Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ny anlæg

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: ny anlæg

Indlæg af Jens » 07 sep 2018 20:45

Skovhuggeren skrev:
07 sep 2018 16:23
Atmossen driller.
Når kedelkredsen er oppe på 70 gr. på laddomaten lukkes op til øverste tank, det er vel efter bogen.
.....
Jeg forstår ikke lige den sætning, kan ikke lige få det til at minde om noget i mit setup, - kan du evt tage et billede af rørføringen ved ladomaten, eller evt en tegning af dit setup ?
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Skovhuggeren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 27 apr 2018 13:48
Mit fyr: ATMOS DC40GD
Areal: 240 m2
Brændsel: Skovfyr + lidt Gran

Re: ny anlæg

Indlæg af Skovhuggeren » 08 sep 2018 07:58

Anlæget er koblet sammen efter Flemmingth`s opskrift , se tidligere indlæg.
Afgang fra kedel op i top af øverste tank, top af nederste tanke ind i bund af øverste tank, retur fra hus ind i bund af nederste tanke, tilgang til laddomat fra bund af nederste tanke. Tilgang til laddomat er koblet på returen fra hus 30 cm. før denne går ind i bund af tanke, og fremløb på kedel.
Jeg vil jo mene at når flowet i laddomat styres af en termostat, så skulle temp. vel gerne ligge jævnt, og ikke køre op og ned.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: ny anlæg

Indlæg af John Skov Jensen » 08 sep 2018 09:00

Jeg vil også mene det er termostaten eller noget ved den der forhindrer at den fungerer som den skal
Reguleringen skal ske helt jævnt og roligt hvis den arbejder som den skal.
Hvilken model ladeventil har du monterer?

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: ny anlæg

Indlæg af Flemmingth » 08 sep 2018 12:52

Skovhuggeren skrev:
08 sep 2018 07:58
Anlæget er koblet sammen efter Flemmingth`s opskrift , se tidligere indlæg.
Afgang fra kedel op i top af øverste tank, top af nederste tanke ind i bund af øverste tank, retur fra hus ind i bund af nederste tanke, tilgang til laddomat fra bund af nederste tanke. Tilgang til laddomat er koblet på returen fra hus 30 cm. før denne går ind i bund af tanke, og fremløb på kedel.
Jeg vil jo mene at når flowet i laddomat styres af en termostat, så skulle temp. vel gerne ligge jævnt, og ikke køre op og ned.
Jeg tror det er selvcirkulation i anlægget der driller.
Når man har akku. over kedel og stor temp. diff. mellem bund og top, er selvcirkulationskraften i anlægget betydelig.
Jeg undrede mig i flere år over svingende returtemp. til kedlen. Efterhånden bemærkede jeg, at det især var slemt i begyndelsen af opfyringen, og konkluderede at årsagen var, at det kolde returvand periodevis tvang sig vej gennem selvcirkulationsklappen i ladeventilen, selvom pumpen kørte.
Grunden er, at når ladeventilens temostat begynder at åbne til top af tank, mindskes dens afg.tryk, som skal holde selvcirkulationsklappen lukket.
Det blev vist lidt akademisk :roll: håber det er forståeligt :oops:

Jeg blokerede klappen i ladeventilen i lukket stilling, og havde omgående en fuldstændig stabil returtemp.
Nu er en blokeret selvcirkutationsklap i ladeventilen IKKE optimalt, da der er risiko for overkog ved strømsvigt. Derfor har jeg installeret en NO (normally open) motorventil parallelt med ladeventilen. Når pumpen får strøm, får motorventilen det også, og lukker. Når strømme til pumpen (og motorventilen) forsvinder, åbner motorventilen og muliggør selvcirkulation.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Skovhuggeren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 27 apr 2018 13:48
Mit fyr: ATMOS DC40GD
Areal: 240 m2
Brændsel: Skovfyr + lidt Gran

