Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Orlan 25kW kan ikke komme af med varmen

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Lyng
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19 nov 2018 21:16
Modtaget likes: 1 gang

Orlan 25kW kan ikke komme af med varmen

Indlæg af Lyng » 16 jan 2019 08:59

Hej håber I kan hjælpe.

Jeg har en Orlan 25 kW og har netop, med kraftig inspiration fra dette forum, fået opbygget følgende setup.
Kedelen står på gulvniveau og akku tankene på loftet over kedlen.

Det virker desværre ikke helt som jeg havde håbet. Kedlen kommer hurtigt op i temperatur, men når tanken med udtag til huset er varmet op til det niveau hvor udtag til huset sidder, kan den ikke længe komme af med varmen og går på pause.
Kedel går på i top og bund af tankene, huset har udtag i gavlen af den ene tank.

Hvis jeg har åbnet for begge tanke begynder den at lade på den anden tank, hvis jeg kun bruger den ene tank kan fyret ikke komme af med varmen.
Slukker jeg for cirkulationspumpen til huset, kan den komme af med varmen igen.

Kan cirkulationspumpen til huset skabe så stor tryk i systemet at den "overvinder" pumpen i laddomaten, eller hvad sker der?
Vedhæftede filer
Kedel_setup.png


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Orlan 25kW kan ikke komme af med varmen

Indlæg af John Skov Jensen » 16 jan 2019 20:08

Jeg kan ikke helt gennemskue hvordan akku til højre skal komme af med varmen hvis begge akku er helt opvarmet og kedel er stoppet.
Som jeg læser din tegning vil kedlen opvarme begge akku samtidigt men de forbindelsesrør mellem akku kan måske ikke flytte varmen fra den ene akku til den anden hurtigt nok. Det kan godt være en udfordring at koble 2 akku parallelt og få varmen fra den tank til højre over i den til venstre.
Jeg vil mene der skal flere forbindelser mellem de to akku eller skal de kobles i serie.
Hvorfor husets cirkulation stopper/mindsker cirkulationen gennem ladeventilen kan jeg ikke umiddelbart give en forklaring på

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Re: Orlan 25kW kan ikke komme af med varmen

Indlæg af BWJ » 16 jan 2019 21:37

Lyng skrev:
16 jan 2019 08:59
Hej håber I kan hjælpe.

Jeg har en Orlan 25 kW og har netop, med kraftig inspiration fra dette forum, fået opbygget følgende setup.
Kedelen står på gulvniveau og akku tankene på loftet over kedlen.

Det virker desværre ikke helt som jeg havde håbet. Kedlen kommer hurtigt op i temperatur, men når tanken med udtag til huset er varmet op til det niveau hvor udtag til huset sidder, kan den ikke længe komme af med varmen og går på pause.
Kedel går på i top og bund af tankene, huset har udtag i gavlen af den ene tank.

Hvis jeg har åbnet for begge tanke begynder den at lade på den anden tank, hvis jeg kun bruger den ene tank kan fyret ikke komme af med varmen.
Slukker jeg for cirkulationspumpen til huset, kan den komme af med varmen igen.

Kan cirkulationspumpen til huset skabe så stor tryk i systemet at den "overvinder" pumpen i laddomaten, eller hvad sker der?
Det er vigtigt at pumpetrykket på ladekreds er større en "huskreds", kør Magna*en i konstant tryk og så lavt som det er muligt.
Og ellers som John skriver, i serie med beholderne
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Lyng
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19 nov 2018 21:16
Modtaget likes: 1 gang

Re: Orlan 25kW kan ikke komme af med varmen

Indlæg af Lyng » 16 jan 2019 21:42

Jeg lod mig inspirere af et diagram som Ernst har lagt ud for nogle år siden.
Først med et T på fremløb fra kedlen, men da det også gav problemer med cirkulationen, delte jeg det op så der ikke var direkte forbindelse mellem kedelkreds og kredsen til huset.
Jeg har haft pumpen på ladeventilen demonteret, og den ser fin ud.

