Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

18kw og akku

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: 18kw og akku

Indlæg af pelle » 25 dec 2018 13:27

pelle skrev:
25 dec 2018 13:15
Sådan en olietank kan holde mange mange år. Der er ingen ilt tilstede, så der kommer ingen tærring..
Ja.. Jeg har svejst studse på og sat forstærkning ind i tanken. Har boret 12 stk 10 mm huller. 6 stk huller i hver side og tilsvarende ens på den anden side. Der er sat 6 stk 10 mm stænger igennem tanken og det hele svejses tæt. Jeg har dog bemærket olietanke hvor der sidder forstærkning i.

Hvis du følger rådet fra pso kan du nøjes med at bruge et af de studse der peger ovenud og montere et tee på det. top af tee til den åbne eks. og så fremlø'b fra kedel kreds ind i siden på tee og vekselkreds ud af den anden side. Det vil virke ret godt endda :great: Der er svejst en 1/2 tommer studs på i bunden på tanken. Den kan du benytte til returen på vekselkredsen. Så, den eneste studs du behøver svejse på er den til returen til kedelkredsen.
Undskyld noget sludder. Jeg mente et kryds. Ikke et tee :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: 18kw og akku

Indlæg af pelle » 25 dec 2018 13:30

D-jerup skrev:
25 dec 2018 13:25
Ja i må undskylde de mange spørgsmål. Men VVS er ikke der min viden er. Dog kan jeg lave det meste selv. Bare jeg lige finder ud af hvordan det hele skal strikkes sammen
Det er fint nok. Vi har godt af at holde de små grå lidt i gang. Så bare spørg løs. icon_cheesygrin.gif
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: 18kw og akku

Indlæg af Zarge » 25 dec 2018 13:31

Jeps pga temperatur udsving... Ved ikke om det er korrekt, men det anbefalede "alle" da jeg lavede min, så hellere svejse et par unødvendige rør i (brugte bare noget 1/2" sort rør jeg havde liggende, så vidt jeg husker) end at risikere at skulle feje 1200 ltr vand op fra gulvet... Vil forresten også anbefale en haner på returen fra tanken, så du kan tømme resten af anlægget for vedligeholdelse uden at tømme tanken, og efterfølgende lukke 1200 ltr frisk "ilt" på anlægget😉

D-jerup
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 146
Tilmeldt: 26 nov 2017 11:08
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 150
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9940
Givet likes: 39 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: 18kw og akku

Indlæg af D-jerup » 25 dec 2018 15:59

Hvad bruger i af blandesystem for ikke at lukke alt for varmt vand ind og for at sikre st pumpen stopper når tank er kold. Mit gulvvarme er pt bare koblet på det gamle radiator system uden blande sløjfe eller lignende. Og så fyre vi efter behov.
Og hvordan ville en tegning se ud hvis jeg køber en tank der er godkendt til tryk altså uden varmeveksler

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: 18kw og akku

Indlæg af pelle » 25 dec 2018 17:45

D-jerup skrev:
25 dec 2018 15:59
Hvad bruger i af blandesystem for ikke at lukke alt for varmt vand ind og for at sikre st pumpen stopper når tank er kold. Mit gulvvarme er pt bare koblet på det gamle radiator system uden blande sløjfe eller lignende. Og så fyre vi efter behov.
Og hvordan ville en tegning se ud hvis jeg køber en tank der er godkendt til tryk altså uden varmeveksler
Jeg har en AVTB ventil som shunt. på centralvarmen. Den lukker 40 grader ind her til gulvvarmen/radiatorer. Jeg har ikke noget der stopper centralvarmepumpen da jeg når at fyre inden huset går koldt. Men, det kan da laves hvis det er.
Jo det er jo meget nemmere uden vekselkredsen. Der trækker du jo blot varmen ud til centralvarmen øverst i tanken.Retur går så blot tilbage i bunden af tanken. Tænker også man let kan finde en brugt der er godkendt til tryk. Folk der fyrer skifter ud med stokerfyr eller vp/fjernvarme nu til dags.
Med hensyn til pladsen til akkutank. Så, er der jo også den mulighed at placere den udenfor. Byg en hus til den så den er i læ og godt isoleret. Der er mange måder. Mine akkutanke står på høloftet. Der er ingen isolering da det er ud til taget..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


D-jerup
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 146
Tilmeldt: 26 nov 2017 11:08
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 150
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 9940
Givet likes: 39 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: 18kw og akku

Indlæg af D-jerup » 25 dec 2018 23:07

Jeg har godt nok muglighed for at ha den på loftet akkutanken. Men den kan næppe står op pga højden og liggende har ud fra hvad jeg læst ikke den store effekt. Dog har jeg efter at ha målt efter faktisk mulighed for åben ekspantion. Tænke tænke. Der er god tid indtil sommer endnu med at finde den rigtige løsning her


Besvar