Fastbrændselsfyr som supplement til varmepumpe

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Fastbrændselsfyr som supplement til varmepumpe

Indlæg af John Skov Jensen »

Du skal selvfølgelig have et setup med brændefyr og stor akku der arbejder sammen dit nuværende VP setup
Det er bare en enkelt føler der mærker efter om der er varme i akku, den aktiverer så de motorventiler der skal til, så sker skiftet mellem VP og fastbrændsel helt automatisk. Så længe der er varme i akku så tages varmen derfra, når akku er ved at være tom kobler systemet over på VP drift. Når du fyrer igen kobles der igen automatisk tilbage.

Der er åbenbart lidt misforståelser omkring hvordan du drifter en fastbrændsels kedel.
I korte træk
Du tænder op
Du fylder fyrkammeret
Du gør ikke mere
Kedlen brænder træet og slukker
Varmen er nu i Akku

Samme procedure næste gang
Afhængig af størrelse på kedel og akku kan tiden mellem fyringerne øges

pendec

Re: Fastbrændselsfyr som supplement til varmepumpe

Indlæg af pendec »

kristenhofgaard skrev: 27 mar 2019 06:29 "Sluk om natten"? Lader man ikke bare bålet gå ud?
Jo, den gik ud, er nok en bedre formulering. Jeg ved ikke hvorfor han var utilfreds udover at få den historie , måske en forkert rytme eller lille buffer tank der. De var i hvert fald ikke tilfredse med det setup.
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
16
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Har takket: 132 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Fastbrændselsfyr som supplement til varmepumpe

Indlæg af Troldmand. »

John Skov Jensen skrev: 27 mar 2019 06:59 Du skal selvfølgelig have et setup med brændefyr og stor akku der arbejder sammen dit nuværende VP setup
Det er bare en enkelt føler der mærker efter om der er varme i akku, den aktiverer så de motorventiler der skal til, så sker skiftet mellem VP og fastbrændsel helt automatisk. Så længe der er varme i akku så tages varmen derfra, når akku er ved at være tom kobler systemet over på VP drift. Når du fyrer igen kobles der igen automatisk tilbage.

Der er åbenbart lidt misforståelser omkring hvordan du drifter en fastbrændsels kedel.
I korte træk
Du tænder op
Du fylder fyrkammeret
Du gør ikke mere
Kedlen brænder træet og slukker
Varmen er nu i Akku

Samme procedure næste gang
Afhængig af størrelse på kedel og akku kan tiden mellem fyringerne øges
Det er ikke sikkert det er så lige til, at få Vpen til at starte op blot med en føler i tanken.
Jeg ved ikke om nogen kan.
Min Panasonic kan ikke. Med mindre den altid skal stå tændt og stå som i pause tilstand.
Vpen køre som et oliefyr. Det vil sige, den starter og stopper efter frem og retur vand temperatur. For at finde ud af hvornår den skal stoppe og starte har Vpen sin egen cirkulationspumpe. Lige som oliefyret.
Min VP får først til næste sæson føler i tanken, så den kan starte og stoppe cirkulationspumpen efter behov. Kræver lidt nyt elektronik.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Fastbrændselsfyr som supplement til varmepumpe

Indlæg af John Skov Jensen »

Troldmand. skrev: 27 mar 2019 21:43 Det er ikke sikkert det er så lige til, at få Vpen til at starte op blot med en føler i tanken.
Jeg ved ikke om nogen kan.
Min Panasonic kan ikke. Med mindre den altid skal stå tændt og stå som i pause tilstand.
Vpen køre som et oliefyr. Det vil sige, den starter og stopper efter frem og retur vand temperatur. For at finde ud af hvornår den skal stoppe og starte har Vpen sin egen cirkulationspumpe. Lige som oliefyret.
Min VP får først til næste sæson føler i tanken, så den kan starte og stoppe cirkulationspumpen efter behov. Kræver lidt nyt elektronik.
Det kræver sikkert lidt tankevirksomhed at strikke det sammen.
Måske ved at lade frem og retur cirkulere stille rundt i VP i tomgang når bændekedlens akku leverer varmen.
Jeg tænker en kasse med div følere, 3 vejsventiler og relæer, så skal det nok kunne laves.
Han man lyst til fyre med træ og har træet gratis, så er det da bare at komme igang, da ROI bliver kort holdt op mod elradiatorer og VP
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Fastbrændselsfyr som supplement til varmepumpe

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg tror der når der skrive VP og elradiatorer er tale om en Luft/luft pumpe.

I det tilfælde er det dyre nok at få etableret centralvarme for at kunne udnytte et fyr uanset brændselstype.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Fastbrændselsfyr som supplement til varmepumpe

Indlæg af John Skov Jensen »

Hjemme teori skrev: 28 mar 2019 07:28 Jeg tror der når der skrive VP og elradiatorer er tale om en Luft/luft pumpe.

I det tilfælde er det dyre nok at få etableret centralvarme for at kunne udnytte et fyr uanset brændselstype.
Nå ja, selvfølgelig
Så ligger der en opgave og venter der

Besvar