Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilslutning af akkumuleringstank

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
MartinKS
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 01 mar 2018 14:36

Tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af MartinKS » 28 sep 2018 11:03

Hej Stokerpro

Jeg ved at der er mange meninger omkring tilslutning og lagdeling af akkumuleringstanke her på forummet :)

Mit Atmos fastbrændselsfyr er i dag koblet op, så fremløb fra kedlen sidder på i toppen af akkumuleringstanken ind på siden af ekspansionsledningen (åben) og fremløb til mit hus er koblet til på den øverste studs i siden af tanken.
Som man kan se er det ca. de øverste 100mm. der ikke udnyttes optimalt, med mindre der er indvendig studs som peger op ad, dette er jeg dog ikke klar over, men tanken er en 1000l. Passat fra ca. år 2001.
Endvidere burde det vil skabe en dårlig lagdeling i tanken, når fremløb fra kedlen kommer ned oppefra og skaber turbolens.

Ville det være spild af tid og penge at bytte rundt, så jeg får tilgang fra fyret øverst i siden og afgang til huset i toppen?

Mvh. Martin Søgaard
Vedhæftede filer
IMG_20180926_062950.jpg
Fyrrum med åben ekspansion varmindløb i top.png


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af pelle » 28 sep 2018 11:22

Det vil jo være fornuftig at ændre det. Da, du aldrig får fat i varmen aller øverst. Jeg har fremløb til centralvarmen fra tee op til den åbne. og fremløb fra kedel går ind øverst i tanken. Du får også hurtigere varme ind til huset, hvis du fyrer op en dag huset er kold. Men, om det kan betale sig at flytte det om..Det ved jeg ikke. Jeg tror ikke det betyder så meget at studs fra kedel går lodret ned i tank. Det er jo varmt der kommer ned. Det var værre hvis der kom kold vand ind ved top. Det ville skabe omrøring..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af pelle » 28 sep 2018 16:57

Hej
Du kan egentlig køre det hele ind på det rør til den åbne eks. Både træfyr og oliefyr og så flytte centralvarmefremløb der op også. Så, er du sikker på der aldrig skal udluftes.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af JFinderup » 29 sep 2018 08:26

pelle skrev:
28 sep 2018 16:57
Hej
Du kan egentlig køre det hele ind på det rør til den åbne eks. Både træfyr og oliefyr og så flytte centralvarmefremløb der op også. Så, er du sikker på der aldrig skal udluftes.
Enig med Pelle - det hele kan køres over toppen med et kryds eller T. Mit anlæg er sat op på den måde. Du skal blot sikre dig der ikke sker et ufrivilligt gennemløb genne oliefyr eller Atmos. Vandet løber den vej det vil og du vil ikke have cirkulation gennem fyrene der ikke kører - det er nogle lidt dyre varmeapparater når de ikke fyrer.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Besvar