Orlan 40 KW installation færdig

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Michael123
Stoker V
Stoker V
8
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Har takket: 25 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af Michael123 »

Helt sikkert. Jeg vil nu også gerne tale lidt om kvaliteten af presrør. Jeg nåede nemlig lige at få frostsprængt et før der kom varme i fyrrummet.

Hvor meget øst er det? Det er mere så jeg ved hvor mange øl jeg skal have med i oppakningen.

Nå men det er godt du ikke holder til helt ude på heden for så var der ikke noget fastbrændsel.

lol.gif

Michael123
Stoker V
Stoker V
8
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Har takket: 25 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af Michael123 »

Bare lige for at gøre det klart med min elendige tegning, så vil cirkulationspumpen altså ikke fysisk komme over mit tee, men under det og også under kedelkredsen, altså i højden.

Men hvis den sidder dernede hvad forhindrer så det varme vand fra solbeholderen i at gå den gale vej mod kedel når det når op til tee'et og ikke mod akkutank eller for den sags skyld begge veje på en gang. Når den sidder hvor den gør så trækker den jo vandet op fra solbeholderen og vandet vil kun gå en vej. Er det ren lægmands spekulationer eller kunne der være noget om snakken?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af John Skov Jensen »

Michael123 skrev:Bare lige for at gøre det klart med min elendige tegning, så vil cirkulationspumpen altså ikke fysisk komme over mit tee, men under det og også under kedelkredsen, altså i højden.

Men hvis den sidder dernede hvad forhindrer så det varme vand fra solbeholderen i at gå den gale vej mod kedel når det når op til tee'et og ikke mod akkutank eller for den sags skyld begge veje på en gang. Når den sidder hvor den gør så trækker den jo vandet op fra solbeholderen og vandet vil kun gå en vej. Er det ren lægmands spekulationer eller kunne der være noget om snakken?
Der er klapkontra ventil i laddomaten, så flow kan kun løbe den ene vej gennem ladeventilen
Michael123
Stoker V
Stoker V
8
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Har takket: 25 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af Michael123 »

Men hvor meget tror du det vil give at rykke den? Nu er det hele lige blevet færdigt og jeg er en fattig mand lige nu, men selvfølgelig hvis det har stor betydning så ringer jeg efter ham igen.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af John Skov Jensen »

:great: Det er ikke kritisk,
nice to have, ikke need to have

Michael123
Stoker V
Stoker V
8
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Har takket: 25 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af Michael123 »

John Skov Jensen skrev::great: Det er ikke kritisk,
nice to have, ikke need to have
Nå det er ren lir du er ude i, jamen så er den sag jo afgjort: Øl i stedet når jeg kommer øst på.
Michael123
Stoker V
Stoker V
8
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Har takket: 25 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af Michael123 »

Hej John eller andre der har svar

Nu lyser den røde lampe igen jeg spurgte om igår. Den sidder til venstre for betjeningspanelet og har en fjeder sikring ved siden af. Det er en eller anden overhednings anordning tror jeg, men det har bevirket at blæseren vil slet ikke køre mere og den står nu bare og brander videre som en brændeovn.

1) Nu når blæseren ikke kører skal jeg så slukke på knappen og åbne spjældet og lade den brande som en brændeovn eller hvad skal jeg gøre.
2) Hvilke temperatur skal jeg stille kedlen på. Den stod på 90 da du jo foreslog jeg skulle skrue op, men jeg mener at have læst at 80 er den bedste temperatur som kedlen skal varme vandet til når der er tilknyttet akkutank. Er den mon blevet overophedet af de 90 grader.

Der står i manualen at:

"Hvis rørføringen fra kedlen er under dimensioneret bliver cirkulationen i installationen begrænset og det for lave flow bevirker at regulatoren slukker
for pumpe og blæser. Det mindre flow medfører for lille forbrug på kedlen og risiko for kogning,"

Kan det være hvad der er sket fordi den cirkulationspumpe sidder på kedelkredsen og skaber en underdimensionering af rørføring?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af John Skov Jensen »

Hvis der er en fjederaktiveret knap er det helt sikkert en overkogningssikring.
Det er korrekt at din ekstra pumpe sidder og spærrer lidt for flowet. Om den spærrer for meget er svært at sige. Men vi skruede vist ned for laddomat pumpen, så sæt den et trin op igen og se om flowet så ikke bliver stort nok til at holde kedel temp i skak.
Hvilken kedeltemp kører du med nu? For en mulighed er også at justere denne ned med en 3-4 grader.

Men start med at sætte ladeventil pumpen tilbage på trin 3

Du har nu luft i systemet som skal ud lige som i lørdags
Michael123
Stoker V
Stoker V
8
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Har takket: 25 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af Michael123 »

Ja jeg fandt ud af at laddomaten stod på 1 og jeg læste i manualen at den SKAL stå på 3, så det er helt sikkert med til at gøre det. Så må jeg se om den gør det igen og dermed om cirkulationspumpen skal gen-placeres under tee'et.
Hvad vil du sige at cirkulationspumpen der leverer varme til centralvarmen skal stå på? Hvis den står på "Auto Adapt" så bruger den omkring 15 W, mens hvis jeg stiller den på romertal I, altså den øverste skala, så bruger den 5-6 W. Alle de andre indstillinger virker som om de bruger nogenlunde det samme som Auto Adapt.
2017-02-20 22.54.11.jpg
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Orlan 40 KW installation færdig

Indlæg af John Skov Jensen »

Michael123 skrev:Ja jeg fandt ud af at laddomaten stod på 1 og jeg læste i manualen at den SKAL stå på 3, så det er helt sikkert med til at gøre det. Så må jeg se om den gør det igen og dermed om cirkulationspumpen skal gen-placeres under tee'et.
Hvad vil du sige at cirkulationspumpen der leverer varme til centralvarmen skal stå på? Hvis den står på "Auto Adapt" så bruger den omkring 15 W, mens hvis jeg stiller den på romertal I, altså den øverste skala, så bruger den 5-6 W. Alle de andre indstillinger virker som om de bruger nogenlunde det samme som Auto Adapt.
2017-02-20 22.54.11.jpg
Jeg mener ikke din laddomat SKAL stå på trin 3, den fungerer på alle tre trin. Men min mening er, at pumpen skal stå på et trin der er højt nok til at opretholde et flow der er højt nok til at kedlen kan holdes i skak, selv under maks ydelse. Det kan så være på trin 2 eller 3, det kan du prøve dig frem til.

Hvis din centralvarme pumpe kan holde huset med varme på autoadapt, skal du bruge den indstilling, så justerer den sig selv efter varmebehovet.

Besvar