Jeg har lukket for tank 2, så den ikke påvirker systemet pt.

Håber der er nogle skarpe hoveder herinde der kan spotte fejlen.
Vedhæftede filer
Image-1.jpg

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Orlan 25kW kan ikke komme af med varmen

Indlæg af John Skov Jensen » 17 jan 2019 05:40

På Ernst tegning er hus fremløb og retur forbundet til begge tanke


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Orlan 25kW kan ikke komme af med varmen

Indlæg af pelle » 17 jan 2019 13:55

Hej..
Det er i princippet lavet på samme måde som mine tanke. Tank nr 2 er kun forbundet i top og bund til tank 1 og til resten af anlægget med 2 stk. 2 meter lange 5/4 tommer rør, Som du kan se på billedet. Der er kun de to rør og intet andet til tank 2. Det er princippet om "de forbundne kar " Varmen fordeler sig (næsten) ens i begge tanke. Tank 2 kan ikke komme helt så højt op i temp. som tank 1. (ca 10 grader lavere) Men, det virker fint alligevel, for mit vedkommende. Fremløb fra kedel går ind øverst i tank 1 retur til kedel går fra bund af tank 1 lFremløbet til huset sidder på stigrøret op til den åbne eks. på tank 1 og retur fra hus går direkte ind i tank 1 ca 40 cm over bunden. Til at lade tankene sidder der en gammeldavs cirkulations pumpe der kører på trin 3. På centralvarme kredsen er der en Alpfa pumpe. Nå, Det var lidt om mit. Som ca er det samme som dit. Jeg tænkte på. Er din kedel forbundet til tanke i 5/4 tommer rør ? Bør den være . 1 tommer er for lille i dim. Det kan også godt være sådan noget der driller dig.
607.JPG
Skulle jeg engang lave det om. (Det sker nok aldrig ) Så ville jeg parallel forbinde tankene efter "Vendt retur princippet" Noget jeg engang har tegnet.
Så, vil det virke perfekt med ens temp. og lagdeling i alle tanke..
1315.JPG
Eller som en var inde på. Serieforbindelse at tanke. Det vil virke endda rigtig godt. Det har jeg sørme også tegnet engang :)


1317.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Lyng
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19 nov 2018 21:16
Modtaget likes: 1 gang

Re: Orlan 25kW kan ikke komme af med varmen

Indlæg af Lyng » 17 jan 2019 22:20

Hej Pelle

Jeg startede ud med "vendt retur princippet" for ca 3 år siden. Det var den mest simple måde at bygge det op på. Det virkede perfekt 80% af tiden, men engang imellem snød flowet mig, særligt når varmeforbruget var højt og jeg skruede op for cirkulationspumpen i håb om at flytte varmen lidt hurtigere med det resultat at kedlen kunne ikke komme af med varmen.

Så byggede jeg det om, til det setup du kører med hvor fremløb til hus netop sad på stigrøret fra kedlen. Jeg fik en ny cirkulationspumpe til huset Magna 3, da jeg troede det var den der drillede mig.

Da flowet stadig drillede lavede jeg det om igen, så kedlen havde sin egen frem og retur og huset sin egen frem og retur.

Nu er er jeg så (lidt sent måske) blevet klogere og som BWJ skrev var trykket i ladekredsen ikke højt nok i forhold til huskredsen.
Efter jeg satte Magna*en i konstant tryk og så lavt som det er muligt, og pumpen på ladeventilen blev sat på trin 3 begyndte varmen at løbe til huset igen.

