Atmos dc25 alt for varm

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Andershojen
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27 jan 2019 10:06

Atmos dc25 alt for varm

Indlæg af Andershojen »

Vi har købt et landsted hvor der er en atoms DC25. Det fungere egentlig fint nok, men den bliver alt for varm, i forhold til instruktionsbøgerne.
Tidligere ejer, har formentlig aldrig interesseret sig for indstilling af kedelen. Det har vi set andre eksempler på i huset. Under drift ligger fyret på ca 320 grader, i skorstenstemperatur.

Jeg har skruet op på 90, istedet for 65, det har givet meget længere forbrænding, hvilket jeg synes er en succes, og udnytter træet bedrer. Det har sænket temperaturen til ca 320 grader
Termostat bag.jpg
Termostaterne på fronten er under drift indstillet, således højre kl 12.00, venstre 6.00. Er det korrekt ?
Front.jpg
Bunden af brændkammeret ser således ud. Har det nogen betydning, og kan det have noget med den høje temperatur at gøre ?
Brændekammer.jpg
Jeg har vedhæftet et par billeder.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Atmos dc25 alt for varm

Indlæg af John Skov Jensen »

Andershojen skrev: 27 jan 2019 10:26 Vi har købt et landsted hvor der er en atoms DC25. Det fungere egentlig fint nok, men den bliver alt for varm, i forhold til instruktionsbøgerne.
Tidligere ejer, har formentlig aldrig interesseret sig for indstilling af kedelen. Det har vi set andre eksempler på i huset. Under drift ligger fyret på ca 320 grader, i skorstenstemperatur.
En røggas temperatur på 320 grader er helt normalt på denne type Atmos kedel. Har du en trækstabilisator i din skorsten?

Jeg har skruet op på 90, istedet for 65, det har givet meget længere forbrænding, hvilket jeg synes er en succes, og udnytter træet bedrer. Det har sænket temperaturen til ca 320 grader
Termostat bag.jpg
Det er fint du har stillet den til 90 grader, men det vigtigste er spjældes position der justeres ved at ændre på kædelængden. Spjældet skal netop lukke ved ca 95 grader

Termostaterne på fronten er under drift indstillet, således højre kl 12.00, venstre 6.00. Er det korrekt ?
Front.jpg
røggas termostaten til højre skal drejes op på det punkt hvor den netop slukker for røggas sugeren når brændet er væk. Den skal køre hele tiden under drift. Kedeltermostaten, den til venstre skal stilles så røggas sugeren stopper ved 90 grader

Bunden af brændkammeret ser således ud. Har det nogen betydning, og kan det have noget med den høje temperatur at gøre ?
Brændekammer.jpg
Den ser slidt ud, forbrændingen forbedres ved at skifte den. Jeg bruger denne type med god erfaring
http://www.vigasproblemer.dk/216696133/ ... tid=283610


Jeg har vedhæftet et par billeder.
Andershojen
Stoker I
Stoker I
5
Indlæg: 4
Tilmeldt: 27 jan 2019 10:06

Re: Atmos dc25 alt for varm

Indlæg af Andershojen »

Der er ikke trækstabilisator i skorstenen.

Hvor let er dysestenen at skifte ? er det "let" gør det selv arbejde, eller kræver det teknisk snilde og erfaring
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Atmos dc25 alt for varm

Indlæg af John Skov Jensen »

Det er rimelig simpelt at skifte den
Se denne video som inspiration
https://m.youtube.com/watch?v=FL1DINiPObo
Horseballe
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30 maj 2019 14:27

Re: Atmos dc25 alt for varm

Indlæg af Horseballe »

Hej - skønt med sådan et forum. Jeg har også købt en lille ejendom med en Atmos DC25S, som også kører helt oppe på 300 grader i røggastemperatur hvilket undrer mig meget. Der er et ret simpelt spjæld, som ved hjælp af pinden til højre i fronten kan åbnes, så man når man åbner lågen kan undgå at få så meget røg i hovedet. Men spjældet kan for mig at se ikke være særlig tæt og trækker formodentlig røggas direkte fra forbrændingen, hvilket nødvendigvis må medfører øget røgtemperatur. Jeg synes også at ilden i modsætning til den Baxi kedel jeg tidligere har haft brænder meget opad i kedlen, hvilket også kunne indikere træk opad i kedlen. Tænkte jeg ville lukke spjældet ved at klistre det til med noget af det tyggegummi vi i gamle dage tættere lydpotter med (gum-gum hedder det vist). Er der andre her som har erfaringer eller overvejelser om dette ?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Atmos dc25 alt for varm

Indlæg af John Skov Jensen »

Jeg kender ikke til de problemer du nævner, men jeg gør også bypass klappen og røret ren når jeg renser i røgkassen.

Men jeg vill nødig miste muligheden for at kunne åbne bypas ved fyringer som vil være konsekvensen ved at tætne med gum gum eller lign
Horseballe
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 2
Tilmeldt: 30 maj 2019 14:27

Re: Atmos dc25 alt for varm

Indlæg af Horseballe »

Tak for det John. Jeg tænker bare at stål mod stål kan aldrig være tæt og røgen vil helst opad hvis muligt i stedet for at skulle suges ud gennem bunden. Men jeg prøver med tætning. Kan jo fjerne det igen.

Besvar