Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

!!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

!!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af dreamer81 » 23 feb 2008 19:02

Så fik jeg atter samlet mit varmesystem. Fremløb fra fyr ind i akkutanken, i toppen af akkutanken sidder der en udlufter. Alt skulle være på plads. Åben ekspansionsbeholder sluttet på kedel fremløbet...

Jeg fik fyret op i kedlen (atmos 25kw), alt virkede perfekt. Laddomat21'eren blandede den rigtige mængde koldt vand så retur ind i fyret altid var ca 60 C. Varmen blev fint lagdelt i tanken. Jeg kunne se at trykket var på ca 5 Mvs (0,5 bar). Røg ud af skorstenen er der stort set ingen af, da den forbrænder meget fint. Kedlen smider 70-80 C grader vand ud, så den kører rigtig godt.

Så sker det mærkelige at renselemmen til skorstenen begynder at vibrere kraftigt. Jeg går udenfor og kigger op på skorstenen, den er begyndt at ryge meget (sort røg). Laddomat21 begynder også at lyde mærkeligt, og kedlen lyder mærkeligt. Men vandsøjlemåleren i tanken forbliver på ca 5 Mvs. Temperaturen er stadig omkring de 80 i kedlen...

Så springer min akkutank med et ordenligt brag, og værsgod, så kan man få lov at tørre 1000 liter vand op og bære udenfor.

Nogen som har en anelse om hvad satan der er gået galt? Tanken er tryktestet til 0,8 Bar (med luft).


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af kaptajnen » 23 feb 2008 19:20

Føj for en ulykke!

Hvor tæt var du på da det skete?

Har desværre ingen bud på hvad der er sket...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af Flunk » 23 feb 2008 19:39

Umidelbart tror jeg at din vandsøjlemåler måler forkert.
Har du ikker sikkerhedsventil på ?
Der skal da være åben ekpension til en akkutank skal der ikke ?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af kaptajnen » 23 feb 2008 19:50

Flunk skrev:Umidelbart tror jeg at din vandsøjlemåler måler forkert.
Har du ikker sikkerhedsventil på ?
Der skal da være åben ekpension til en akkutank skal der ikke ?
Der skulle være åben ekspansionsbeholder på akku siden og lukket på radiator siden adskilt af en varmeveksler...
Du har vel ikke forbundet varmeveksleren forkert?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af kaptajnen » 23 feb 2008 20:01

Eller en kontraventil der vender forkert mod den åbne ekspansionsbeholder fra akku tanken? :shock:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af dreamer81 » 23 feb 2008 20:06

kaptajnen skrev:Føj for en ulykke!

Hvor tæt var du på da det skete?

Har desværre ingen bud på hvad der er sket...
Ja det kunne godt have gået galt hvis jeg stod inde i fyrrummet. Jeg stod heldigivis ude i værkstedet!
Efter den sprang var der bare vand over det hele, og det var vel og mærke 90 C grader varmt vand som sprøjtede ud!!!

Jeg tror ikke min vandsøjlemåler måler forkert. Under påfyldingen af akkutanken stod den på 2 mvs, indtil den var fuld, hvorefter den stod på 3. Derefter varmede jeg vandet op, og den steg til 5 mvs. Dette er ikke særlig meget, da der på intet tidspunkt har været vand i ekspansionsbeholderen, da ekspansionsbeholderen først starter efter 7 mvs.

Hvorvidt der skal være åben ekspansions på en akkutank er jeg ikke klar over. Flere herinde fra forummet har givet udtryk for at det er lovligtigt at der er ekspansion LIGE efter kedlen.... Det vil sige toppen af akkutanken går kun ud i en udlufter. Hvor jeg måske tænker det skulle være ud i ekspansionsbeholderen. Men for hulen da, tanken har jo adgang til ekspansionsbeholderen, via fremløbet fra akkutanken...... men det er måske ikke nok???

Jeg er meget interesseret i at vide hvorfor der lige pludselig kommer sort røg ud af skorstenen, og hvorfor alle systemer lyder som om de er overbelastet...??? Specielt hvorfor renselommen til skorstenen begynder at vibrere. Er det fordi kedlen mangler ilt? Og hvad vil der i givet fald ske så?????

Bemærk akkutanken er lavet af en smed jeg kender. Jeg er sikker på at han vil komme og "lappe" hullet, men for at undgå at det sker med en af de andre 12 svejsninger, er jeg nødsaget til at finde årsagen til problemet.

Der er ingen "direkte" forbindelse (kontraventil) fra akkutanken til ekspansionsbeholderen. Jeg vil forsøge at lave en tegning af systemet, så alle er med på hvad der er sket.

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af dreamer81 » 23 feb 2008 20:24

tilslutning,.......

for mig at se er det korrekt???

den røde del, er mit forbedringsforslag......
Vedhæftede filer
akkuta.JPG

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af Troldmand. » 23 feb 2008 20:25

90 grader - fyret har jo kogt som en gal. Sort røg op af skorstenen - måske en sprægning i kedelen - en tynd stråle vand der rammer noget meget varmt i kedelen, udvikler en bunke damp, der måske rykker en masse sod og aske med op. Du har helt sikkert et eller andet der er forbundet forkert. Varme i sig selv laver ingen sprægning, det er først når der udvikles damp det går galt.
Nåe - ja, der skal selvfølgeligt også være plads til at vandet kan udvide sig under opvarmningen.

Brugeravatar
dreamer81
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 270
Tilmeldt: 10 sep 2007 10:54
Mit fyr: scotte 20kw og Pellux100 20kw
Areal: 530
Brændsel: fireheat :(
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 15T
Geografisk sted: Randers

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af dreamer81 » 23 feb 2008 20:28

Troldmand. skrev:90 grader - fyret har jo kogt som en gal. Sort røg op af skorstenen - måske en sprægning i kedelen - en tynd stråle vand der rammer noget meget varmt i kedelen, udvikler en bunke damp, der måske rykker en masse sod og aske med op. Du har helt sikkert et eller andet der er forbundet forkert. Varme i sig selv laver ingen sprægning, det er først når der udvikles damp det går galt.
Nåe - ja, der skal selvfølgeligt også være plads til at vandet kan udvide sig under opvarmningen.
bemærk, fyret viste kun 70-80 C grader.

Jeg skrev 90 grader, da de føltes som kogende vand at gå rundt i strømpesokker og tørre vand op.....
men den aktuelle værdi var kun 80 C grader!

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: !!BANG! Min akkumuleringstank er sprunget

Indlæg af Troldmand. » 23 feb 2008 20:32

Hvad med din cirkulationspumpe havde du husket at tænde for den måske, er den stået af????
Hvor mange grader slår termofølern af ved på fyret??(overkogningssikringen)
Har den ikke virket, og fyret begynder at brøl koge er det store mængder damp der skal ud.


Besvar