Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røgventilation i fyrrum

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
LindaR89
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30 dec 2017 12:13

Re: Røgventilation i fyrrum

Indlæg af LindaR89 » 01 jan 2018 13:19

Jens skrev:Der må aldrig, som i ALDRIG, være undertryk i et fyrrum som ikke er skabt af skorstenstrækket !!
Det er den helt sikre vej til at kulilteforgifte hund og hvem der ellers måtte opholde sig der.
At Pelle lige har en emhætte, som starter når lågen er åben, det sker ingenting ved, men det lød som du havde planer om den skulle køre hele tiden, i tilfælde af lækage, - det er absolut no-go.
Den dag der pga vejr er dårligt træk i skorsten, der risikerer du at vende hele luftstrømmen, så fyrets indsugning bliver gennem skorsten og emhætten bliver skorsten, så får du virkelig røg i fyrrummet.
Tænker ikke min pengepung har godt af at have en emhætte til at køre konstant, min første tanke var som sagt noget simpelt udsugning i loftet ala. på et badeværelse.
Men en emhætte lyder som en meget effektiv måde når vi snakker under påfylding og som Pelle skriver er den koblet til lågen.
Flammens ide med at koble den til et lysamatur er også en mulighed, for der er et lige over fyret som er sat seperat til en kontakt vi kun bruger i forbindelse med arbejde ved fyret og det lys er aldrig tændt når vi ikke er i rummet.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Røgventilation i fyrrum

Indlæg af pelle » 01 jan 2018 15:29

1233.JPG
Hej.. Den hvide køkken udtræksemhætte lavede jeg i 2011. Den holdte i 5 år. Så. kunne lamellerne ikke mere. Så, har jeg lavet en af noget skrammel og den er faktisk bedre. Det er en jernkuffert der har været noget elværktøj i og en gammel blæser fra et oliefyr der har fået nyt liv som røgsuger.
Når håndtaget skubbes frem mod den sorte kontakt tænder emhætte og jeg kan åbne lågen . Lågen lukkes og håndtages trækkes tilbage og gul kontakt tænder blæser på fyret. Det er simpelt lavet og vi har ingen generende røg i fyrrummet. Kedlen står i et 150 m2 stort rum. Der er lidt utæt i rummet da, der mangler et par af de små staldruder. Så, det går nok. Men, det er rigtigt. Der må ikke være vacuum i et fyrrum. :)


IMG_0358.JPG
IMG_0358.JPG
IMG_0361.JPG
IMG_0362.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Røgventilation i fyrrum

Indlæg af Jens » 01 jan 2018 15:46

LindaR89 skrev: Tænker ikke min pengepung har godt af at have en emhætte til at køre konstant, min første tanke var som sagt noget simpelt udsugning i loftet ala. på et badeværelse.
Men en emhætte lyder som en meget effektiv måde når vi snakker under påfylding og som Pelle skriver er den koblet til lågen.
Flammens ide med at koble den til et lysamatur er også en mulighed, for der er et lige over fyret som er sat seperat til en kontakt vi kun bruger i forbindelse med arbejde ved fyret og det lys er aldrig tændt når vi ikke er i rummet.
Der er ikke den store forskel på en ventilator til et badeværelse og en emhætte. De billigste i begge udgaver suger ca 100m3 i timen, - enhver form for motoriseret udsugning fra et fyrrum, uden det er under opsyn, er en usædvanlig dårlig ide, - men valget er naturligvis dit.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Røgventilation i fyrrum

Indlæg af Bigfoot » 02 jan 2018 08:49

Jeg har vist stadig en stor blæser liggende, som jeg brugte til at skabe "overtryk" i mit fyrrum.
Hvor er du fra i landet? De par hundrede kroner jeg gav for den, kan den da godt gå videre for.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Røgventilation i fyrrum

Indlæg af Rakjaer » 02 jan 2018 12:27

Ville en røgsuger på skorsten ikke være en bedre løsning? Den kan tændes på en kontakt ved siden af fyret.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page


Besvar