Energi i Træbriketter

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Energi i Træbriketter

Indlæg af John Skov Jensen »

Jeg har netop fyret 2 paller a ca 960kg træbriketter af i min Atmos

Hvor mange kwh burde det producere hvis man regner kedlens virkningsgrad til at være 100%?

Det var alm lyse briketter jeg købte i HN til 1200kr per palle hvilket er den laveste pris jeg har set dem til længe.

Det skal siges det er fantastisk at fyre med, meget lidt aske, brænder som dynamit dyppet i benzin, virkelig gang i forbrændingen, så kedlen lå typisk på 10-20% over nominel ydelse, og så kunne jeg tydelig mærke at kedelrummet skulle fyldes med mindre mængde(volumen) end når jeg fyrer med alm bøg i 50cm stykker for at fylde min akku

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Energi i Træbriketter

Indlæg af Lintz »

John Skov Jensen skrev: 18 jan 2020 19:54 Jeg har netop fyret 2 paller a ca 960kg træbriketter af i min Atmos

Det var alm lyse briketter jeg købte i HN til 1200kr per palle hvilket er den laveste pris jeg har set dem til længe.
Det er en briket som jeg også er tilpas med.
Den er god til at skaffe noget god varme i brændeovnen hurtigt og så har briketten den fordel at man næsten altid kan skille den lidt af i den ene ende og bruge det som optændning.
Sådan et par stykker ind til start og et par mørke briketter senere til langtidsfyring - Det dur.
John Skov Jensen skrev: 18 jan 2020 19:54 Hvor mange kwh burde det producere hvis man regner kedlens virkningsgrad til at være 100%?
Det tør jeg ikke svare på.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Energi i Træbriketter

Indlæg af BWJ »

John Skov Jensen skrev: 18 jan 2020 19:54 Jeg har netop fyret 2 paller a ca 960kg træbriketter af i min Atmos

Hvor mange kwh burde det producere hvis man regner kedlens virkningsgrad til at være 100%?

Det var alm lyse briketter jeg købte i HN til 1200kr per palle hvilket er den laveste pris jeg har set dem til længe.

Det skal siges det er fantastisk at fyre med, meget lidt aske, brænder som dynamit dyppet i benzin, virkelig gang i forbrændingen, så kedlen lå typisk på 10-20% over nominel ydelse, og så kunne jeg tydelig mærke at kedelrummet skulle fyldes med mindre mængde(volumen) end når jeg fyrer med alm bøg i 50cm stykker for at fylde min akku
Brændværdi: ca. 4400 kcal/kg
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Energi i Træbriketter

Indlæg af John Skov Jensen »

Det betyder i runde tal for en palle briketter affyret i en ideel urealistisk kedel med 100% virkningsgrad og ingen varmetab
960 kg *4400kcal* virkningsgrad 100%=4.224.000 kcal som giver 4911 kWh og for mine to paller er der derfor 9822 Kwh varme

Jeg har produceret 6940 kWh ved affyring af 2 paller, det giver en samlet systemvirkningsgrad på 71%

Men kedlens virkningsgrad er betydelig lavere i gennemsnit end det den er testet til grundet skyldes sikkert
*At der er mange optændinger i min fastbrændsels kedel, to om dagen hvor den skal starte helt fra nul,
*Jeg tænder op og propper den fuld med træ, i stedet for at tænde op i en lille smule træ, og få glødelaget etableret som en forgasnings kedel har brug for. Dette for at det kan passe ind i den rytme der er her på ejendommen i forhold til at køre på arbejde osv.
*Strålings varmetabet er ikke til at beregne, men dog ikke spildt da kedlen står i et opvarmet lokale
*Røggas temperaturen svinger 20-30 grader afh. om kedlen er nyrenset
Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
6
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 11 gange

Re: Energi i Træbriketter

Indlæg af Rakjaer »

Hej John

Dine betragtninger er rigtige. Når de tester har det jo under helt optimale forhold
- Perfekt skorsten og skorstenstræ
- Helt ny kedel
- Helt perfekt indjusteret luftmængder
Og så videre.

Det er næsten kun producenten der kan opnå disse virkningsgrader. Jeg får cirka 4,2kWh ud af 1kg træpiller. For nemhedens skyld regner jeg med en effektiv brændværdi på 5kWh hvilket giver mig en virkningsgrad på 84% på min RTB - jeg er helt tilfreds.


Læs evt. lidt her https://www.biobraendselsforeningen.dk/ ... raepiller/
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Besvar