Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

NBE ver 7 styring på Atmos fastbrændselskedel

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: NBE ver 7 styring på Atmos fastbrændselskedel

Indlæg af John Skov Jensen » 16 feb 2016 19:20

Hej Sofus
Ja du har ret, det er de funktioner jeg leder efter. Og det er jo mærkeligt at NBE styringerne ikke understøtter det, for en NBE suncomfort styring (som jeg har til min solfanger) har praktisk talt alle de funktioner jeg efterspørger, hvis man ser bort fra lambda målingen, graferne, stokercloud og den direkte opkobling til nettet uden brug af pc udstyr.

Jeg vil kikke lidt på dine links, tak for den info


Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: NBE ver 7 styring på Atmos fastbrændselskedel

Indlæg af Hjemme teori » 17 feb 2016 10:06

Hej John

Egentligt er det ikke mærkeligt, men det kan jeg godt forstå du/jeg kunne tænke det er, for det kunne sikkert "nemt" laves. Men indgangsvinklen er simpelthen en anden da det er udviklet til pillefyringen.

Men det kan sikkert tænkes at komme når solvarmestyringen i V7/V13 er fuldt implementeret. For selvom det er fyrets styring der skal styre det, har man jo samme ønske som du nu har i solvarmen, nemlig produktionen (nysgerrighed) og så selvfølgelig som konstatering om anlægget kører korrekt.

Så var jeg dig ville jeg slå koldt vand i blodet, hvis ikke du kan finde et andet produkt der kan løse dit ønske. Når så V13 er fuldt implementeret kan du jo kigge på om det kan løfte din opgave. Her tænker jeg så også du i stedet for iltstyringen kunne udskifte din nuværende suncomfort, med et udvidelsesprint. Så kan du få lambda målingen som et fyr og så solvarmen som en kreds og fyret som en solvarme kreds 2. (hvis det bliver muligt).

Så har du alt under samme hat og vil sikkert kunne tilgå det hele via NBE's Cloud på samme bruger. Og med V13 kan du jo sidde i sofa'en med tablet og kigge og justere "fyr" uden at skulle sidde i fyrrummet og bælle pils (Ja undskylder på forhånd, jeg har aldrig drukket øl i mit fyrrum, så jeg er måske sådan en slags skabs stokerpro'er)
Mvh. Sophus

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: NBE ver 7 styring på Atmos fastbrændselskedel

Indlæg af John Skov Jensen » 17 feb 2016 16:36

Hjemme teori skrev:Hej John

Egentligt er det ikke mærkeligt, men det kan jeg godt forstå du/jeg kunne tænke det er, for det kunne sikkert "nemt" laves. Men indgangsvinklen er simpelthen en anden da det er udviklet til pillefyringen.

Men det kan sikkert tænkes at komme når solvarmestyringen i V7/V13 er fuldt implementeret. For selvom det er fyrets styring der skal styre det, har man jo samme ønske som du nu har i solvarmen, nemlig produktionen (nysgerrighed) og så selvfølgelig som konstatering om anlægget kører korrekt.

Så var jeg dig ville jeg slå koldt vand i blodet, hvis ikke du kan finde et andet produkt der kan løse dit ønske. Når så V13 er fuldt implementeret kan du jo kigge på om det kan løfte din opgave. Her tænker jeg så også du i stedet for iltstyringen kunne udskifte din nuværende suncomfort, med et udvidelsesprint. Så kan du få lambda målingen som et fyr og så solvarmen som en kreds og fyret som en solvarme kreds 2. (hvis det bliver muligt).

Så har du alt under samme hat og vil sikkert kunne tilgå det hele via NBE's Cloud på samme bruger. Og med V13 kan du jo sidde i sofa'en med tablet og kigge og justere "fyr" uden at skulle sidde i fyrrummet og bælle pils (Ja undskylder på forhånd, jeg har aldrig drukket øl i mit fyrrum, så jeg er måske sådan en slags skabs stokerpro'er)
Ja, det er også sådan jeg ser det. Lige nu er den styring ikke rigtig brugbar når den ikke summer produktionen op YTD som minimum. Jeg har ikke kunnet se om den kan modulere hastigheden på en solfanger pumpe, det er også et must for at få det til at fungere ordentlig.
Men tiden må vise hvad NBE kommer op med. Men som minimum skal den kunne gøre det samme som deres egen suncomfort styring hvis den skal være et alternativ til gode unversielle solfangerstyringer.


Besvar