Re: ny anlæg

Indlæg af Skovhuggeren » 08 sep 2018 17:31

John Skov Jensen skrev:
08 sep 2018 09:00
Jeg vil også mene det er termostaten eller noget ved den der forhindrer at den fungerer som den skal
Reguleringen skal ske helt jævnt og roligt hvis den arbejder som den skal.
Hvilken model ladeventil har du monterer?
Det er en Termovar, som jeg købte hos dig i foråret.
Jeg har en kedel mage til din, og kan se det åbenbart er en 63 gr. termostat der sidder i den jeg har, og spørgsmålet er om det er den rigtige
Jeg har selv spekuleret i det Flemming er inde på med den kontraventil.
Temp. på kedlen skal vel heller ikke nærme sig set temp. lang tid før tankene er varmet op, det virker som om den ikke kan komme af med varmen hurtigt nok.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: ny anlæg

Indlæg af pelle » 08 sep 2018 18:58

Jeg tror det vil hjælpe hvis du kan regulere varmtvands tilførsel til termovar. Jeg tror der kommer for meget ned eller for lidt. Så vil temp. til bund af kedel blive for høj. Sidder der ikke en kuglehane så du kan drosle flovet noget eller åbne noget mere for det varme tilgang fra kedel til termovar. Kan ikke lige huske hvad der hjalp her. Men, får den for lidt er det også galt. Pumpen i termovaren burde jo lukke for den kontra ventil under drift. Fandt lige en tegning på nettet hvor der sidder en kuglehane på den varme tilgang til termovar.

http://www.b.alcon.nu/brochurer/tv02.pdf
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: ny anlæg

Indlæg af Flemmingth » 08 sep 2018 20:50

Dit problem kan også være, at ladepumpen stopper og starter under opfyring. Det kan få kedeltermostat og ladetermostat til at modarbejde hinanden.
Prøv at lade ladepumpen køre konstant og se hvad der sker.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: ny anlæg

Indlæg af Flemmingth » 08 sep 2018 20:53

pelle skrev:
08 sep 2018 18:58
Jeg tror det vil hjælpe hvis du kan regulere varmtvands tilførsel til termovar. Jeg tror der kommer for meget ned eller for lidt. Så vil temp. til bund af kedel blive for høj. Sidder der ikke en kuglehane så du kan drosle flovet noget eller åbne noget mere for det varme tilgang fra kedel til termovar. Kan ikke lige huske hvad der hjalp her. Men, får den for lidt er det også galt. Pumpen i termovaren burde jo lukke for den kontra ventil under drift. Fandt lige en tegning på nettet hvor der sidder en kuglehane på den varme tilgang til termovar.

http://www.b.alcon.nu/brochurer/tv02.pdf
Hej Pelle,
Der er rimelig forskel på den Termovar LADEventil Skovhuggeren har, og så den Termovar SHUNTventil du henviser til icon_cheesygrin.gif
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: ny anlæg

Indlæg af pelle » 09 sep 2018 03:18

Flemmingth skrev:
08 sep 2018 20:53
Hej Pelle,
Der er rimelig forskel på den Termovar LADEventil Skovhuggeren har, og så den Termovar SHUNTventil du henviser til icon_cheesygrin.gif
Ja det kan jeg godt se nu. Det var ligeså meget for at vise kuglehanen. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Skovhuggeren
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 41
Tilmeldt: 27 apr 2018 13:48
Mit fyr: ATMOS DC40GD
Areal: 240 m2
Brændsel: Skovfyr + lidt Gran

Re: ny anlæg

Indlæg af Skovhuggeren » 09 sep 2018 09:14

pelle skrev:
08 sep 2018 18:58
Jeg tror det vil hjælpe hvis du kan regulere varmtvands tilførsel til termovar. Jeg tror der kommer for meget ned eller for lidt. Så vil temp. til bund af kedel blive for høj. Sidder der ikke en kuglehane så du kan drosle flovet noget eller åbne noget mere for det varme tilgang fra kedel til termovar. Kan ikke lige huske hvad der hjalp her. Men, får den for lidt er det også galt. Pumpen i termovaren burde jo lukke for den kontra ventil under drift. Fandt lige en tegning på nettet hvor der sidder en kuglehane på den varme tilgang til termovar.

http://www.b.alcon.nu/brochurer/tv02.pdf
Jeg har en skydeventil på røret fra fremløb til ladeventil, men det er måske den jeg skal leger lidt med til jeg rammer det rigtige flow.
Med hensyn til ladeventil, er en Termovar en bedre løsning ?


Besvar