Fastbrændselsfyr som supplement til varmepumpe

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
kristenhofgaard
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 5
Tilmeldt: 24 mar 2019 20:17
Mit fyr: Intet
Areal: 153
Har takket: 1 gang

Fastbrændselsfyr som supplement til varmepumpe

Indlæg af kristenhofgaard »

Hej folkens

Har netop oprettet mig her inde fordi det ser ud til at her har man forstand på et emne jeg først er startet på at blive klog på ;-)

Jeg søger vejledning omkring en supplerende brændebaseret varmeløsning til vores nye hus som pt er opvarmet med varmepumpe (VP) og el-radiatorer. Jeg ønsker at finde en løsning baseret på fyring med brænde da jeg har gratis adgang til brænde (arbejder med at fælde træer og har lille savværk og træværksted).

Status
Vinkelhus, bolig, på 153kvm. 75kvm uopvarmet værksted/udhus. Energikilde: Octopus "Ispind" luft-til-vand varmepumpe med varmtvandsbeholder og el-patron til at "videre opvarme" vandet til brugsvand. Ingen akkumuleringstank. I den ene "længe" af huset er der lagt gulvvarme. I den anden er der et par radiatorer og nogle el-radiatorer. Firmaet der har lavet service på vores VP mener at VP kan levere varme til hele huset. Der skal blot sættes flere radiatorer op.

Overvejelser
Vi har overvejet at få bygget en masseovn, men jeg er blevet mere interesseret i en løsning hvor fyringen kan foregå ude på værkstedet - i udhuset/værkstedet. Dels for at holde snavs og håndtering ude af stuen, men også for at kunne give vores VP helt fri, og spare på el-regningen.
Finder det attraktivt at et fastbrændselsfyr ville give varme på værkstedet, som dog pt kun er isoleret i taget.

Spørgsmål
  • Hvilke løsninger kunne være oplagte ud fra jeres vurdering?
  • Hvad er ulemper/fordele ved et fastbrændselsfyr?
  • Hvem kan I anbefale til at vejlede om / sælge / opsætte en løsning? (Jeg har ringe kendskab til VVS arbejde, men kunne måske lave noget selv)
  • Hvor meget kan jeg forvente at skulle budgettere med?
Jeg håber I vil hjælpe mig lidt i gang.
Tak!

Mvh
Kristen Hofgaard Warming
Alken, Skanderborg

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Fastbrændselsfyr som supplement til varmepumpe

Indlæg af Lintz »

kristenhofgaard skrev: 24 mar 2019 21:27 Hej folkens

Har netop oprettet mig her inde fordi det ser ud til at her har man forstand på et emne jeg først er startet på at blive klog på ;-)

Jeg søger vejledning omkring en supplerende brændebaseret varmeløsning til vores nye hus som pt er opvarmet med varmepumpe (VP) og el-radiatorer. Jeg ønsker at finde en løsning baseret på fyring med brænde da jeg har gratis adgang til brænde (arbejder med at fælde træer og har lille savværk og træværksted).

Status
Vinkelhus, bolig, på 153kvm. 75kvm uopvarmet værksted/udhus. Energikilde: Octopus "Ispind" luft-til-vand varmepumpe med varmtvandsbeholder og el-patron til at "videre opvarme" vandet til brugsvand. Ingen akkumuleringstank. I den ene "længe" af huset er der lagt gulvvarme. I den anden er der et par radiatorer og nogle el-radiatorer. Firmaet der har lavet service på vores VP mener at VP kan levere varme til hele huset. Der skal blot sættes flere radiatorer op.

Overvejelser
Vi har overvejet at få bygget en masseovn, men jeg er blevet mere interesseret i en løsning hvor fyringen kan foregå ude på værkstedet - i udhuset/værkstedet. Dels for at holde snavs og håndtering ude af stuen, men også for at kunne give vores VP helt fri, og spare på el-regningen.
Finder det attraktivt at et fastbrændselsfyr ville give varme på værkstedet, som dog pt kun er isoleret i taget.

Spørgsmål
  • Hvilke løsninger kunne være oplagte ud fra jeres vurdering?
  • Hvad er ulemper/fordele ved et fastbrændselsfyr?
  • Hvem kan I anbefale til at vejlede om / sælge / opsætte en løsning? (Jeg har ringe kendskab til VVS arbejde, men kunne måske lave noget selv)
  • Hvor meget kan jeg forvente at skulle budgettere med?
Jeg håber I vil hjælpe mig lidt i gang.
Tak!

Mvh
Kristen Hofgaard Warming
Alken, Skanderborg
Hej Kristen og velkommen til.