Jeg har desværre kun 1" rør på kedelkredsen og 3/4" efter tankene. Så når jeg får mod på lidt rørarbejde igen, kan det være det er mine rør der skal en dimension op :)

Tak for hjælpen til jer herinde, jeg skulle nok have spurgt lidt før :)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Re: Orlan 25kW kan ikke komme af med varmen

Indlæg af BWJ » 17 jan 2019 22:39

pelle skrev:
17 jan 2019 13:55
Hej..
Det er i princippet lavet på samme måde som mine tanke. Tank nr 2 er kun forbundet i top og bund til tank 1 og til resten af anlægget med 2 stk. 2 meter lange 5/4 tommer rør, Som du kan se på billedet. Der er kun de to rør og intet andet til tank 2. Det er princippet om "de forbundne kar " Varmen fordeler sig (næsten) ens i begge tanke. Tank 2 kan ikke komme helt så højt op i temp. som tank 1. (ca 10 grader lavere) Men, det virker fint alligevel, for mit vedkommende. Fremløb fra kedel går ind øverst i tank 1 retur til kedel går fra bund af tank 1 lFremløbet til huset sidder på stigrøret op til den åbne eks. på tank 1 og retur fra hus går direkte ind i tank 1 ca 40 cm over bunden. Til at lade tankene sidder der en gammeldavs cirkulations pumpe der kører på trin 3. På centralvarme kredsen er der en Alpfa pumpe. Nå, Det var lidt om mit. Som ca er det samme som dit. Jeg tænkte på. Er din kedel forbundet til tanke i 5/4 tommer rør ? Bør den være . 1 tommer er for lille i dim. Det kan også godt være sådan noget der driller dig.

607.JPG

Skulle jeg engang lave det om. (Det sker nok aldrig ) Så ville jeg parallel forbinde tankene efter "Vendt retur princippet" Noget jeg engang har tegnet.
Så, vil det virke perfekt med ens temp. og lagdeling i alle tanke..

1315.JPG

Eller som en var inde på. Serieforbindelse at tanke. Det vil virke endda rigtig godt. Det har jeg sørme også tegnet engang :)



1317.JPG

Jeg mener dit "vendt retur princip" er en lokal version der intet har med det virkelige princip at gøre. :wink:

Det rigtige princip i korte træk:
Hver radiator/beholder har den samme samlede længde af frem og returløb, regnet fra pumpen igennem
radiator/beholder og tilbage til pumpen.

Det er vist langt fra tilfældet i dit princip.!?
.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Orlan 25kW kan ikke komme af med varmen

Indlæg af pelle » 18 jan 2019 08:42

Du har nok ret BWJ :oops:
Jeg troede bare det var vendt retur. Kan det så passe det er Tickelmann princippet. Jeg ved bare det gør sådan der er lige stor flov i alle tanke. Og det vil virke perfekt.
Da jeg lavede gulvvarme forbandt jeg også de to fordeler rør således at fremløbet kom ind i venstre side på det øverste fordeler rør . Returen tog jeg ud i højre side på det nederste fordeler rør. Der er ingen regulerings ventiler. Der er retur ventiler på hver kreds der alle står på 3. Min, søn, der er vvs mand siger jeg er et gammelt fjols. Men, faktum er bare at jeg har lige god varme (flow) i alle gulvvarme kredse. Så, langt må han da give mig ret. Jeg kan se de gulvvarme systemer man kan købe færdig , går frem og retur på i samme side og de kan reguleres for hver kreds.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

akrag
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 149
Tilmeldt: 23 okt 2011 20:47
Mit fyr: Orlan 25S/SIME RONDO 4
Areal: 250
Brændsel: BRÆNDE/OLIE/1600L Akku
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Dagligt forbrug: ca. 15
Årligt forbrug: ca. 20
Geografisk sted: Rødby
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Orlan 25kW kan ikke komme af med varmen

Indlæg af akrag » 20 jan 2019 10:07

Jeg har også en Orlan 25 S koblet til 2 stk akkutanke a 800 L - jeg har koblet dem med tilslutning via mit back-up oliefyrskedel med pumpe der føder oliekedlen fra begge tanke i parallel. Både frem/retur til begge tanke.(Kører på termostat 56-55 gr.C). Derfra til kedelshunt og Magna cirk.pumpe til radiatorer. Samt Danfoss ECL 200 vejrkompenasator. Kørt perfekt siden 2007!
Så jeg tror du bare skal koble den tank til højre med i parallel - så kører du. :great:


Besvar