Kombi pille og brændefyr

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Christian M
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 70
Tilmeldt: 06 nov 2010 00:05
Mit fyr: Atmos DC50GD + Black Star
Areal: 260
Brændsel: Brænde + træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5700
Geografisk sted: Sydfyn
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Kombi pille og brændefyr

Indlæg af Christian M »

Står lidt i samme situation som dig, med et gammelt Passat småballefyr. Fyrer dog hovedsageligt med halm, her er virkningsgraden på ca 45% men har bygget en røgaskøler på. Jeg kender ikke virkningsgraden før røggaskøleren kom på.
Jeg vil også gerne have skifte halmfyret til en Atmos brændekedel, men er netop kommet billigt til et brugt pillefyr. Det er jeg så småt ved at gøre plads til i et rum ved siden af halmfyret, så det kan blive sluttet til, hen over sommeren.
Når det kører, kan jeg så skifte den gamle Passat.
Men min pointe er, at du måske også kunne finde et brugt pillefyr, der stadig er godkendt til at blive stillet op. Der er mange der skifter til varmepumpe, nok især i forbindelse med hushandel.
Måske ved din skorstensfejer hvor der står et.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: Kombi pille og brændefyr

Indlæg af pelle »

Hej..
De der gennemforbrændings kedler hører fortiden til. Alt for ringe udnyttelse af brændslet. En combi kedel er ingen god løsning så hellere 2 selvstændige kedler som en anden bruger skriver.. Hvad med at få en effektiv pillefyr med selvtænder og så sætte en brændeovn op til det træ du kan skaffe til billige penge. Det var nok det nemmeste og det billigste. :) For, får du en brænde kedel, så skal du have akkutank tilsluttet. Ellers er det bøvl og griseri.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Asker
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 25
Tilmeldt: 26 jun 2019 21:58
Mit fyr: Passat C1
Areal: 200
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9520
Geografisk sted: Himmerland
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Kombi pille og brændefyr

Indlæg af Asker »

Hej
ETA twin er en mulighed for at have mulighed for både piller- og brændefyring. Der findes mindst en producent mere men jeg har glemt navnet.

Hilsen Asker
nmch
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 1
Tilmeldt: 24 aug 2018 10:39
Mit fyr: Atmos D20PX
Areal: 500
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830

Re: Kombi pille og brændefyr

Indlæg af nmch »

Hej Starter har lige fulgt med i dit indlæg, en kombiløsning er ikke nogen dårlig løsning, specielt ikke med den nye xxxxx kedel som lukker for luftindtaget for den del som ikke er i drift, den kan også automatisk starte Pilledelen når din Accutank er tom, jeg er Importør af xxxxxxxx og har solgt en del af de ny modeller, som du helt sikker gerne må kontakte.

Læs venligst reglerne som du har accepteret ved oprettelse.

Det er ikke tilladt at reklamere uopfordret på Stoker Pro Forum!
Forhandlere, producenter og andre med tilknytning til sælgende virksomheder er mere end velkomne til at deltage på forumet med svar og spørgsmål.
Ekspertice kan vi ikke få for meget af.
Dette skal dog være for at yde sine kunder en god service.
Det er ikke tilladt at anbefale eller rose egne produkter. Dog er det tilladt at snakke specifikke produkter når der ydes support på dette produkt.
Linkning til egen hjemmeside må kun finde sted, hvis formålet er at videreformidle relevante anlægsdiagrammer, brugsanvisninger, tekniske tegninger og datablade. Linket MÅ kun være direkte.
Dette gælder alle steder undtagen kategorien "Forhandler Salg & Nyheder"! #


Lintz/Redaktør
coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 15 gange

Re: Kombi pille og brændefyr

Indlæg af coctail »

Der er mange - rigtig mange som har været installeret kombi-kedler eller en pillekedel og et fastbrændselsfyr ved siden af hinanden, og det er fåtallet som bruger brændefyret som den primære varmekilde. Det er simpelthen for besværligt/ for meget arbejde i, når pillefyret står ved siden af.

Økonomisk vil det heller aldrig kunne betale sig. Et pillefyr koster 30-35.000 inkl installation, brændefyr 45-50.000 med akkumuleringstanke, prisen på en kombi-kedel løsning ligger sig på omkring 65~70

Hvis man ser på, hvilke udgifter der er forbundet med at fyre med fastbrændsel vil det aldrig kunne svare sig (motorsav, kæder, brændstof, brændekløvere, arbejdskraft, evt. køb af brænde etc.)
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Kombi pille og brændefyr

Indlæg af John Skov Jensen »

coctail skrev: 22 mar 2020 09:50
Hvis man ser på, hvilke udgifter der er forbundet med at fyre med fastbrændsel vil det aldrig kunne svare sig (motorsav, kæder, brændstof, brændekløvere, arbejdskraft, evt. køb af brænde etc.)
Hvad regner du med prisen på 1 produceret kwh er i et pillefyr? Når du gør ovenstående regnestykke inde i hovedet?

Alt inkl?

/John
coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 15 gange

Re: Kombi pille og brændefyr

Indlæg af coctail »

John Skov Jensen skrev: 22 mar 2020 10:23 Hvad regner du med prisen på 1 produceret kwh er i et pillefyr? Når du gør ovenstående regnestykke inde i hovedet?

Alt inkl?

/John
1,8kr/kg træpiller á 4,8 kWh = 37,5 øre/kWh

Det er den pris jeg gir for nogle rimelige piller, leveret.

