Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos fastbrændsel, akkumuleringstank mm. - Hjælp.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
kaos
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 06 nov 2018 18:25

Atmos fastbrændsel, akkumuleringstank mm. - Hjælp.

Indlæg af kaos » 06 nov 2018 18:56

Hej med jer,

Vi er lige flyttet ind i et nyt hus, hvor der er opsat et stk. Atmos DC25S med tilhørende akkumuleringstank.
Jeg har nu forsøgt den seneste måned, at finde hoved og hale i opsætning, indstilling og daglig brug af fyret, men jeg synes ikke helt jeg er kommet i mål - så nu håber jeg, at der kan findes hjælp herinde :D

1) Som jeg har forstået det, så fyrer man op, til akkumuleringstanken er varmet godt op, og så venter man med at fyre indtil den er faldet godt og grundigt. Så vidt jeg kan læse mig til, så fyrer man op når tanken er tæt på de 40 grader - er dette helt forkert?

2) Hvad angår fyring, så har jeg indstillet trækregulatoren på 90 grader, og kædens længde sådan at spjældet lukker i ved 90 grader. Røggastermostaten sættes til 0 ved optænding, og justeres til ca. kl. 11 (det passer med at den så går i gang, når fyret er faldet til omkring 60-70 grader). Drifttermostaten slås jeg lidt med. Jeg har svært ved at få fyret op på 90 grader - det stopper gerne omkring 80 grader, når alt træet i kammeret er brændt ud, hvis jeg fylder det helt op fra start. Der er forsøgt med både alm. brænde og briketter. Så drifttermostaten står til ca. at slå fra ved 80 grader. Er min indstilling helt forkert? Og hvad er en optimal driftstemperatur?

3) Vi bøvler med at holde varmen natten over. Så vidt jeg kan læse mig til, så er akkumuleringstanken i huset for lille (huset er på 216 kvm og tanken på 600liter, oplyst af tidligere ejer). Men varmen forsvinder når temperaturen i tanken når 60 grader på begge mine termometre (se billede). Jeg ville jo mene, at den skulle kunne fortsætte med at hælde varme ind i huset, så længe den er ovre stuetemperatur?

4) Maks temperaturen i akkumuleringstanken topper på omkring 90 grader i top, og 80 grader i midt (der er to termometre i tanken, og jeg har ikke fået tjekket helt endnu, hvor de sidder i tanken - så mit gæt er top og midt). Jeg antager ikke den skal varmes højere op?

Og... så sidder der en ladomat (der står termovar på isoleringskassen) mellem fyr og tank, som ser ud til at fungere efter hensigten. Desuden kan det nævnes, at pumpen på ladomat står på trin 2 (1-3) og at pumpen ind til huset står på fuld skrue.
Der sidder en vvb på 110 liter, som pumpen ind til huset sender varme ind i også.

Der mangler sikkert nogle oplysninger, for at der kan dannes et nogenlunde overblik over hele "indretningen", men jeg håber at nogle kan hjælpe med svar på ovenstående, og evt. komme med lidt fif, hvis sådanne findes, og så guide mig i rigtig retning. :great:

På forhånd tak - den håbløse begynder fastbrændsels fyrer :)
Vedhæftede filer
file-8.jpeg
file4.jpeg
file3.jpeg
file2.jpeg
file1-2.jpeg


Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Atmos fastbrændsel, akkumuleringstank mm. - Hjælp.

Indlæg af Rakjaer » 06 nov 2018 19:51

Jeg skal svare så godt jeg kan.

Har du lukket ekspansion? Hvad er fortryk sat til (tryk i systemet når anlægget er koldt) og hvor stor tank har du?
kaos skrev:
06 nov 2018 18:56
1) Som jeg har forstået det, så fyrer man op, til akkumuleringstanken er varmet godt op, og så venter man med at fyre indtil den er faldet godt og grundigt. Så vidt jeg kan læse mig til, så fyrer man op når tanken er tæt på de 40 grader - er dette helt forkert?

- Akkumuleringstankens formål er at akkumulere varmen så der ikke skal være gang i fyret hele tiden. Når tanken er kold (50-55grader alt efter temperament) så tændes op i kedlen på fuld skrald indtil tanken er varm igen.

2) Hvad angår fyring, så har jeg indstillet trækregulatoren på 90 grader, og kædens længde sådan at spjældet lukker i ved 90 grader. Røggastermostaten sættes til 0 ved optænding, og justeres til ca. kl. 11 (det passer med at den så går i gang, når fyret er faldet til omkring 60-70 grader). Drifttermostaten slås jeg lidt med. Jeg har svært ved at få fyret op på 90 grader - det stopper gerne omkring 80 grader, når alt træet i kammeret er brændt ud, hvis jeg fylder det helt op fra start. Der er forsøgt med både alm. brænde og briketter. Så drifttermostaten står til ca. at slå fra ved 80 grader. Er min indstilling helt forkert? Og hvad er en optimal driftstemperatur?

- Optimal drifttemperatur er 80-90 grader. Trækregulatoren er indstillet korrekt hos dig. Min drifttermostat slår fra (stopper blæseren) når kedlen er oppe på omkring 90-92grader. Røggastermostaten skal som du skriver, ned på 0 ved optænding og op på det niveau der gør, at blæseren stopper når det sidste træ næsten er brændt ud.

3) Vi bøvler med at holde varmen natten over. Så vidt jeg kan læse mig til, så er akkumuleringstanken i huset for lille (huset er på 216 kvm og tanken på 600liter, oplyst af tidligere ejer). Men varmen forsvinder når temperaturen i tanken når 60 grader på begge mine termometre (se billede). Jeg ville jo mene, at den skulle kunne fortsætte med at hælde varme ind i huset, så længe den er ovre stuetemperatur?

