Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hus til leje = Gammelt HS TARM kombifyr.

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Minifyr
Stoker I
Stoker I

Hus til leje = Gammelt HS TARM kombifyr.

Indlæg af Minifyr » 14 nov 2016 09:44

Hej allesammen!

Jeg står i den situation at jeg lige er flyttet i et hus til leje, hvori der er et GAMMELT HS TARM olie/brændefyr. Jeg vil gætte på det er det man kalder en kombi-kedel. Men ærlig talt ved jeg ikke noget om det og jeg kan umiddelbart ikke se modelnummer nogen steder. Jeg har altid været på fjernvarme, og skal nu pludselig til at lære det hele. Systemet står for at varme alt vandet til radiatorer og varmtvandsbeholderen.

Jeg fyrer kun med brænde, da olie bliver alt for dyrt.

Mine spørgsmål kommer så her!

Hvilken side skal luftspjældet stå til når der fyres med brænde? Står luftspjældet til højre så lukker jeg af for røgudgangen i toppen, står det til venstre er der fri udgang fra brændekammeret af. :)

Hvad skal vandtrykket stå på, på sådan et bæst? Lige nu siger den blot 1,5. Men 1,5 hvad?

Der sidder på fyret en eller anden himstregims fra Danfoss... Jeg har ingen ide om hvad den er til, men jeg kan skrue på den, og der er skrevet på den, som om at det faktisk har en betydning hvad den står på ;-)

Og til sidst sidder der en metal-studs hvor der står varmere - Koldere ... Hvad i alverden er den til?

Jeg har vedhæftet en masse billeder, i håb om at der er nogle af jer kloge hoveder, der kan finde hoved og hale i det hele. De er uploaded på en anden hjemmeside, da de ellers var for store.

Det skal til sidst siges, at fyret virker, og jeg har pt, godt med varme på i huset, samt varmtvandsbeholderen sagtens kan holde varmen på vandet, og jeg kan få et varmt bad om morgenen. Men jeg syntes så samtidig at jeg fyrer HELE tiden. Og det kan ikke lade sig gøre at det klare sig over natten, så der er gløder næste morgen. Det er forfra hver gang (Skal det være sådan?)

Mange tak på forhånd - Hilsen en ung uerfaren mand, der virkelig godt kunne bruge noget hjælp!

Link til billeder https://postimg.org/gallery/1jupl23z6/

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 106 gange

Re: Hus til leje = Gammelt HS TARM kombifyr.

Indlæg af Brandsen » 14 nov 2016 14:08

Halløj i forum,

Billede 0076 viser din fremløbs temperatur, og trykket på dit anlæg.

mWs = meter vand søjle, så du kører med ca 1.5 bar tryk, og trykket er højt nok
til at højeste punkt i varmestystemet kan ligge 15 meter højere end fyret.

Jens
Stoker XIV
Stoker XIV
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 17 gange

Indlæg af Jens » 14 nov 2016 16:01

Brandsen må vist lige pudse brillerne icon_cheesygrin.gif

Billede 0076 viser at kedeltemp et ca 78 grader, - og så er der en rød pil ved 1,5 mws. Dette er blot en markering af hvor mws-viseren bør stå, - men da viseren er udenfor skalaen, så er den formodentlig ikke virkende.

Der er helt sikkert ikke 1,5 bars tryk, - da denne kedel givetvis ikke er godkendt til trykexpansion, ved fyring med brænde. Så der er åben ekspansion på dyret.

Den røde pil-markering er normalt justeret af vvs-eren som opsatte kedlen i tidernes morgen. 1,5 mws kan udemærket passe til et 1-plan hus, - er der overetage, - så har markeringen ikke længere noget med virkeligheden at gøre.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Minifyr
Stoker I
Stoker I

Indlæg af Minifyr » 14 nov 2016 16:21

Det er et 1-plans hus, med fuld kælder, hvor brændefyret også befinder sig :-)

Hvordan fyrer man så bedst på sådan et fyr her? Skal jeg bare give den gas konstant, eller skal jeg klatfyre, så for eksempel, den rammer 80, og så holder jeg indtil 70, og så fyrer igen eller hvordan? Jeg har prøvet at læse mig lidt frem til det, men jeg kan bare ikke lige finde noget specifikt. Jeg er blot interesseret i at fyre så rent og økonomisk som muligt. (Hvor meget det end kan lade sig gøre på dette fyr) :-) Men super, tak for svarene. Det var ny information, at trykmåleren ikke virker, jeg troede egentlig den røde pil var den jeg skulle se efter, men kan da godt se nu ved nærmere inspektion, at der mangler en "nål" :-)

Jens
Stoker XIV
Stoker XIV

Indlæg af Jens » 14 nov 2016 16:26

Hvor i landet er det ? - Hvis det er lige rundt om hjørnet, så var det nok nemmere med en "on-site" gennemgang.

Når du fyrer med brænde skal klappen være til venstre. Der skal være åben fra brænderummet til skorsten.

