Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos dc32s Ny i faget :)

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
jeank
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 okt 2016 22:27

Atmos dc32s Ny i faget :)

Indlæg af jeank » 23 okt 2016 23:51

Har et atmos dc32s som jeg ikke tror køre helt optimal, jeg er ny i faget så er først ved at lære det hele nu hehe :)

Man er vel ikke i tvivl om når man kan høre om under forbrændingen er korrekt.?

Mit problem er når kedelen er fyldt op med brænde går der ca 30 min og så er der ild i alt brændet i
kedelen og så ryger det meget op af skorstenen, skulle alt røggassen ikke blive brændt af?

Har læst mig lidt frem til her inde at der er den der pind bag på fyret man kan skubbe ind eller hive ud,
ville det være en mulighed at prøve det mens der er godt gang i fyret for at høre om hvornår underforbrændingen
kommer i gang og minimere røgen fra skorstenen.?


Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Re: Atmos dc32s Ny i faget :)

Indlæg af svæver » 24 okt 2016 05:28

Hej
For at tage det simple først: du har skubbet håndtaget ind ?
Brændet falder ikke ned (over spalten)

Prøv at tænde op med en lille slat, når der er godt ild fylder du halvt op og slår over til gasogen drift, og se hvad der så sker.

/jørgen
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Atmos dc32s Ny i faget :)

Indlæg af John Skov Jensen » 24 okt 2016 05:36

jeank skrev:Har et atmos dc32s som jeg ikke tror køre helt optimal, jeg er ny i faget så er først ved at lære det hele nu hehe :)

Man er vel ikke i tvivl om når man kan høre om under forbrændingen er korrekt.?

Mit problem er når kedelen er fyldt op med brænde går der ca 30 min og så er der ild i alt brændet i
kedelen og så ryger det meget op af skorstenen, skulle alt røggassen ikke blive brændt af?

Har læst mig lidt frem til her inde at der er den der pind bag på fyret man kan skubbe ind eller hive ud,
ville det være en mulighed at prøve det mens der er godt gang i fyret for at høre om hvornår underforbrændingen
kommer i gang og minimere røgen fra skorstenen.?
Hej
Velkommen til
Sådan en fin kedel skal kunne brænde helt uden røg. Som du selv er inde på er forholdet mellem primærluft og sekundær luft en vigtig indstilling der skal justeres korrekt. Prøv bare at justere i 2mm stop og høld øje med skorstenen samtidig med at du lytter til forbrændingen. Vent gerne 15 min mellem hver justering for at forbrændingen når at tilpasse sig den ændrede luftindstimling.

Er din dyse i øvrigt i orden? Har kedlen altid driftet med meget røgudvikling eller har den før fungerer ok?

jeank
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 okt 2016 22:27

Re: Atmos dc32s Ny i faget :)

Indlæg af jeank » 24 okt 2016 10:10

Når jeg starter, gør jeg sådan her.
Hiver stangen ud
Ligger 4 små stykker brænde på tværs af spalten og 2 optændingsblokke oven på. og de 4 stykker ligger jeg sådan der er et lille mellemrum ned til det nederste rum.
Tænder op i blokkene og ligger lidt mere brænde på.
Skruger termostaten venstre om så røg sugeren starter.
Venter et par min og lukker lågen og skubber stangen ind
20min efter fylder jeg kammeret helt op og lukker lågen og stangen er skubbet ind
30 min efter er der ild i alt brændet og så ryger det godt op af skorsten. Gør jeg noget forkert der?

Kiggede lige på dysestenen. Og den ser slidt ud, lidt skrå ned mod hullerne. Og spalten er Ca 3 til 4 cm stor, måske sådan en ny ville gøre underværker.

Jeg vil lige prøve og justere på den pind bag på her når jeg fyre op her til aften, er det så 2 mm ud eller ind? Eller er det bare noget jeg skal prøve mig frem?

jeank
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 okt 2016 22:27

Re: Atmos dc32s Ny i faget :)

Indlæg af jeank » 24 okt 2016 10:16

Jeg syntes altid der har kommet røg op af skorsten i en times tid efter man begyndte at fyre, men det er så blevet være her på det sidste.
Og så har jeg læst lidt her inde og så fik jeg en fornemmelse at det ikke køre helt rigtig.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Atmos dc32s Ny i faget :)

Indlæg af John Skov Jensen » 24 okt 2016 11:59

Kedlen skal være røgfri efter 15-20 min. Hvis brændet "overtændes" omgående tyder det på at der er formeget primærluft og spjæld pinden bagpå skal nok lukkes lidt (skubbes lidt ind), det giver mere sekundær luft og mindre primær luft.
Underforbændingen vil enten køre dårligt eller slet ikke hvis dysen er meget slidt/defekt. Prøv at tage et par billeder af den og lig dem op i tråden

jeank
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 okt 2016 22:27

Re: Atmos dc32s Ny i faget :)

Indlæg af jeank » 24 okt 2016 13:48

Jeg tager lige et par billeder af dysen inden jeg fyre og ligger dem op, og så prøver jeg og skubbe den pind Ca 2 mm ind og fyre som jeg plejer. så giver jeg lige en melding om hvordan det var gået her i aften.

jeank
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 okt 2016 22:27

Re: Atmos dc32s Ny i faget :)

Indlæg af jeank » 24 okt 2016 21:15

jeg fik gjort dysen ren og den ser slidt ud :) og hvis jeg kigger godt efter syntes jeg også jeg kan se en
lille revne i stenen. og spalten er de der 3 til 4 cm.
SAM_5095.JPG
SAM_5098.JPG
SAM_5097.JPG
Nu prøvede jeg og skubbe den pind bag på 2 mm ind, inden jeg startede fyret og der kom stadig røg op af skorstenen i en times tid, som det plejede"måske lidt mindre men der kom røg". Prøvede også at hive den lidt ud, uden der skete de store forandringer.

Da jeg fyrede op og åbnede lågen lidt på klem kunne jeg godt høre at det bullerne lidt, men så når jeg lukkede
lågen kunne jeg ikke høre det bullerne mere. Skal man ikke kan høre det lidt selv om lågen er lukket, eller er kedelen så godt isoleret at man kun kan høre blæseren :)

Nu har jeg så sat den pind tilbage hvor den stod inden jeg begyndte at stille på den "skubbet helt i bund og
så 6 mm ud"

Hvad skal den normal stå på den pind bag på, når vi nu er ved den.?

Jeg er nok ude i at skal have fat i en ny sten, før jeg får det til at køre optimal. Kan ellers ikke lige se hvad der så skulle være.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Atmos dc32s Ny i faget :)

Indlæg af John Skov Jensen » 24 okt 2016 21:24

Den dyse er klar til en udskiftning. Jeg bruger selv en dyse fra HP dall's støbe ovn, hans dyser se fine ud.
Umiddelbart syntes jeg din indstilling af primær/sekundær luften på 6 mm er en lille åbning. Jeg ville umiddelbart tro den skulle stilles på 10-12mm. Men der er mange parametre der spiller ind. Men som du selv er inde på er det ikke muligt at få den stillet optimalt ind med en udslidt dyse

jeank
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 23 okt 2016 22:27

Re: Atmos dc32s Ny i faget :)

Indlæg af jeank » 25 okt 2016 07:12

Jeg prøver og stille den på 10 mm her næste gang jeg fyre og ser hvordan det går. Og så må jeg få sådan en bestilt, og håbe på jeg kan få det indstilt korrekt der efter.


Besvar