Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Optimering af anlæg

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Koldborg88
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 mar 2017 18:58

Optimering af anlæg

Indlæg af Koldborg88 » 12 mar 2017 19:36

Hej stokerpro

Min ven har købt en landejendom hvor der er et fastbrændelsesfyr. Det har været svært at få det til at køre ordentligt og der er flere problemer med det hvilket jeg tror skyldes flere ting.
-Radiatorerne på 1 sal bliver ikke varme
-Gulvvarmen er svært at regulere og nogle gulve bliver ikke varme
-Hvis fyret går ud tømmer den også vvb for varmt vand.
-Fyret går hele tiden ud og er svært at holde igang. Model er ukendt.

Jeg tror at nogle af problemerne skyldes:
-Manglende flow fra pumpen. Den sidder på returen lige før fyret, hvilket står i et udehus.
-Der er frit flow igennem vvb hvilket gør det svært at lave tryk på fremløbet
-På den ene gulvvarmekreds består shunt delen af en almindelig termostat fra en radiator, uden fjernføler.
-Ingen buffertank og derfor går fyret ud hvis der er for lidt forbrug.

Jeg har lavet en håndskitse der forsøger at beskrive hvordan det er bygget op:).

Hvad mener i der er galt med anlægget? Skær endelig ud i pap da jeg ikke er så garvet i det her :)

Det er meningen at der skal kobles en buffer tank til, hvilket i også godt må give input til

Hilsen Henrik
Vedhæftede filer
IMG_20170312_185737.jpg


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Optimering af anlæg

Indlæg af John Skov Jensen » 13 mar 2017 18:49

Hej og velkommen til

Du nævner selv akku, manglen på en akku en virkelig graverende fejl ved fastbrændsels fyring. Ingen komfort, da kedlen skal være igang hele tiden og en kedel der aldrig arbejder som den skal da den altid vil være hæmmet i muligheden for at yde det den kan.
https://www.vvs-eksperten.dk/index.php? ... nt_id=8021
I linket her kan du se hvordan den tilsluttes med en ladeventil imellem kedel og akku.
Huset tilsluttes akku i top og bund

VVB, flowet skal styres, så der kun sendes varmt vand gennem den ved behov, dvs når fremløb fra akku er varmere end vandet i vvb
Der er flere muligheder, f.eks en mekanisk differens ventil 2*AVTA eller en elektrisk differensstyring der styrer en elektrisk ventil. Jeg hælder selv til den sidste løsning, da den giver gode justerings/optimerings muligheder

Man kan tage en danfoss avta eller avtb og montere en avta føler mere i stedet for fingerskruen/fjederen.
Så har man en mekanisk differens ventil der åbner hvis den ene føler bliver koldere/varmere end den anden føler. Funktionen er den samme uanset hvilken temperatur, høj eller lav, de to følere påvirkes af.
Stumper til dette projekt kan findes billigt på f.eks dba.

Men det vil måske være billigere at montere en elektrisk differens styring der så kan aktivere en ventil.

Koldborg88
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 mar 2017 18:58

Re: Optimering af anlæg

Indlæg af Koldborg88 » 13 mar 2017 19:20

Tak for svar.

Han har købt en akkumulator tank med en masse tilslutninger. Bla en i toppen af tanken. Altså i "låget". Må han tilslutte huset til den eller skal der en udluftning i der?

De løsninger du nævner vil de også give vvb 1 prioritet så vvb bliver varmet op først og ikke vil blive drænet for varme hvis fyret går ud?
Desuden har han er ønske om en større vvb til hans spa, men det kniber med pladsen inde i huset. Kan man lave noget genialt så han har nok varme til en spa men uden at det fylder hele baggangen? Evt en gennemstrømsvarmeveksler?

Som nævnt har han en shunt kreds til gulvvarmen hvor der er monteret en alm radiatortermostat. Kan man bare sætte en termostat med fjernføler over på shuntens retur og så opnå samme funktion som en alm shunt kreds eller skal hele ventilen udskiftes?

Tak for hjælpen :)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Optimering af anlæg

Indlæg af John Skov Jensen » 13 mar 2017 19:33

Han kan montere et tee i toppen af akku så der både er udluftning og fremløb til huset.

