Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skorstensrør på Orlan Gasogen 40 KW

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Skorstensrør på Orlan Gasogen 40 KW

Indlæg af Michael123 » 11 feb 2017 23:04

Hej
Jeg vil høre om hvad hvilket type skorstensrør I vil sætte det første stykke fra brændefyret og op til etageadskillelsen, altså stykket i fyrrummet. Jeg er klar over, at igennem etageadskillelsen der skal skorstenen være isoleret.
Grunden til jeg spørger er at manden i VVS-eksperten siger, at skorsten helst skal være isoleret hele vejen op fordi det er vigtig at holde så høj en temperatur i skorsten hele vejen op for at skabe et godt træk og at der minimum skal være 70 grader helt øverst oppe i skorsten.
Skorsten bliver ca. 5,5 m og jeg tænker at det første stykke skorsten altså det stykke i fyrrummet inden etageadskillelsen godt må være uisoleret dels fordi at jeg godt vil holde en høj temperatur i fyrrummet pga. den 2000 L akkutank der står + en 200 L tank til solvarme, således de to tanke holder sig så varme som muligt. Dels mener jeg at når Orlan Gasogen 40 KW kører på fuld skrald, så skal skorsten nok holde varmen, skulle jeg mene.
Hvad tænker I?


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Skorstensrør på Orlan Gasogen 40 KW

Indlæg af Bigfoot » 11 feb 2017 23:11

det er ganske fint for dig.

Medmindre vi taler 4 meter til loft, så ville jeg nok vælge noget af det isoleret, ellers er der ingen problemer i at holde varmen, når vi netop taler fastbrændsel.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Skorstensrør på Orlan Gasogen 40 KW

Indlæg af pelle » 12 feb 2017 04:16

Der skal som minimum være 50 grader en meter nede i din skorsten.. Så, du lader da bare være med at isolere et stykke af røgrøret. :) Jeg ved det ikke, jeg syntes bare ting bliver blandet sammen.. Hvis det var en gammel gennemforbrændings kedel uden akkutank, ville jeg også syntes temp. ud af skorstenen burde være højere. Men, en gasogen kedel som en Atmos eller en Orlan er der jo ingen sod. Det hele brændes godt og grundig af i kedlen. Nu har jeg fyret i 10 år med en Vigas gasogen kedel. Røgtemp. til skorsten fra kedel er på ca. 100 grader. Der har altså aldrig været problemer.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Skorstensrør på Orlan Gasogen 40 KW

Indlæg af John Skov Jensen » 12 feb 2017 07:13

Michael123 skrev:Hej
Jeg vil høre om hvad hvilket type skorstensrør I vil sætte det første stykke fra brændefyret og op til etageadskillelsen, altså stykket i fyrrummet. Jeg er klar over, at igennem etageadskillelsen der skal skorstenen være isoleret.
Grunden til jeg spørger er at manden i VVS-eksperten siger, at skorsten helst skal være isoleret hele vejen op fordi det er vigtig at holde så høj en temperatur i skorsten hele vejen op for at skabe et godt træk og at der minimum skal være 70 grader helt øverst oppe i skorsten.
Skorsten bliver ca. 5,5 m og jeg tænker at det første stykke skorsten altså det stykke i fyrrummet inden etageadskillelsen godt må være uisoleret dels fordi at jeg godt vil holde en høj temperatur i fyrrummet pga. den 2000 L akkutank der står + en 200 L tank til solvarme, således de to tanke holder sig så varme som muligt. Dels mener jeg at når Orlan Gasogen 40 KW kører på fuld skrald, så skal skorsten nok holde varmen, skulle jeg mene.
Hvad tænker I?
Udnyt du blot strålevarmen fra den første del af skorstenen i fyrrummet.
Med kun 5,5 meter skorsten kommer du ikke til at døje med kondensering øverst oppe mod toppen af skorstenen.
Eksperten i vvs-eksperten er nok ekspert i noget andet en dette :-)

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Skorstensrør på Orlan Gasogen 40 KW

Indlæg af DBS » 12 feb 2017 09:13

Og hvis det der bliver for varmt, kan du jo altid montere noget isolering.

http://varmt-hjem.dk/shop/30-mm-isoleri ... 130c1.html


Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Skorstensrør på Orlan Gasogen 40 KW

Indlæg af Michael123 » 12 feb 2017 09:44

Tak for svar. Nej jeg mener da også at den nok skulle kunne "holde varmen".
En anden ting er længden på skorstenen. Der står på siden af brændefyret, at de anbefaler en 7 meter skorsten til dette brændefyr. Det er vel noget med træk i skorstenen ikke og er 5,5 m et problem tror I?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Skorstensrør på Orlan Gasogen 40 KW

Indlæg af John Skov Jensen » 12 feb 2017 09:49

Michael123 skrev:Tak for svar. Nej jeg mener da også at den nok skulle kunne "holde varmen".
En anden ting er længden på skorstenen. Der står på siden af brændefyret, at de anbefaler en 7 meter skorsten til dette brændefyr. Det er vel noget med træk i skorstenen ikke og er 5,5 m et problem tror I?
Du skal nok få rigeligt med træk i skorstenen, så meget så du skal have en trækstabilisator på.
Den kan du forsøgsvis montere på en træplade der monteres i nederste renselåge

Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Skorstensrør på Orlan Gasogen 40 KW

Indlæg af Michael123 » 12 feb 2017 10:59

.
Last edited by 2 on Michael123; edited 12 times in total

Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Skorstensrør på Orlan Gasogen 40 KW

Indlæg af Michael123 » 12 feb 2017 11:32

pelle skrev:Der skal som minimum være 50 grader en meter nede i din skorsten.. Så, du lader da bare være med at isolere et stykke af røgrøret. :) Jeg ved det ikke, jeg syntes bare ting bliver blandet sammen.. Hvis det var en gammel gennemforbrændings kedel uden akkutank, ville jeg også syntes temp. ud af skorstenen burde være højere. Men, en gasogen kedel som en Atmos eller en Orlan er der jo ingen sod. Det hele brændes godt og grundig af i kedlen. Nu har jeg fyret i 10 år med en Vigas gasogen kedel. Røgtemp. til skorsten fra kedel er på ca. 100 grader. Der har altså aldrig været problemer.
Kører du med eller uden trækstabilisator og tror du jeg skal invisterer i en sådan?

Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Skorstensrør på Orlan Gasogen 40 KW

Indlæg af Michael123 » 12 feb 2017 11:34

John Skov Jensen skrev:Du skal nok få rigeligt med træk i skorstenen, så meget så du skal have en trækstabilisator på.
Den kan du forsøgsvis montere på en træplade der monteres i nederste renselåge
Der kommer også til at sidde en aspirotorhætte der drejer rundt på toppen af skorsten.
Skal jeg lige prøve på at fyre op først, se hvordan det fungerer og så kan jeg jo altid montere den efterfølgende eller mener du jeg lige så godt kan skære det hul i røgrøret og påmontere den med det samme?
Du skrev "forsøgsvis", mener du at den evt. godt kan hæmme forbrændingen, jeg mener hvis jeg køber den kan jeg vel lige så godt montere den eller hvad?


Besvar