerne ha' den stående til de små opgaver.

Motoren går ikke i stå og jeg kan høre at belastningen stiger. Men 5,3 ton - det kommer den altså ikke op på. Olietanken er fyldt og ventilen ser ud til at have normal "førlighed".

Har i forslag til hvor jeg skal begynde; Udskiftning af olie, udskiftning af pumpe, ventilblok eller?


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Sløv brændekløver

Indlæg af BWJ » 20 jun 2020 22:51

svanggaard skrev:
20 jun 2020 21:46
Jeg har haft en "Güde DHH 1050/5.3 TE" til at stå i et par år. Jeg startede den op i dag og den fungerer som den skal - bortset fra at den er blevet noget slap.

5.3T er ikke alverden, og jeg har da også en benzindrevet "turboflækker" - så jeg er ikke gået ned på grej. Men den lille el-drevne flækker trykker helt sikkert ikke med 5T og jeg vil gerne ha' den stående til de små opgaver.

Motoren går ikke i stå og jeg kan høre at belastningen stiger. Men 5,3 ton - det kommer den altså ikke op på. Olietanken er fyldt og ventilen ser ud til at have normal "førlighed".

Har i forslag til hvor jeg skal begynde; Udskiftning af olie, udskiftning af pumpe, ventilblok eller?
Hvis aldrig den har fået ny olie, så er det et godt sted at starte.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Sløv brændekløver

Indlæg af svanggaard » 23 jun 2020 08:20

Olien er skiftet - den gamle så fin/ren ud, men er skiftet alligevel. Filter på sugespidsen var også fint/rent.

Jeg har en mistanke om at pumpen er slidt. Jeg har desværre ikke grejer til at måle olietrykket, så jeg har ikke så mange gode ideer til at be- eller afkræfte mistanken. Jeg må se om det kan betale sig at skifte pumpen med risiko for at fejlen stadig er der.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Sløv brændekløver

Indlæg af triumph » 23 jun 2020 10:34

Uden og kende den pågældende model, så må der være en mulighed for enten at stille olietryk, eller ved hvad tryk den kører omløb

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Sløv brændekløver

Indlæg af svanggaard » 23 jun 2020 10:58

Ja, der sidder en skrue med kontramøtrik på ventilblokken. Den har stadig "fabriksindstillingen", og jeg har derfor tænkt, at den nok står som den skal. Men du har helt ret - det skader jo ikke at mærke nuværende indstilling op og så eksperimentere lidt med ændringer. Det får et skud snarrest.

Som tidligere skrevet, kan jeg høre at belastningen på motor stiger når der kløves - det taler jo for at pumpeblokken ikke er helt slidt op.


john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Sløv brændekløver

Indlæg af john_madsen » 23 jun 2020 14:40

de små "hygge kløvere" er som regel justeret efter at max tryk er maks. belastning på motor kontinuert. Du kan roligt skrue trykket op, da jerndelen ofte er ret solid, sammenholdt med resten.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Sløv brændekløver

Indlæg af svanggaard » 21 okt 2020 15:02

Lige en opfølgning på denne. Jeg forsøgte at justere olietrykket uden held - så pumpen må være slidt op.

Jeg spurgte Güde efter en ny pumpe - den er udgået og kan ikke skaffes. Den findes på ebay til ca. 150EUR + fragt. Kløveren er fra 2005 - så den kommer nok på gul og gratis som defekt i stedet- måske er der nogen som kan bruge andre reservedele eller har mere mod på at kaste sig ud i en husmands-reparation end jeg har.

Der findes rigtig mange nye brændekløvere i 3-4000 kr's klassen. Jeg fandt en interessant 8T el-hydraulisk model hos er større dansk kæde (ingen nævnt, ingen glemt) og kastede mig ud i manual-læsning inden køb. Til min store overraskelse stod der under tekniske specifikationer "Periodisk drift: Maks 40% af en 10 minutters periode" new17. Jeg er stødt på lignende begrænsninger på kompressorer tidligere - det er da utroligt at der sælges så meget som ikke er beregnet til at blive brugt.

I øvrigt utroligt så meget sikkerhedsafskærmning der er på de nye kløvere. Der er bure og net overalt - flere af dem virker umiddelbart som om de er meget besværlige at bruge.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Sløv brændekløver

Indlæg af John Skov Jensen » 21 okt 2020 16:14

Hvor lang kløvelængde har den?

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Sløv brændekløver

Indlæg af svanggaard » 21 okt 2020 17:07

Den gamle/defekte kløver's modhold/bord kan flyttes i højden for at øge kløvelængden. Papirerne angiver 103cm - jeg tror dog ikke vandringen er mere end 75cm.

I praksis kløver jeg aldrig noget som er længere end 40 cm. Det meste kløves til Atmos'en der kun ta' 33cm hvis brændet vendes i dyseretningen. Det hele saves på øjemål - så det sker at der er stykker som er lidt længere og skal kantes ind i den lille spirrevip.


Besvar