Man kan give hus og vvb ligelig priotering eller give vvs 1 prioritet, afh om man tilkobler en 2 vejs ventil eller en 3 vejs.

En stor pladeveksler til at forsyne en spa er en god kompakt løsning.

En ravk med fjernføler kan være en god måde at styre gulvvarmen. Den lukker så ved stigende gulv retur temp

Koldborg88
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 mar 2017 18:58

Re: Optimering af anlæg

Indlæg af Koldborg88 » 13 mar 2017 19:58

Nå ja det var en god ide med det t stykke

Hvis han vælger en veksler vil det så ikke være en god ide med 1 prioritet til den da den vel kræver er godt flow for at kunne levere nok varmt vand?

Passer en RAVK på en almindelig radiator ventil? Eller kan man købe en RA 2992 som vil passe direkte på ventilen?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Optimering af anlæg

Indlæg af John Skov Jensen » 14 mar 2017 06:21

Han kan bare montere veksleren i serie med kredsen fra akku, den forbruger kun varme når der er flow på sekundær siden.

Om en ravk passer på hans raduatorventiler afh hvilken type ventil der er tale om.
Prøv at google danfoss rav 8, så kan du se hvordan ventilen skal se ud for at passe på en ravk.

Koldborg88
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 mar 2017 18:58

Re: Optimering af anlæg

Indlæg af Koldborg88 » 14 mar 2017 14:11

Tak. Det må vi prøve.

Mht shunt kredsen, sidder ventilen så det rigtige sted? Hvad forhindre at returen fra gulvet løber direkte tilbage til fyret? Skal ventilen ikke side på returen fra gulvvarmen og så kun lukke op til fyret hvis blandesløjfen bliver for kold?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Optimering af anlæg

Indlæg af pelle » 14 mar 2017 15:58

Koldborg88 skrev:Tak. Det må vi prøve.

Mht shunt kredsen, sidder ventilen så det rigtige sted? Hvad forhindre at returen fra gulvet løber direkte tilbage til fyret? Skal ventilen ikke side på returen fra gulvvarmen og så kun lukke op til fyret hvis blandesløjfen bliver for kold?
Shunten er sådan set lavet rigtig nok. Men, en RAVK med fjernføler, hvor føleren sidder foran shunt pumpen. På det returrør der laver kredsløbet i shunten bør du lave noget modstand. Nogle benytter en kuglehane der er lukket noget i. Det bedste ville være en fjederbelastet kontraventil, hvor modstanden fra fjederen vil gøre sådan at der trækkes fra ventilen, når den er åben. For du har ret. Man, kan godt risikere at der trækkes alt for meget på det returstreng. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Optimering af anlæg

Indlæg af pelle » 14 mar 2017 16:03

pelle skrev:Shunten er sådan set lavet rigtig nok. Men, en RAVK med fjernføler, hvor føleren sidder foran shunt pumpen. På det returrør der laver kredsløbet i shunten bør du lave noget modstand. Nogle benytter en kuglehane der er lukket noget i. Det bedste ville være en fjederbelastet kontraventil, hvor modstanden fra fjederen vil gøre sådan at der kun trækkes fra ventilen, når den er åben. For du har ret. Man, kan godt risikere at der trækkes alt for meget på det returstreng. :great:
Nu i skal til det. Så, sæt pumpen til centralvarmen på fremløbet i stedet for på retursiden. Det er en dårlig ide. Jo, for suger man fra centralvarmesiden laver man vacum i radiatorer. Hvis nu rumtermostaterne på 1 salen lukker når der kommer noget solindfald ind. Så, risikerer man at der kan suges luft ind ved luftskruen på en radiator. Sådan en luftskrue kan sagtens være vandtæt, men ikke lufttæt.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Koldborg88
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 12 mar 2017 18:58

Re: Optimering af anlæg

Indlæg af Koldborg88 » 14 mar 2017 16:31

Uha jeg bliver jo så klog:). Nu til sikkerheden/lovgivningen.
Må buffertanken stå i samme rum som fyret?
Skal det være med åben eller lukket ekspansionsbeholder?
Hvor skal evt sikkerhedsventiler monteres?


Besvar