Din Danfoss-dims justeres således at klappen forneden i enden af kæden, lukker for primær-luften når kedlen er ca 75 - 80 grader, - den skal neddrosle/kvæle bålet så du ikke ender med at kedlen koger.

Når du fyrer med brænde, skal din sekundære luft også være åben, det er det runde spjæld på øverste låge.

Din "varmere - koldere" er en shunt, hvor du kan regulere temperaturen frem mod huset, - altså hvor meget den tager af retur fra hus og blander i fremløbet.

Kedlen har indbygget varmtvandsbeholder, som også fungerer som en slags kedelshunt. (det var til nørderne :oops: )

Fyret kan fint bruges til futorex eller hvad de nu hedder, de der koks-agtige nogen. Du skal dog forvente at bundristen brændes i stykker af de høje temp. efter nogle år. Men i konbination med optænding med brænde, så virker det fint. Der skal dog så lukkes for sekundær-spjældet.
Den gamle fyrede i rigtig mange år på den måde, i en tilsvarende kedel.
Mvh Jens

Brugeravatar
dannidines
Stoker XVI
Stoker XVI
Mit fyr: RTB 10KW m/Ilt + 90 RØR + brændeovn
Areal: 303 (240 opvarmet)
Brændsel: Piller/Solfanger/Solceller
Dagligt forbrug: 0-5
Årligt forbrug: '14/'15: ca 2,9 t
Geografisk sted: Sydsjælland
Givet likes: 118 gange
Modtaget likes: 56 gange

Indlæg af dannidines » 14 nov 2016 16:29

Blot en ide, måske udlejer vil være med til at skifte oliebrænderen ud med en pillebrænder?! Det er billigere end med olie og så kan pillebrænder tage over når brændet et brændt ud = der vil altid være varme på huset :)

Mener godt man må montere end pillebrænder på en eksisterende kedel, så længe brænderen er godkendt til EN303-5 KLASSE 5.

Alternativt, spørge udlejer om han vil installere et pillefyr, tænker man kan få et godt Co2 tilskud på sådan en kombination kedel = billig udskiftning, og en glad lejer :D

Undskyld off topic, men tænkte jeg ville kaste input ind her :)
Danni Dines
Bio-/alternativ energi nørd med en vision - "pas på min jord, til jeg bliver stor"

Solcelleanlæg: 12 x Topsola TSM96-125M-B 250W + Delta Solivia 3.0 G4 TR

Mit fyr: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... idines_rtb

Jens
Stoker XIV
Stoker XIV

Indlæg af Jens » 14 nov 2016 16:35

Dannidines > det er da bestemt ikke helt off-topic :great:

For netop sådan en gammel svend, kan jo næsten give til en ny Scotte eller lign bare i tilskud.
Mvh Jens

Minifyr
Stoker I
Stoker I

Indlæg af Minifyr » 14 nov 2016 18:04

Tak for det meget fine, og uddybende svar Jens! Det udvidede godt nok min viden om emnet! :)

Det er i Slagelse på sjælland at fyret (og jeg) befinder sig. Og man er i den grad velkommen til at kigge forbi til en kælderkold øl (y)

Dannidines - Desværre er min situation den, at lejekontrakten er på 2 år, og dette er grundet at udlejer agter at sælge huset efterfølgende. Så derfor vil han ikke putte nogen penge i det. Han har dog sagt at han havde et pillefyr at stå, som jeg godt måtte få op - hvis altså lige jeg kendte en der kunne montere det (igen, han vil ikke bruge nogle penge på det). Hvilket pillefyr det drejede sig om skal jeg ikke kunne sige.

Er der en universal indstilling på sådan en fætter i forhold til Shunt, eller er det meget individuelt?

I skal lige vide allesammen at i virkelig er en stor hjælp her!

Minifyr
Stoker I
Stoker I

Indlæg af Minifyr » 14 nov 2016 18:56

Nu har jeg lige været nede ved fyret for at åbne op for det sekundære luftspjæld som var rustet fast. Men fandt at der var HELT tilstoppet inde i lågen - det mellemrum der er i lågen hvor der er hul igennem fra spjældet og ind i brændkammeret - med en helt sort og forkullet masse. Jeg begyndte så at fjerne det, for at få hul igennem, men pludselig kunne jeg se at det forkullede materiale mindede lidt om en eller anden form for foring i lågen. Er det meget alvorligt at jeg nu har fjernet en del af det, sådan at der er fri luftgennemstrømning? Hvis i vil have billeder af det må i lige sige til :-S

Jens
Stoker XIV
Stoker XIV

Indlæg af Jens » 14 nov 2016 21:33

Billeder er altid godt.
Det er næppe en katastrofe, - kan spjældet skrues rimeligt til igen ?
Ved alt for meget hul, der kan sikker laves noget med en bolt og lidt plade. Ingen grund til panik :-)
Mvh Jens

Besvar