Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kan Orlan Gasogen Super 40 KW fyre med flis?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Kan Orlan Gasogen Super 40 KW fyre med flis?

Indlæg af Michael123 » 26 dec 2016 10:30

Kan min Orlan Gasogen godt fyre med flis?

Da jeg bor på en naturgrund, hvor jeg er selvforsynende med brænde kunne jeg godt tænke med at udnytte alle grene og kviste som er tilovers når træet er fældet. Jeg rydder også en del buske ind i mellem.

Hvordan udnytter man bedst alt dette overskudsmateriale også taget tid i betragtning? Jeg tænker også på de lidt større grene der sidder med en masse kviste på som jeg ikke orker at stå med en motorsav og afgrene.

Vil det være en god ide en gang hvis alt dette materiale lægges i en stor bunke så det kan lufttørre og så én gang om året flise det?

God jul og godt nytår alle sammen.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Kan Orlan Gasogen Super 40 KW fyre med flis?

Indlæg af John Skov Jensen » 26 dec 2016 11:38

Michael123 skrev:Kan min Orlan Gasogen godt fyre med flis?

Da jeg bor på en naturgrund, hvor jeg er selvforsynende med brænde kunne jeg godt tænke med at udnytte alle grene og kviste som er tilovers når træet er fældet. Jeg rydder også en del buske ind i mellem.

Hvordan udnytter man bedst alt dette overskudsmateriale også taget tid i betragtning? Jeg tænker også på de lidt større grene der sidder med en masse kviste på som jeg ikke orker at stå med en motorsav og afgrene.

Vil det være en god ide en gang hvis alt dette materiale lægges i en stor bunke så det kan lufttørre og så én gang om året flise det?

God jul og godt nytår alle sammen.
Du kan sagtens supplere dit alm brænde med fliset træ.
Men det vil brænde ganske kraftigt grundet den relative store overflade hvor gasserne kan drives ud af flisen. Derfor skal det mikses med alm brændestykker
Det vil være en god ide at lade det lufttørre først, så slipper du for alle problemerne med svampesporer.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Kan Orlan Gasogen Super 40 KW fyre med flis?

Indlæg af Bigfoot » 26 dec 2016 12:45

min tanke er om du har mere arbejde end glæde ud af det projekt?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

jesperlarsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 140
Tilmeldt: 04 nov 2016 19:32
Mit fyr: Atmos dc 18 gd
Areal: 160
Brændsel: Løv og gran træ
Geografisk sted: Nibe
Modtaget likes: 1 gang

Re: Kan Orlan Gasogen Super 40 KW fyre med flis?

Indlæg af jesperlarsen » 26 dec 2016 13:15

Med mindre du har store mængder af træ til at flise kan det projekt vist desværre ikke hænge sammen. Du skal jo også ud og leje flis hugger. Ideen fejler ikke noget men alt i alt er det nok billigere at brænde grene af i et bål til sankthans.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Kan Orlan Gasogen Super 40 KW fyre med flis?

Indlæg af newpas » 26 dec 2016 18:03

I gamle dage havde min onkel en kvashugger. Den findes nok ikke mere? Men der slap man for tørre/svampeproblemer samtidig med at man fik noget håndterbart kvas på en nem måde.


Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Kan Orlan Gasogen Super 40 KW fyre med flis?

Indlæg af Michael123 » 26 dec 2016 18:21

Jamen jeg fælder og afgrener alle træer selv og der ud over rydder jeg løbende buske, tjørn osv, så jeg opbygger en del store bunker med krogede grene på 5-10 cm i diameter som jeg bare ikke gider at afgrene for smågrene og kviste.

Og så tænkte jeg på at det vil være hurtig med en god flismaskine at omdanne det til flis i stedet for det ligger og rådner.

Jeg så en flismaskine hod Lindberg til 10.000 kr der kan tage grene op til 10 cm i diameter og det er netop al det som jeg ikke gider skære men som samtidig rummer en del brænde.

jesperlarsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 140
Tilmeldt: 04 nov 2016 19:32
Mit fyr: Atmos dc 18 gd
Areal: 160
Brændsel: Løv og gran træ
Geografisk sted: Nibe
Modtaget likes: 1 gang

Re: Kan Orlan Gasogen Super 40 KW fyre med flis?

Indlæg af jesperlarsen » 26 dec 2016 19:51

Kunsten ved dit projekt er nok at lave flis så grov som mulig. Jeg har prøvet at smide alm flis i en atmos kedel sammen med alm træ stykker. Det siger lige wow og så er det væk.

timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Re: Kan Orlan Gasogen Super 40 KW fyre med flis?

Indlæg af timkenneth » 27 dec 2016 00:07

hvis du har pind nok på din naturgrund er der mere ræson i at lade mere stamme blive tilbage når du skover træ, så der kan blive et ordentlig las flis til evt en nabo med flisfyr eller andre interesserede.
Her kan du så tjene en skilling til en stor is/øl på sommerferien eller bytte med andet interessant.

Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Kan Orlan Gasogen Super 40 KW fyre med flis?

Indlæg af Michael123 » 27 dec 2016 13:26

jesperlarsen skrev:Kunsten ved dit projekt er nok at lave flis så grov som mulig. Jeg har prøvet at smide alm flis i en atmos kedel sammen med alm træ stykker. Det siger lige wow og så er det væk.
Nu har jeg stadig til gode at fyre op i min Orlan 40 KW da jeg stadig er ved at bygge fyrrummet, men er der ikke noget med at man først laver en optænding som ideelt er med små stykker brænde og når der så er glødelag, så først derefter fyrer med de store stykker i.

Hvis det er rigtigt så kan grov flis vel bruges som optænding eller hvad og som John skriver længere oppe supplere almindelig træ i selve fyringen?
Last edited by 1 on Michael123; edited 27 times in total

jesperlarsen
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 140
Tilmeldt: 04 nov 2016 19:32
Mit fyr: Atmos dc 18 gd
Areal: 160
Brændsel: Løv og gran træ
Geografisk sted: Nibe
Modtaget likes: 1 gang

Re: Kan Orlan Gasogen Super 40 KW fyre med flis?

Indlæg af jesperlarsen » 27 dec 2016 13:52

Du kan fint bruge groft flis til optænding. Kunsten ved de kedler er ganske korrekt hurtigst mulig at få dannet et godt glødlag i bunden. Jeg plejer ved optænding at smide en avis eller to i bund og 5 til 6 små stykker træ ovenpå. Når der er godt ild i det fylder jeg kedel med store og små stykker træ imellem hinanden, trykker røg håndtag ind og går.


Besvar