Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos kedel bliver for varm

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
huus
Stoker III
Stoker III
Mit fyr: iwabo villa på OPOP kedel/ atmos dc 25
Areal: 245
Brændsel: træpiller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Dagligt forbrug: 28kg
Årligt forbrug: ca 5 ton
Geografisk sted: sorø

Atmos kedel bliver for varm

Indlæg af huus » 08 nov 2016 17:03

Hej.
Min kedel er begyndt at blive for varm således at kølesløjfen aktiveres og der derfor kommer vand igennem systemet. Kedeltermostat er skiftet i foråret og har fungerer ok i sommeren- dog er mit fyringsmønster ændret pga vinteren, da jeg fylder brændsel på selvom blæseren er slået fra og den er i pause mode! Dette kunne jeg gøre sidste år uden problemer. Termostaten er sat til at blæseren slukkes ved ca80 grader derefter bliver kedlen/ anlægget for varmt!?! Jeg har for nyligt tilføjet to radiatorer samt noget fremføring i rør, dette er den eneste ændring. Hvad kan der være galt?

jesperlarsen
Stoker IV
Stoker IV
Mit fyr: Atmos dc 18 gd
Areal: 160
Brændsel: Løv og gran træ
Geografisk sted: Nibe
Modtaget likes: 1 gang

Re: Atmos kedel bliver for varm

Indlæg af jesperlarsen » 08 nov 2016 18:17

Tror du ikke det skyldes at din røggas thermostat står for højt. Når du fylder træ på i pause mode falder røg temperatur jo og så slår røg gas thermostat lade pumpe fra og der efter stiger kedel temp.

huus
Stoker III
Stoker III

Indlæg af huus » 08 nov 2016 18:28

Slår den fra? Troede kun den slog fra når der nærmest kun var gløder tilbage? Røggastermostaten slukker for pumpen ikk?

jesperlarsen
Stoker IV
Stoker IV

Indlæg af jesperlarsen » 08 nov 2016 18:35

Du stiller jo røggas skrue så den først slukker suger og pumpe når der kun er meget få gløder tilbage. Hvorfor fylder du træ på når fyr er på pause der er akku tank vel ved at være varmet op.

huus
Stoker III
Stoker III

Indlæg af huus » 08 nov 2016 18:39

Det mente jeg også..
Jeg efterfylder fordi den ofte når at varme tanken op i toppen til 85/90 grader og bunden kun når 60 grader. Hvis jeg skal være sikker på at få varmt bad om morgenen når der er frost er jeg nød til at fylde så meget på som muligt

jesperlarsen
Stoker IV
Stoker IV

Indlæg af jesperlarsen » 08 nov 2016 18:43

Så skal du bare skrue din røggas thermostat en smule ned. Alternativt kan du montere en ekstra thermostat på kedel som automatisk starter ladepumpe igen hvis røggasthermostat har slukket pumpe for tidligt og derfor får kedel temp til at stige.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 131 gange

Indlæg af John Skov Jensen » 08 nov 2016 19:35

huus skrev:Hej.
Min kedel er begyndt at blive for varm således at kølesløjfen aktiveres og der derfor kommer vand igennem systemet. Kedeltermostat er skiftet i foråret og har fungerer ok i sommeren- dog er mit fyringsmønster ændret pga vinteren, da jeg fylder brændsel på selvom blæseren er slået fra og den er i pause mode! Dette kunne jeg gøre sidste år uden problemer. Termostaten er sat til at blæseren slukkes ved ca80 grader derefter bliver kedlen/ anlægget for varmt!?! Jeg har for nyligt tilføjet to radiatorer samt noget fremføring i rør, dette er den eneste ændring. Hvad kan der være galt?
Du skal have justeret på din trækregulator bag på kedlen. Kæden skal måske gøres 1/2 eller 1 led længere. Det hjælper ikke noget bare at justere på kedel termostaten.
Kedeltermostaten skal slukke for røggas sugeren når kedeltemp når lige over de 90-92 grader. Derefter er det trækregulatoren bag på kedlen der skal sørge for at nedbringe luftmængden, og dermed ydelsen ved at lukke gradvist for luftspjældet. Trækket i skorstenen vil alene kunne holde godt gang i forbrændingen, selvom røggassugeren er slukket hvis spjældet står lidt for meget åben.
Det er kun et spørgsmål om at justere på det du har, du har ikke brug for mere isenkram.

Røggas termostaten stiller du så den slukker for røggas sugeren netop som de sidste gløder i fyrkammeret er brændt væk.

Nu skriver du ikke hvilken type kedel shunt du har på, men har du en ladeventil kan dennes indbyggede termostat blive træt og dette kan medføre at den ikke åbner helt for flowet, det vil også medføre at kedlen får svært ved at komme af med varmen, særligt når akku i bunden er 60 grader eller derover, for der er der virkelig brug for maksimalt flow

jesperlarsen
Stoker IV
Stoker IV

Indlæg af jesperlarsen » 08 nov 2016 19:47

Har du sat din lade pumpe op på max hastighed hvis den kan justeres på.

Besvar