Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

!!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af dreamer81 » 24 feb 2008 14:23

søren ø skrev:Jeg tror ikke fyret vil eksplodere, for kommer der ikke ilt går ilden bare ud. Har du nogen anelse om luftmængden kontra træmængden. Stod den og bulderfyrede eller var der lukket så meget for luften at den kun lige kunne holde sig igang.
Ok fair nok. Kan man sige at det fra naturens side er automatisk styret? Fordi hvis der ikke kommer nok ilt, vil noget af ilden gå ud, og dermed formindske produktionen af røg. Efter et stykke tid, vil den mindre røg være suget ud, og der vil være plads til at fyret igen kan brænde på den mængde ilt der er til rådighed?

Altså da jeg åbnede, fik jeg den der portion ild kastet i hovedet, men hvad jeg kunne se, så var der godt gang i den inde i kedlen.
Der var ikke fuld luft til rådighed. 3-4cm var trækstabilisatoren åbnet.

Hvis ikke kedlen kan springe i luften, kan man så komme ud for at skorstenen? eller røgrøret bagpå gør?
Eller at der evt, går ild i skorstenen?

Og hvad bør man gøre i den situation at fyret kommer i den tilstand?? skal man give det luft, slukke røgsugeren? eller bare lade det være og passe sig selv?


Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af svæver » 24 feb 2008 15:11

Hej

Du har haft en "røggasexplosion", dvs der er lukket for luften men forgasningen fortsætter(varmen)
og så får du masser af co i kedlen= sort røg, du åbner for lågen co reagere med ilten -BUM-.
Der har ikke været overtryk i kedelen, der er jo suget røg ud, men co siger bum ved bare 0.8% koncentration, så ilt ind, gløder, bum, en trækreg. må aldrig aldrig kunne lukke helt i, af samme årsag,
venligst svæver
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af dreamer81 » 24 feb 2008 15:32

svæver skrev:Hej

Du har haft en "røggasexplosion", dvs der er lukket for luften men forgasningen fortsætter(varmen)
og så får du masser af co i kedlen= sort røg, du åbner for lågen co reagere med ilten -BUM-.
Der har ikke været overtryk i kedelen, der er jo suget røg ud, men co siger bum ved bare 0.8% koncentration, så ilt ind, gløder, bum, en trækreg. må aldrig aldrig kunne lukke helt i, af samme årsag,
venligst svæver
trækreguleringen var heller ikke helt lukket?
Er der fare for at eksplosionen kan finde sted i skorstenen? det er der vel ikke, da ilten ikke kan blive suget ned.

Har min røgsuger noget med problemet at gøre?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af pelle » 24 feb 2008 15:54

Hej
Du har haft en ubehagelig oplevelse. Jeg tror nu ikke du behøver være så bange for din skorsten og kedel. Efter min mening kan jeg ikke se hvad det kommer tanken ved. Men få lige en vvs-mand til at gå dit anlæg efter i sømmene. Bare for en god ordens skyld. Man kan jo mærke du er noget urolig ved situationen.
Få smeden til at renovere tanken Med ekstra forstærkninger. Der har tilsyneladene været en svejsning der ikke har haft ordentlig vedhæftning ved en forstærkning. Bor nogle 12 mm huller tværs igennem tanken .12 mm stålrør igennem og få smeden til at fuld svejse dem.
Har du mulighed for at udføre solvarme. Kan du jo få ham til at lægge en 1500-2000 w, brugt, lav radiator i bunden. Så har du alletiders billige soltank. Just in case. Men det ville være smart af dig.
Mvh Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af svæver » 24 feb 2008 15:54

Hej
Tja, man har før hørt om skorstene der har flækket, men det har i de fleste tilfælde været varmen.
Om din røgsuger har noget med det at gøre: Muligvis, hvis den suger så der er undertryk i kedlen
og den kan holde det dannede co væk, indtil du åbner, hvorpå co reagere, men der skal være et væsentlig sug i kedlen for at det kan lade sig gøre.Jævnfør med brændeovne, hvem har ikke klemt sekundær luften helt i bund, og når man så åbner,låge eller luft, så får man en forpufning.
venligst svæver
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB


Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af dreamer81 » 24 feb 2008 16:12

pelle skrev:Hej
Du har haft en ubehagelig oplevelse. Jeg tror nu ikke du behøver være så bange for din skorsten og kedel. Efter min mening kan jeg ikke se hvad det kommer tanken ved. Men få lige en vvs-mand til at gå dit anlæg efter i sømmene. Bare for en god ordens skyld. Man kan jo mærke du er noget urolig ved situationen.
Få smeden til at renovere tanken Med ekstra forstærkninger. Der har tilsyneladene været en svejsning der ikke har haft ordentlig vedhæftning ved en forstærkning. Bor nogle 12 mm huller tværs igennem tanken .12 mm stålrør igennem og få smeden til at fuld svejse dem.
Har du mulighed for at udføre solvarme. Kan du jo få ham til at lægge en 1500-2000 w, brugt, lav radiator i bunden. Så har du alletiders billige soltank. Just in case. Men det ville være smart af dig.
Mvh Pelle
hehe, det er præcis den måde forstærkningen er lavet. 12mm huller tværs gennemtanken. Og så svejset nogle rør på. Dem er der 6 af. den ene er jo så kaput nu, tror ikke man kan "fange" stålrøret inde i tanken og få det tilbage i hullet. Så den må blive hængende derinde, og så kommer der en plade på det hul som den har lavet.

Det med at få en vvs-mand til at kigge det igennem - den er straks værre. Hver enkelt vvs-mand har sin egen måde at slutte sådan et anlæg sammen på. Så hvis de finder en fejl, så kan det være en anden vvs-mand synes det er ok.

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af Jens » 24 feb 2008 16:13

For det første, så skal by-pass spjældet åbnes før lågen åbnes, netop for at undgå en røggasexp. ud i hovedet.

For det andet er sekundær-lufttilførsel indstillet rigtigt ?? - Hvor langt er stangen bagpå trukket ud i forhold til at være skubbet helt i bund ??

Hvilken type træ havde du fyldt på og var det tørt ??
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af dreamer81 » 24 feb 2008 16:16

Jens skrev:For det første, så skal by-pass spjældet åbnes før lågen åbnes, netop for at undgå en røggasexp. ud i hovedet.

For det andet er sekundær-lufttilførsel indstillet rigtigt ?? - Hvor langt er stangen bagpå trukket ud i forhold til at være skubbet helt i bund ??

Hvilken type træ havde du fyldt på og var det tørt ??
Jeg havde åbnet røgspjældet med regulatoren foran. Jeg havde måske ikke ventet lang nok tid før jeg åbnede indfyringslågen, det er muligt.

Sekundærluft er indstillet til 5mm ude. Altså jeg har skubbet den helt i bund, og så trukket den 5mm ud. og spændt den.

Træet var meget tørt. Vil nok sige under 5% fugtighed, da det er en gammel skænk jeg var ved at futte af. Lakeret vel og mærke hvis det kan have nogen betydning?

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af Jens » 24 feb 2008 16:34

Der kan ske det, at der lægger sig et stykke træ, som faktisk lukker / dækker over åbningen fra øverste brændkammer til nederste, - har oplevet det flere gange at et større stykke brænde har gjort det. Sjældent, men medfører anden lyd på kedlen/ skorsten indtil der brændt hul igennem.

Tror ikke umiddelbart der er sammenhæng mellem problem med akkutank og det andet med kedlen.

Indstillingen af sekundærluft lyder ok, - men pas på med for lidt, - så begynder den med små røggasexp i øverste brændkammer, og skyder røg ud af luftreguleringen bagpå.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af dreamer81 » 24 feb 2008 16:53

Jens skrev:Der kan ske det, at der lægger sig et stykke træ, som faktisk lukker / dækker over åbningen fra øverste brændkammer til nederste, - har oplevet det flere gange at et større stykke brænde har gjort det. Sjældent, men medfører anden lyd på kedlen/ skorsten indtil der brændt hul igennem.

Tror ikke umiddelbart der er sammenhæng mellem problem med akkutank og det andet med kedlen.

Indstillingen af sekundærluft lyder ok, - men pas på med for lidt, - så begynder den med små røggasexp i øverste brændkammer, og skyder røg ud af luftreguleringen bagpå.
Det lyder som en logisk forklaring :) Jeg vil ikke udelukke det, da jeg fyrede med flade stykker træ (pladen på skænken). og disse kan måske have lagt sig på den måde du nævner....

Og tak for råd med sekundær luft.


Besvar