Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Orlan Gasogen stiger og falder i temperatur

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Kudsk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 sep 2017 17:29

Orlan Gasogen stiger og falder i temperatur

Indlæg af Kudsk » 19 sep 2017 22:00

Hej.
Min svigerfar har nu fyret i hans Orlan ECO 25KW i 7 år. Der er skiftet dyse et par gange eller 3. Han siger at normalt ved fyring, kører den indtil den når sin temperatur på 75grader. Der er 1000L akkumulering, og det har kørt (næsten) fejlfrit i 6-7 år. For nylig begyndte den at lave kunster. Nu kører den op på 65-69 grader, og begynder at falde langsom ned til omkring 60-62grader, og så kravler den op igen, hvorefter det gentager sig. Den kan ikke længere nå op på 75grader. Jeg loddede styringen om, fordi han ikke mente at blæseren kørte som den plejede. Det kunne den ikke lide. Forreste display/tal forsvandt. Jeg har nu hjemkøbt en ny styring til 1600.- inkl. forsendelse fra Polen. Nu virker begge display, men den kører stadig ikke op på 75 grader. Kedel er netop renset, og lodrette rør i bag er rene/tomme. Den har Laddomat, og det ser ud til at virke. Jeg har ikke tjekket 0k spjældklappen i bag lukker helt tæt. Må jeg hellere tjekke i weekenden. Sekundær luft siger han skal stå 4 omgange ude. Herinde ser jeg 2,5. Hvad kan bøvlet skyldes? Nogen bud?
På forhånd tak.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Orlan Gasogen stiger og falder i temperatur

Indlæg af John Skov Jensen » 20 sep 2017 07:52

Kører blæseren rimeligt stabilt på 100% når dette sker?
Hvis ja, vil jeg mene det er vand flowet i kedlen der skal kikkes på, f.eks ladeventilen.
Små ændringer i blæser hastighed kan slet ikke give så store temp udsving som du beskriver hvorimod varierende flow kan ændre drastisk på kedeltemperaturen

Kudsk
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 08 sep 2017 17:29

Re: Orlan Gasogen stiger og falder i temperatur

Indlæg af Kudsk » 20 sep 2017 17:51

Hej John.
Tak for svaret. Sidder der mon ikke en thermostat i laddomaten? Jeg må lige prøve at kigge på sagen. Syntes bare at han under alle omstændigheder burde kunne få kedlen op på 75grader. Det kommer den ikke uanset hvor længe han hælder træ på.

Mvh Jens

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Orlan Gasogen stiger og falder i temperatur

Indlæg af John Skov Jensen » 20 sep 2017 17:53

Jo, der sidder en termostat indbygget i ladeventilen

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Orlan Gasogen stiger og falder i temperatur

Indlæg af Zarge » 20 sep 2017 21:32

måske laddomaten driller, så returen til kedlen falder...


Cyberfox
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 07 aug 2008 08:09
Mit fyr: Blackstar+ 16kw & Orlan 18kw
Areal: 220
Brændsel: Træpiller / Pind
Dagligt forbrug: 43
Årligt forbrug: 8,5
Geografisk sted: Sønderborg
Modtaget likes: 6 gange

Re: Orlan Gasogen stiger og falder i temperatur

Indlæg af Cyberfox » 26 sep 2017 15:17

Hej,
Lyder som der er en termostat der åbner for tidligt og du evt har meget høj ydelse på pumpen.
Jeg har en fattigmandsløsning med en 3-vejs ventil uden laddomat, jeg har tit haft problemer med at få kedlen op i temperatur da pumpen er nødt til stå på maks for at flytte nok vand når der rigtigt kommer gang i den.
Jeg har løst dette ved at ændre den temp hvor pumpen starter fra 65 til 75 grader. Det betyder at pumpen stopper og starter nogle gange indtil kedlen er kommet op i ydelse - til gengæld så får jeg en højrere temp i akkutanken helt fra start.

Du burde ikke have problemer da laddomaten styre det, men måske ovennævnte kan være en midlertidig løsning.
MVH
Christian


Besvar