Side 3 af 6

Re: luft i ladomat.

: 19 dec 2016 19:24
af John Skov Jensen
Ja det er godt man kan trylle lidt og få dem til at passe godt ind i sit system, efter ens egne særlige behov.

Det havde nok været svært med en gammel salemanderkedel

Re: luft i ladomat.

: 19 dec 2016 19:32
af Tom_AT
Er de nye DCXXGD kedler så meget sværere at få til at køre ordentligt end de gamle DCXXS kedler? For synes aldrig jeg har bøvlet specielt meget, kun lidt begynderhjælp :)

Re: luft i ladomat.

: 19 dec 2016 19:34
af John Skov Jensen
Tom_AT skrev:Er de nye DCXXGD kedler så meget sværere at få til at køre ordentligt end de gamle DCXXS kedler? For synes aldrig jeg har bøvlet specielt meget, kun lidt begynderhjælp :)
De er præcis lige så enkle at indstille og betjene. Ledningsnettet i dem er også det samme.
Eneste justeringsmæssig forskel er at på GD kedlerne kan primær og sekundær luft justeres hver for sig

Re: luft i ladomat

: 19 dec 2016 19:47
af jesperlarsen
Ja de nye dc gd kedler køre som ganske udmærket men os pil fingre kan hele tiden finde et eller andet at optimere på. De kunne godt ha været udstyret med en smule ekstra el fiduser fra fabrik. Tids relæ til røggas thermostat er ihvertfald et must.

Re: luft i ladomat

: 19 dec 2016 20:24
af jesperlarsen
Nå tilbage til tråd. John kan du komme med en forklaring på hvordan luft fra plet kogning ender i ladepumpe som jo nærmest sidder det laveste sted på anlægget.

Re: luft i ladomat

: 19 dec 2016 20:33
af John Skov Jensen
jesperlarsen skrev:Nå tilbage til tråd. John kan du komme med en forklaring på hvordan luft fra plet kogning ender i ladepumpe som jo nærmest sidder det laveste sted på anlægget.
Hvis det ikke kommer fra kedlen, drevet med af flowet, hvor vil så mene det kommer fra?

Re: luft i ladomat.

: 19 dec 2016 20:41
af jesperlarsen
Nej det ved jeg ikke lige men luft vil jo op af. Fremløb fra kedel går jo over i akku tank. På røret mellem fremløb og akku går der et rør ned til lade pumpe. Men luften må jo så kunne køre med ned til pumpe igen.

Re: luft i ladomat.

: 19 dec 2016 20:55
af John Skov Jensen
Det eneste jeg lige kan komme på, hvis det luft ikke skulle stamme kedlen, er at der sker et trykfald bag ladeventil pumpens skovlhjul, og at der pga. Det lave anlægstryk så opstår en pletkogning i ladeventilen, da kogepunktet falder drastisk, helt liniært med trykfaldet der skabes af kavitation da pumpen starter hurtigt op og skaber et kortvarigt vakuum

Re: luft i ladomat.

: 19 dec 2016 21:20
af jesperlarsen
Ja det kunne jo også være forklaringen. Jeg tror jeg begynder at spare sammen til sådan en Danfoss thermostat som din, så tror jeg problemet er løst.

Re: luft i ladomat.

: 19 dec 2016 21:47
af Aussieboy
Det jeg mente var, at det virker til du bevist gerne vil have din kedel op på 90-95 grader. Jeg fyrer aldrig så min er over 80 grader. Det er jo lidt nødbremsen der slår til med de forskellige parameter der lukker for kedel.
Men er det fordi du gerne vil have så meget varme så muligt på din tank når du fyre at du gerne vil derop ?