Bare prisforskellen på 20.000, 2 motorsave á 3000, 1 brændekløver á 3500, kæder, sværd, brændstof, sikkerhedsudstyr, trailer til 15.000, brændstof og slidtage af bil pr år 1000, som skal tjenes hjem over en 15 årig periode, er nok til at man skal overveje det en ekstra gang.

Regnestykket ser ca sådan ud

20.000+6000+3500+ (kæder, sværd, brændstof til 500kr årlig= 7500) sikkerhedsudstyr til 1500, trailer 15000, udgifter til bil 1000 = 55.000kr eller 3.666kr om året

Jeg har slet ikke taget tidsforbruget med i regnestykket.

Prisen til vedligehold af kedlen går jeg ud fra er ca den samme.

I mit tilfælde vil jeg skulle bruge ca 16,5rm blandet løv á 200 kr/rm = 3300+ 3666 =6966 kr om året.

Det er billigere end 5,5 tons piller til 9900kr, helt præcist 2934kr billigere om året, til gengæld så er arbejdskraften ikke taget med, eller den ekstra tid man bruger på at fyre.
Det kan virke mærkeligt at jeg tager en trailer med i beregningerne, men den er en nødvendighed, hvis man selv henter brændet, alternativt vil det være dyre at få det leveret.

Hvor mange mandetimer tager det at hente, save, kløve, stable op, og køre det ind til fyret senere, pr rummeter brænder, hvis vi siger at det skal hentes 10km væk?
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Kombi pille og brændefyr

Indlæg af John Skov Jensen »

coctail skrev: 22 mar 2020 21:06 1,8kr/kg træpiller á 4,8 kWh = 37,5 øre/kWh

Det er den pris jeg gir for nogle rimelige piller, leveret.

Bare prisforskellen på 20.000, 2 motorsave á 3000, 1 brændekløver á 3500, kæder, sværd, brændstof, sikkerhedsudstyr, trailer til 15.000, brændstof og slidtage af bil pr år 1000, som skal tjenes hjem over en 15 årig periode, er nok til at man skal overveje det en ekstra gang.

Regnestykket ser ca sådan ud

20.000+6000+3500+ (kæder, sværd, brændstof til 500kr årlig= 7500) sikkerhedsudstyr til 1500, trailer 15000, udgifter til bil 1000 = 55.000kr eller 3.666kr om året

Jeg har slet ikke taget tidsforbruget med i regnestykket.

Prisen til vedligehold af kedlen går jeg ud fra er ca den samme.

I mit tilfælde vil jeg skulle bruge ca 16,5rm blandet løv á 200 kr/rm = 3300+ 3666 =6966 kr om året.

Det er billigere end 5,5 tons piller til 9900kr, helt præcist 2934kr billigere om året, til gengæld så er arbejdskraften ikke taget med, eller den ekstra tid man bruger på at fyre.
Det kan virke mærkeligt at jeg tager en trailer med i beregningerne, men den er en nødvendighed, hvis man selv henter brændet, alternativt vil det være dyre at få det leveret.

Hvor mange mandetimer tager det at hente, save, kløve, stable op, og køre det ind til fyret senere, pr rummeter brænder, hvis vi siger at det skal hentes 10km væk?
Ja dit regnestykke viser at selv om du regner alt med, er pillerne ca 30% dyrere end brændestykker, men at der er meget mere arbejde i at håndtere brænde frem for piller

Der er bare lige nogle tal jeg ikke forstår
Når vi som du regner i "perfekt virkningsgrad" uden div kedel tab og får resultatet 4,8 kwh time per kg og du skriver at du bruger 5,5 tons så burde det modsvare 4,8*5500= 26400 kwh produceret energi totalt set

Men 16,5 rm tørt bøg eller ege brænde har en vægt på 16,5*580 kg=9570kg. Dette giver en energi på 45.936 kwh under samme forudsætninger som herover.

Så hvis man skal sammenligne direkte uden hensyntagen til forbrændingssystemets virkningsgrad er det ca 9,5 rm brænde*580 kg*4,8 kwh=26.448 kwh

Så vil dit regnestykke se sådan ud med brænde

10 rm blandet løv á 200 kr/rm = 2000+ 3666 =5666 kr om året
Piller 9900 kr om året

Jeg er ikke et matematisk geni, så ret mig gerne hvis jeg har regnet forkert, eller mine betragtninger virker obskure
coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
17
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 15 gange

Re: Kombi pille og brændefyr

Indlæg af coctail »

@John Skov Jensen

Det er tal fra denne side jeg har brugt

http://seacourse.dk/wiki/tiki-index.php?page=Omregning

Vil ikke lægge hovedet på blokken, for om jeg også kan havde lavet en regnefejl

Om en kedel har en teoretisk virkningsgrad på 91 eller 93% gør ikke den store forskel i praksis. Indjustering og rengøring har en meget større indflydelse på virkningsgraden In real life.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Kombi pille og brændefyr

Indlæg af John Skov Jensen »

Så afhængig af hvilke tabeller man bruger kan jeg konstatere at i din beregning er fyring med piller 30-75% dyrere end med brænde

Så når du skriver at det aldrig vil kunne svare sig, så beror det ene og alene på om man er indstillet på at lave noget arbejde selv, for at spare nogle penge

For ud fra en ren økonomisk betragtning kan det godt svare sig

Besvar