Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvornår kan pillefyr ikke betale sig?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
detgamlehus
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 feb 2017 09:55
Mit fyr: Woody 16kw + opop kedel + brændefyr
Areal: 117
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5953
Geografisk sted: Tranekær
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Hvornår kan pillefyr ikke betale sig?

Indlæg af detgamlehus » 19 feb 2017 19:31

Jeg Bruger pillefyr til at varme omkring 100kvm op. Nogle rum mere varme end andre. Jeg sidder oftest i et mindre rum på 15kvm og roder med min hobby eller ser fjernsyn eller hænger på nettet. Her skal der naturligvis være mest varme.
Men det mindre varmeforbrug vil det ikke gøre at der er flere optændinger på fyret og dermed et større strømforbrug og slidtage? Det bruger vel en del strøm for at tænde op?
Jeg tænker om en brændeovn midt i huset ikke er billigere i drift end et pillefyr i min situation eller vil et pillefyr altid være den billligste løsning?


pendec

Re: Hvornår kan pillefyr ikke betale sig?

Indlæg af pendec » 19 feb 2017 19:44

min mening er,
varme er relativt, og dit behov for varme afhænger jo helt af hvor meget varme du ønsker at have i huset.

Jeg vælger omkring 22 men jeg brokker mig ikke når kulden kommer og stjæler lidt varme og vægge bliver kolder, og den måske lige rammer 20 et par dage.
Så har du andre som vil have 23 grader, og varme i badeværelset hele året rundt, og det må jo koste bare lidt mere, og det klarer din brændeovn ikke.

Så afhængig af din krav til temperatur og vedligehold/isolering af hus og vinduer osv, så kan en brændeovn hurtigt blive dyr at sætte op istedet, du skal jo tjene pengene hjem igen, hvis det er ikke er ren luksus?

Du nævner intet om forbrug og udgifterne, som jo med brænde også skal vurderes, for ikke at glemme det ekstra tid du skal bruge på at smide brænde på og når du er væk, så bliver huset hurtigere køligt men alt sammen relativt, og spørgsmål om hvordan du accepterer dette.

btw,
strøm må være dine sidste bekymringer? det må være småpenge ift. træpille indkøbet :)

edit: Der tales jo også om merforbrug, når man ikke holder samme temperatur i alle rum, så knokler nogle radiatorer/termostater jo fordi varmen siver rundt andre steder. Så måske kan du allerede spare ved at forsøge at holde samme temperatur i alle rum.

mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Hvornår kan pillefyr ikke betale sig?

Indlæg af mchlbk » 20 feb 2017 09:59

Hvis du har adgang til billigt eller gratis brænde et det selvfølgelig den billigste løsning at have en brændeovn som supplement. Der er dog mere arbejde i det og selv de bedste brændeovne har lavere virkningsgrad end et moderne pillefyr.

Hvis du vil spare lidt er der sikkert nogle rør der kan isoleres eller nogle steder der kan tætnes.

detgamlehus
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 feb 2017 09:55
Mit fyr: Woody 16kw + opop kedel + brændefyr
Areal: 117
Brændsel: Piller og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5953
Geografisk sted: Tranekær
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvornår kan pillefyr ikke betale sig?

Indlæg af detgamlehus » 20 feb 2017 19:20

ok. Hvis jeg lukker af til nogle rum skal få radiatorer vel ikke trække de andre?

Det er et ældre pillefyr jeg har. Vel fra 2009. Det er ikke det mest effektive og det bruger nogle få kilowatt i døgnet.

Jeg har planer om at smide 95mm mere uld på loftet som også vil dække rørene som har gammel isolering viklet om sig. Tror kun der er højest 2cm om dem.

Tænker også at bygge vægge rundt om fyret for at lave et lille rum i den kolde lade hvor fyret står. Men ved ikke hvor meget det giver.

Jeg synes bare det smarte ved en brændeovn er, at hvis pillefyret går i stå eller har været i stå i længere tid, så er det hurtigere at få varme i huset plus der jo ikke er så meget der kan gå i stykker og dermed mindre udgifter til reparation.

pendec

Re: Hvornår kan pillefyr ikke betale sig?

Indlæg af pendec » 20 feb 2017 20:16

detgamlehus skrev:Jeg synes bare det smarte ved en brændeovn er, at hvis pillefyret går i stå eller har været i stå i længere tid, så er det hurtigere at få varme i huset plus der jo ikke er så meget der kan gå i stykker og dermed mindre udgifter til reparation.
Det kan jeg så tilslutte mig, jeg har købt brændeovn til dette formål.

De dage hvor grænsen er til at slukke pillefyr, de gange hvor den seje kulde går igennem vægge, og når udheldet er ude, og man ikke får silo fyldt når man er ufrivilligt væk i nogle dage, så er det lækkert med lidt hurtig varme fra brændeovnen, selvom vandet dog ikke varmes af den grund ;)

Da jeg ellers har gulvvarme, så er det ikke ofte behovet er der, så det er klart luksus indkøb men lækkert når det gælder.

Jeg ville ALDRIG skifte til brændeovnen som primær varmekilde, så skulle jeg da være helt på røven, og ikke have råd til træpiller. Så er det klart sidste udvej og så tror jeg godt jeg kan få brugt mit resterende brænde der ;)


Besvar