Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Installation af Atmos DC-40GD

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Thomas-T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25 nov 2016 20:01
Mit fyr: Black Star Woody 16 kw.
Areal: 95 m2 + 40 m2 garage
Brændsel: Agrol Värmepellets gr. 1
Fremviser gerne i postnummer: 4340
Dagligt forbrug: 16 kg.
Geografisk sted: Skimmede, Tølløse

Installation af Atmos DC-40GD

Indlæg af Thomas-T » 23 nov 2017 12:16

Goddag derude

Jeg købte for et års tid siden nyt pillefyr, fastbrændselsfyr samt 3 x 1.000 liter akkutanke.
Pillefyret (BS1016) fik jeg hurtigt sat til, og så nåede jeg desværre ikke videre med projektet, da jeg havde et fundament der tog det meste af sommeren at få lavet.
Jeg har måtte indse, at jeg har svært ved at komme videre med mit Atmos, da jeg simpelthen har lidt problemer med at overskue hvad jeg skal bruge af stumper.
Så jeg efterlyser hermed en venlig sjæl, der ved noget om fastbrændsels-installationer, og som vil hjælpe mig med det. Det hele bliver som udgangspunkt lavet i forzinket pres.
Jeg er naturligvis indstillet på at betale for det.
Har prøvet adskillige vvs'ere, men ingen har lyst til at pille ved det.
Jeg bor i Tølløse, midt/-vestsjælland.
På forhånd tak.

Mvh. Thomas


Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Installation af Atmos DC-40GD

Indlæg af Rakjaer » 24 nov 2017 08:25

Hej Thomas

Det kan også blive lidt kompliceret med flere tanke og 2 kedler. Jeg har selv gang i et ligende anlæg som jeg også skal bygge om næste år.

Jeg tager udgangspunkt i dette system [url]file:///C:/Users/rak032/Dropbox/Job/M%C3%A6rsk/MD%20CPH/Temp/C4%20Kombi%20m%20flere%20akkumuleringstanke%20og%20trykekspansion.pdf[/url], dog med nogle forskellige modifikationer. For det første så mener jeg ikke at en fremløbsshunt siddene efter et pillefyr gør noget godt, det vil stå og svinge konstant.

Baseret på mine erfaringer, så fungere sådan et anlæg bedst hvis pillefyret varmer det øverste af en akkumulator tank op - dette giver et meget mere stabilt flow og sørger for at udsving i forbrug formindsker en hurtig påvirkning af kedlen. Man er yderligere også sikret at huset cirkulationspumpe ikke går ind og laver rag i kedelpumpen på pillefyret.

Kan du ikke beskrive lidt om hvordan du selv har tænkt anlægget skal køre? Kommer du ofte til at køre med pillefyr? Ønsker du fuldautomatisk anlæg? Hvad er dine tanker?
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Thomas-T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25 nov 2016 20:01
Mit fyr: Black Star Woody 16 kw.
Areal: 95 m2 + 40 m2 garage
Brændsel: Agrol Värmepellets gr. 1
Fremviser gerne i postnummer: 4340
Dagligt forbrug: 16 kg.
Geografisk sted: Skimmede, Tølløse

Re: Installation af Atmos DC-40GD

Indlæg af Thomas-T » 24 nov 2017 10:59

Tak for svar.
Planen er umiddelbart også, at pillefyret bare skal varme den øverste halvdel op i beholder 1, hvor vvb er i.
Så forestiller jeg mig, at have en motor ventil på, som først åbner op for fremløb til de andre beholdere, når temperaturen når feks. 70-75 grader. På automatik.
Som sådan synes jeg egentlig selve installationen er simpel nok, det er bare alle stumperne der gør det lidt uoverskueligt for en uprofessionel :|
Egentlig regner jeg med at sætte anlægget op, som var det udelukkende med fastbrændsel. Så kobler jeg bare pillefyret på fremløbet imellem Atmos og Akku, og så får returen til pillefyret sin egen udgang midt på Akku nr. 1
Hvis det giver mening :?
Alle beholdere er med solspiral. Planen er, at fyre med brænde, når temperaturen er langt nok nede til det.
Så skulle solen gerne klare brugsvandet om sommeren. Og i de mellemliggende perioder, skal pillefyret bare holde temperaturen ved lige, så at sige. Så automatisk som muligt.

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Installation af Atmos DC-40GD

Indlæg af Rakjaer » 24 nov 2017 11:44

Så skal vi næsten have ens anlæg. Min fremtidige plan er følgende:

En akku tank (500 eller 1000l, har ikke besluttet) som "primær" tank. Det er denne tank husets cirkulationspumpe kører hen over, og den varmes op af solvarme, pillefyret eller brændefyret.

Min sekundære tank er en 3000L tank som bruges i følgende tilfælde:
1) Hvis solvarmen har varmet primær tanken helt op så ledes varme over i sekundærtanken.
2) Når brændefyret har varmet primær tanken helt op, så varmes sekundær tanken op.

Jeg er faldet over en styreenhed fra SmartBio som hedder LK160 som netop er beregnet til at styre flere akkumulator tanke. Jeg ved dog ikke om den kan styre mere end 2 tanke, ellers er det i øvrigt nok også smartest at koble 2 af tankene i serie og så bruge dem som den ene enhed og den sidste tank som den anden enhed... Synes den virker ret smart.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Thomas-T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 25 nov 2016 20:01
Mit fyr: Black Star Woody 16 kw.
Areal: 95 m2 + 40 m2 garage
Brændsel: Agrol Värmepellets gr. 1
Fremviser gerne i postnummer: 4340
Dagligt forbrug: 16 kg.
Geografisk sted: Skimmede, Tølløse

Re: Installation af Atmos DC-40GD

Indlæg af Thomas-T » 24 nov 2017 11:56

Det må jeg lige undersøge med den LK160
Det er også meningen at de to sidste tanke skal kobles parallelt, som hvis det i princippet bare var en enkelt.
Men hvis man skal udbytte varmen ordentligt, så kan husets kreds jo ikke nøjes med at hive vand fra beholder 1.
Så bliver den/de sekundære tænke bare brugt til at komme af med varmen.
Jeg vil sætte husets kreds frem på toppen af beholder 1 og retur i bunden på beholder 3 - altså der hvor returen fra brændefyret også kommer på.
Håber det giver mening.
Laver lige et billede lidt senere, med hvor jeg vil tilslutte pillefyret. Men ellers vil mit anlæg stort set være som dette. Bare med motorventil på fremløbet imellem 1 og 2
Vedhæftede filer
84817B5F-D401-4113-9DE1-09947C4CAADE.jpeg


Besvar