- Som tommelfingerregel skal der bruges minimum 10liter akkumuleringstank pr. kW. Det vil sige at du skal bruge min. 2500liter, så burde det kunne holde ihvertfald 20-24timer. Hvorfor varmen forsvinder ved 60 grader står mig lidt uklart. Har du en fremløbsshunt der styrer temperaturen der går ud i huset?

4) Maks temperaturen i akkumuleringstanken topper på omkring 90 grader i top, og 80 grader i midt (der er to termometre i tanken, og jeg har ikke fået tjekket helt endnu, hvor de sidder i tanken - så mit gæt er top og midt). Jeg antager ikke den skal varmes højere op?

- Korrekt antaget.

Og... så sidder der en ladomat (der står termovar på isoleringskassen) mellem fyr og tank, som ser ud til at fungere efter hensigten. Desuden kan det nævnes, at pumpen på ladomat står på trin 2 (1-3) og at pumpen ind til huset står på fuld skrue.
Der sidder en vvb på 110 liter, som pumpen ind til huset sender varme ind i også.

- Fint med trin 2 på kedelpumpe. Du kan prøve dig frem og sætte huspumpen ned i fart alt efter årstid og varmeforbrug.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Atmos fastbrændsel, akkumuleringstank mm. - Hjælp.

Indlæg af John Skov Jensen » 06 nov 2018 19:54

kaos skrev:
06 nov 2018 18:56
Hej med jer,

Vi er lige flyttet ind i et nyt hus, hvor der er opsat et stk. Atmos DC25S med tilhørende akkumuleringstank.
Jeg har nu forsøgt den seneste måned, at finde hoved og hale i opsætning, indstilling og daglig brug af fyret, men jeg synes ikke helt jeg er kommet i mål - så nu håber jeg, at der kan findes hjælp herinde :D

1) Som jeg har forstået det, så fyrer man op, til akkumuleringstanken er varmet godt op, og så venter man med at fyre indtil den er faldet godt og grundigt. Så vidt jeg kan læse mig til, så fyrer man op når tanken er tæt på de 40 grader - er dette helt forkert?
Ja, det lyder lidt tåbeligt at vente så længe, du skal fyre op igen så fremløbstemperaturen fra akku ikke når at komme så langt ned at det påvirker det fremløb huset normalt bruger, hvad det så end er

2) Hvad angår fyring, så har jeg indstillet trækregulatoren på 90 grader, og kædens længde sådan at spjældet lukker i ved 90 grader. ikke helt forkert, måske et par grader højere
Røggastermostaten sættes til 0 ved optænding, og justeres til ca. kl. 11 (det passer med at den så går i gang, når fyret er faldet til omkring 60-70 grader). Det lyder helt forkert, røggas termostaten skal drejes op på det punkt hvor den netop slukker for røggas sugeren når brændet er væk. Den skal køre hele tiden under drift .
Drifttermostaten slås jeg lidt med. Jeg har svært ved at få fyret op på 90 grader - det stopper gerne omkring 80 grader, når alt træet i kammeret er brændt ud, hvis jeg fylder det helt op fra start. Der er forsøgt med både alm. brænde og briketter. Så drifttermostaten står til ca. at slå fra ved 80 grader. Er min indstilling helt forkert? Og hvad er en optimal driftstemperatur?
Den stilles på ca 90 grader, og skal kun slukke for røggas sugeren når akku er helt fyldt op og kedeltemp derfor stiger, under normal drift har den ingen betydning

3) Vi bøvler med at holde varmen natten over. Så vidt jeg kan læse mig til, så er akkumuleringstanken i huset for lille (huset er på 216 kvm og tanken på 600liter, oplyst af tidligere ejer). Men varmen forsvinder når temperaturen i tanken når 60 grader på begge mine termometre (se billede). Jeg ville jo mene, at den skulle kunne fortsætte med at hælde varme ind i huset, så længe den er ovre stuetemperatur?
Ja det er en meget lille, for ikke at sige alt for lille akku volumen, både til din kedel størrelse og til dit hus, 600 l vil aldrig kunne give den frihed at have lange ophold mellem fyringerne, måske ikke engang natten over. Akku skal tilsluttes dit hus fra en studs i toppen, ellers vil det ikke virke korrekt. Retur fra hus skal ind i bunden

4) Maks temperaturen i akkumuleringstanken topper på omkring 90 grader i top, og 80 grader i midt (der er to termometre i tanken, og jeg har ikke fået tjekket helt endnu, hvor de sidder i tanken - så mit gæt er top og midt). Jeg antager ikke den skal varmes højere op?
det lyder ok
Og... så sidder der en ladomat (der står termovar på isoleringskassen) mellem fyr og tank, som ser ud til at fungere efter hensigten. Desuden kan det nævnes, at pumpen på ladomat står på trin 2 (1-3) og at pumpen ind til huset står på fuld skrue.
Der sidder en vvb på 110 liter, som pumpen ind til huset sender varme ind i også.

Der mangler sikkert nogle oplysninger, for at der kan dannes et nogenlunde overblik over hele "indretningen", men jeg håber at nogle kan hjælpe med svar på ovenstående, og evt. komme med lidt fif, hvis sådanne findes, og så guide mig i rigtig retning. :great:

På forhånd tak - den håbløse begynder fastbrændsels fyrer :)


Besvar