Atmos DC32S - Prøvningsattest.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Andreas Rasmussen
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21 apr 2019 21:45

Atmos DC32S - Prøvningsattest.

Indlæg af Andreas Rasmussen »

Hej med Jer.

Jeg har kig på en brugt Atmos DC32S kedel. Den skulle være fra 2013.
Jeg har haft fat i min skorstensfejer for at høre om det var en jeg måtte sætte op, han svarede at han skulle se en prøvningsattest for at kunne svare på dette...

Jeg prøvede så at ringe til importøren for at høre deres mening om det. Jeg fik fat i en herre som ikke spurgte efter ret mange informationer, men hurtigt sagde at det måtte man ikke :roll:

Sælger af denne brugte kedel har ikke meget forstand på dette, så det er lidt svært at forklare hvad sælger skal lede efter i bunken af dokumenter.

- Så mit spørgsmål til Jer: Ved i hvor jeg kan få fat i en prøvningsattest til en Atmos DC32S kedel fra 2013, eller endnu bedre, kan I forklare mig hvorfor jeg må/ikke må sætte denne kedel op igen? 8)

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Atmos DC32S - Prøvningsattest.

Indlæg af Lintz »

Hej og velkommen til.

Prøv lige at tjekke denne tråd: viewtopic.php?f=183&t=28431&p=318014&hi ... 2s#p318014

John Skov plejer nok at vide hvad han snakker om med trådstarter har åbenbart fået lov af sin fejer til at genopsætte.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Atmos DC32S - Prøvningsattest.

Indlæg af John Skov Jensen »

Andreas Rasmussen skrev: 21 apr 2019 22:15 Hej med Jer.

Jeg har kig på en brugt Atmos DC32S kedel. Den skulle være fra 2013.
Jeg har haft fat i min skorstensfejer for at høre om det var en jeg måtte sætte op, han svarede at han skulle se en prøvningsattest for at kunne svare på dette...

Jeg prøvede så at ringe til importøren for at høre deres mening om det. Jeg fik fat i en herre som ikke spurgte efter ret mange informationer, men hurtigt sagde at det måtte man ikke :roll:

Sælger af denne brugte kedel har ikke meget forstand på dette, så det er lidt svært at forklare hvad sælger skal lede efter i bunken af dokumenter.

- Så mit spørgsmål til Jer: Ved i hvor jeg kan få fat i en prøvningsattest til en Atmos DC32S kedel fra 2013, eller endnu bedre, kan I forklare mig hvorfor jeg må/ikke må sætte denne kedel op igen? 8)
En Atmos dc32s er ikke godkendt i henhold til de gældende krav.
Kedlen er EN303-5 klasse 3 godkendt
Kravet i dag er klasse 5
Den Atmos du har kik på har for ringe emmisionstal og virkningsgrad i forhold til klasse 5

Så hvis din fejer er en ærlig mand der henholder sig til reglerne vil han afvise at godkende den
Andreas Rasmussen
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21 apr 2019 21:45

Re: Atmos DC32S - Prøvningsattest.

Indlæg af Andreas Rasmussen »

Okay, så det vil sige at den eneste mulighed faktisk er at købe en ny kedel?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Atmos DC32S - Prøvningsattest.

Indlæg af John Skov Jensen »

Andreas Rasmussen skrev: 22 apr 2019 11:16 Okay, så det vil sige at den eneste mulighed faktisk er at købe en ny kedel?
Ja eller finde en brugt af de mere sjælden dcxxgd eller dc50gsx. Disse er alle klasse 5 godkendte

Det sker der er en til salg på dba eller gul og gratis
Men der er langt imellem dem

Jeg kan se der er mange håbefulde Atmos dcxxS sælgere på dba der skriver deres kedel er lovlig, med attest, godkendt til genopsætning osv

Fælles for dem er at i bedste fald er de bare uvidende og uanset hvad kommer du til at stå med en kedel der næsten er værdiløs her i landet


Der er faktisk 2 lovlige brugte til salg på guloggratis
18kw
https://m.guloggratis.dk/inde/opvarmnin ... d-klasse-5

50kw
https://m.guloggratis.dk/byggemateriale ... aendekedel

Men begge ydelsesmæssigt desværre et stykke fra den 32kw du havde kik på

Besvar