Tilslutning af laddomat

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Ulrik1982
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 46
Tilmeldt: 12 maj 2016 20:12
Mit fyr: Atmos dc 25
Areal: 200
Brændsel: Træ

Re: Tilslutning af laddomat

Indlæg af Ulrik1982 »

Nååå ja nu er jeg med tror jeg nok der mangler vel en form for ladeventil til pille fyret altså så der er 65 grader over kedlen under fyring på den ligesom jeg har på Atmosen ! er jeg på rette spor ?????? Pille fyret er ikke sat op endnu det er engang i fremtiden

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Tilslutning af laddomat

Indlæg af newpas »

jep :great: Så afsæt T så det er nemt at tilslutte.
Ulrik1982
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 46
Tilmeldt: 12 maj 2016 20:12
Mit fyr: Atmos dc 25
Areal: 200
Brændsel: Træ

Re: Tilslutning af laddomat

Indlæg af Ulrik1982 »

Ja super
Dengodejoker
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 6
Tilmeldt: 19 okt 2016 11:15

Re: Tilslutning af laddomat

Indlæg af Dengodejoker »

John Skov Jensen skrev:Hej og velkommen til.
Ladeventil fabrikanterne anbefalerat ladeventilen monteres så tæt på kedlen som muligt. Jeg har selv haft begge setup, både med ladeventilen tæt på kedlen og ladeventilen et stykke væk fra kedlen, tæt på akku.
Begge måder fungerer udmærket, og det er kun i teorien at placering tæt ved kedlen er bedst. Mit nuværende setup er med ladeventilen tæt ved akku. Ingen problemer, returen taber måske 1/2 grad fra ladeventil til kedel, ligegyldigt, fuldstændig ligegyldigt.
Men har du en rørføring der stiger og falder mellem kedel og akku er det smart at montere en udlufter på de højeste steder, luft finder vej til højeste punkt, sådan er det bare.
Din åbne ekspansion tilsluttes i et tee lige efter kedelfremløb. Der er ingen grund til at forbinde akku til ekspansionen, blot du sørger for en udluftningsmulighed øverst oppe i akku.

Nu skriver du at du er ved at sætte et ny 32 kw Atmos fyr op, jeg bliver lidt nysgerrig hvilken model Atmos er der tale om? En dc32s? eller en dc30gd?, Er det en helt ny installation eller blot ombygning af en eksisterende?
Mine spørgsmål bunder i at en ny installation med en dc32s ikke overholder tidens krav og du skal enten være gift med en skorstensfejer eller være meget gode venner med ham for at få godkendt en ny installation med en dc32s kedel.
tak for dit svar.
Du har rat det er enlig en dc30dg skulle godt nok også lige sige hvis jeg ikke måtte sætte den op skulle jeg da lige have en snak med forhandlen. jeg havde læst forkert på alle de hjemmesider jeg lige har været inde og kigge på tidligere om at det her.
Hmm. grunden til jeg blev i triviel var nemlig på grund af ladeventilen anvisningen viser at laddomat helts skal være tæt på tank når afstanden er lidt lang. som her hvor der er ca. 2,5 til 3 meter med nedføring i gulv og op igen. og så noget med jeg skal bruge en blokering clip til termostat. på grund af tanken står lidt længere nede i forhold til kedelen. hvilkede jeg heller ikke forstår for hvad krav gør den så. men er dette kun hvis tank er helt under fyret med toppen
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Tilslutning af laddomat

Indlæg af John Skov Jensen »

Den clip til ladeventilen du nævner, er en mulighed for at låse kontraventilen inde i ladeventilen, hvis man døjer med at varmen selvcirkulerer fra akku til kedel når kedlen er kold og akku varm. Ved at låse kontraventilen med denne clip kan man hindre dette fænomen. Risikoen for selvcirkulation er størst hvis tank og akku har stor højdeforskel. Jeg ville prøve at starte med at lade være med at montere den. Den sidder i isoleringsskallen der fulgte med ladeventilen.

Ang, kedeltype, det var godt det var en dc30gd du havde fået købt dig, den er af nyeste model og overholder alle nuværende krav.

Besvar