Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Attack VS Orlan

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
FLSfranklund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29 feb 2020 15:18

Attack VS Orlan

Indlæg af FLSfranklund » 29 feb 2020 16:07

Hey.

Jeg har i rigtigt lang tid, faktisk flere år, overvejet at skifte mit gamle Roca30 fyr ud med et forhåbentligt bedre fyr..

Jeg skal bruge noget lign. Orlan 25kw. men så dukkede Attack DPX 25kw op, til stort set samme pris.... jeg har læst alt jeg kan finde hist og pist om begge fyr.

Har installeret 2300L akkutank der køre med solvarme om sommeren.

Hvilket fyr havde i valgt ?? Plusser ?? minusser ??
Hvad røg temp køre de nye fyr med ved fuld last ?? Min Roca med hjemmebygget røg køler kører ca 150/180grader ved Maks belastning.



M.v.h. Frank


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Attack VS Orlan

Indlæg af John Skov Jensen » 01 mar 2020 13:35

FLSfranklund skrev:
29 feb 2020 16:07
Hey.

Jeg har i rigtigt lang tid, faktisk flere år, overvejet at skifte mit gamle Roca30 fyr ud med et forhåbentligt bedre fyr..

Jeg skal bruge noget lign. Orlan 25kw. men så dukkede Attack DPX 25kw op, til stort set samme pris.... jeg har læst alt jeg kan finde hist og pist om begge fyr.

Har installeret 2300L akkutank der køre med solvarme om sommeren.

Hvilket fyr havde i valgt ?? Plusser ?? minusser ??
Hvad røg temp køre de nye fyr med ved fuld last ?? Min Roca med hjemmebygget røg køler kører ca 150/180grader ved Maks belastning.



M.v.h. Frank
Jeg har ikke selv arbejdet med en Attack, men HP Dahl fra vigasproblemer.dk har tidligere rost dem, så jeg tænker de fungerer udemærket.
Finish mæssigt syntes jeg det ser bedre ud end Orlan, næsten på højde med en Atmos.

Forbrændingsprincipperne er de samme på de 2 fabrikater, men den store forskel er at der er røgassuger på Attack (og Atmos) hvor der er blæser på en Orlan.

Prisen er meget lig hinanden, så jeg ville gå med Attack hvis jeg skulle vælge.

Røggastemperaturen kan ikke sammenlignes mellem din Roca og en forgasningskedel, hvis det er det eneste man måler på i forhold til udnyttelse af brændet. En moderne kedel har måske også en røgtemp på 150-180 grader, den store forskel er at i din roca lukkes der brændbare gasser ud som en ny kedel vil forbrænde og udnytte.

Men du må ud og kikke på nogle i drift, jeg kan ikke selv byde på fremvisning af hverken Attack eller Orlan, men en Atmos hvis det skulle have interesse

/John

FLSfranklund
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29 feb 2020 15:18

Re: Attack VS Orlan

Indlæg af FLSfranklund » 01 mar 2020 23:20

Tak for dit svar John.

Tænker der må være solgt 1000vis af orlan kedler i vvs eksperten, så det må været et okay fyr, til prisen.
Så det bliver nok Orlan, så ved jeg også hvor jeg kan kører hen og hente reservedele :)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Attack VS Orlan

Indlæg af John Skov Jensen » 02 mar 2020 14:35

Ja der er solgt rigtig mange Orlan. Jeg har selv indkørt nogle stykker, de fungerer ganske udemærket

Der er faktisk tilbud på dem ved vvs eksperten hvis du er hurtig
Capture.JPG

akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Attack VS Orlan

Indlæg af akrag » 04 mar 2020 16:44

Jeg har selv en Orlan 25S købt i 2014. Men når jeg går på kotly.com som er et polsk firma der sælger dele til Orlan, ser det ud som om den er på vej ud. De har ikke så mange reservedele mere til Orlan, så jeg ville lige overveje det hvis jeg var dig!


Besvar