Der er rigtigt mange gode spørgsmål i dit indlæg - Også mange som jeg ikke kan svare på :-)
Dog vil jeg gerne henlede på en tråd som jeg kan huske omkring masseovn - Måske du der kan finde nogle svar på om du skal droppe ideen helt eller bygge videre på den

viewtopic.php?f=216&t=30744&p=337464&hi ... vn#p337464

Er sikker på at der er flere herinde med et godt kendskab til frastbrændselsfyr som nok skal melde ind omkring plusser og minusser.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Fastbrændselsfyr som supplement til varmepumpe

Indlæg af Troldmand. »

Den ispind du har, er den nyinstaleret, eller er den af ældre dato?
kristenhofgaard
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 5
Tilmeldt: 24 mar 2019 20:17
Mit fyr: Intet
Areal: 153
Har takket: 1 gang

Re: Fastbrændselsfyr som supplement til varmepumpe

Indlæg af kristenhofgaard »

Troldmand. skrev: 25 mar 2019 20:11 Den ispind du har, er den nyinstaleret, eller er den af ældre dato?
Den er fra 2008 mener jeg.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Fastbrændselsfyr som supplement til varmepumpe

Indlæg af Troldmand. »

kristenhofgaard skrev: 26 mar 2019 20:39 Den er fra 2008 mener jeg.
Når du har muligheden med træ, og du har energien til arbejdet med træ, så bliver træfyring det billigste at holde varmen ved.
Ønsker du samtidig at slippe for træ besværet. Så smid ispinden på porten og få en top moderne VP.
Ispinden er nok ikke det mest optimale der findes.

https://ing.dk/artikel/skuffet-laeser-i ... -ar-127601

pendec

Re: Fastbrændselsfyr som supplement til varmepumpe

Indlæg af pendec »

kristenhofgaard skrev: 24 mar 2019 21:27[*]Hvad er ulemper/fordele ved et fastbrændselsfyr?
Min fætter havde fastbrændselsfyr, og han brugte det i nogle år, og var ikke alt for glad. Han synes der var alt for meget fylden på, og problemet med sluk om natten. Pladsen kræves også, da kedel+buffertank fylder en del.
Det har sine plus og minus sider, og kender du brændeovns oplevelsen så er det måske ikke langt fra.

Min fætter droppede det og fik pillefyr.

Du har dog helt ret, er brænde gratis, så er det jo vigtigt men som kan læses i andre tråde, har komfort sin pris. Måske kan du få justeret buffertank stor nok, så den kan køre 24/7 uden problemer.
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Fastbrændselsfyr som supplement til varmepumpe

Indlæg af HR LUCCA »

Det billigste vil nok og sætte en god brændeovn op , fyr i den når du er hjemme og lade varmepumpen klare arbejdet når du ikke er hjemme .

Brændeovnen vil selvfølgeligt svine lidt i huset , men er der godt træk i skorstenen og du fyre med noget godt brænde var det måske til og leve med :wink:
kristenhofgaard
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 5
Tilmeldt: 24 mar 2019 20:17
Mit fyr: Intet
Areal: 153
Har takket: 1 gang

Re: Fastbrændselsfyr som supplement til varmepumpe

Indlæg af kristenhofgaard »

Troldmand. skrev: 26 mar 2019 20:52 Ønsker du samtidig at slippe for træ besværet. Så smid ispinden på porten ...
Sagen er at jeg har brænde, og også lyst til at fyre. Selv at producere min varme. Forestiller mig at tænde op om morgenen inden jeg kører på arbejde, og så et længerevarende fra om eftermiddagen. Hvis jeg ikke får fyret om morgenen fx vil vp jo bare arbejde. God motivation for at få tændt op.

Har set at man kan få nogle brændekedler som kan bygges om til brug af piller. Måske kunne dette være en idé til hvis jeg skulle sadle om og ikke har brænde. Eller når vi engang skal sælge huset...
kristenhofgaard
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 5
Tilmeldt: 24 mar 2019 20:17
Mit fyr: Intet
Areal: 153
Har takket: 1 gang

Re: Fastbrændselsfyr som supplement til varmepumpe

Indlæg af kristenhofgaard »

HR LUCCA skrev: 26 mar 2019 23:51 Det billigste vil nok og sætte en god brændeovn op , fyr i den når du er hjemme og lade varmepumpen klare arbejdet når du ikke er hjemme ...
Vi vil gerne undgå brændeovnen af miljøhensyn. Så vidt jeg mener at have forstået så er partikel forureningen langt lavere med et fyr fordi man opnår højere temperaturer. Viden om den sag efterlyses :-)
kristenhofgaard
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 5
Tilmeldt: 24 mar 2019 20:17
Mit fyr: Intet
Areal: 153
Har takket: 1 gang

Re: Fastbrændselsfyr som supplement til varmepumpe

Indlæg af kristenhofgaard »

pendec skrev: 26 mar 2019 23:06 Min fætter havde fastbrændselsfyr, og han brugte det i nogle år, og var ikke alt for glad. Han synes der var alt for meget fylden på, og problemet med sluk om natten. ...
"Sluk om natten"? Lader man ikke bare bålet gå ud?

Besvar