Tilslutning af akkumuleringstank

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
JP4900
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 24
Tilmeldt: 10 jan 2016 06:55
Mit fyr: Atmos 25
Areal: 140
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 4900
Geografisk sted: Nakskov

Tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af JP4900 »

Jeg er ved at gøre de første forberedelser og indkøb til ud/ombygning af mit varmesystem.
Jeg kører med en Atmos 25dc, en 1200l akkutank, som skal udbygges med en tank mere magen til. Jeg har købt en ladomat 21...
Min nuværende tilslutning er udført så kedelens fremløb går ind i toppen af tanken, studsen går et stykke ind og bøjer op mod toppen af tanken, retur er i bunden, og er blot en studs. Den anden ende af tanken sidder fremløb til hus 10-15cm nede fra toppen og returen ca 40-50 cm nede. Der er ingen blandesløjfe ind til huset, men det skal der på den nye opsætning.
Nu har jeg set flere udgaver af hvordan man tilslutter akku tanken! Bla. hvor der blot er en studs i top og en i bunden. På dem sidder der et Tee hvor den ene side kommer fra kedelen og den anden til huset. Og der er sikkert flere...
Jeg ville gerne høre lidt om fordele og ulemper ved de forskellige metoder, og meget gerne gode råd om hvordan jeg bør tilslutte min(e) tanke.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af John Skov Jensen »

Den måde du har tilsluttet din tank til din kedel på er den helt korrekte måde at gøre det.
Forbinder du hus og kedelkreds til tanken med to tee, risikerer du at huset vil trække vand gennem kedlen når den er brændt ud og slukket.

Dog bør dit fremløb til huset tilsluttes helt oppe i toppen af akku, da vand over husets fremløbsstuds aldrig kommer i spil, og denne volumen er derfor spild.

Har du to helt ens tanke stående i samme højde kan de blot forbindes top til top og bund til bund med store rør, f.eks 2" eller mere.
JP4900
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 24
Tilmeldt: 10 jan 2016 06:55
Mit fyr: Atmos 25
Areal: 140
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 4900
Geografisk sted: Nakskov

Re: Tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af JP4900 »

Den løsning med Tee stykkerne forsøgte jeg også i sin tid men det fungerede ikke ordentlig, jeg fik hurtigt varme frem til huset, men tanken blev aldrig rigtig varm. Har siden tænkt at det måske skyldes at jeg ikke havde blandesløjfe. Det blev i hvertfald droppet i forhold til den nuværende opsætning.
Jeg holder mig til min nuværende opsætning og da tank nr. 2 er identisk med nr 1 forbinder jeg dem som du foreslår.
I øjeblikket har jeg exp tilsluttet i toppen af akku tanken, den skal jo flyttes til kedelen, men er der så ikke risiko for at der kan stå lidt luft i toppen af tanken? ( selvom jeg tilslutter fremløb til huset i toppen er der vel risiko for en lille luftlomme, eller?)
Vil det give mening at smide haner på i mellem tankene, så jeg kan køre på én tank i yder perioderne. Nå nej, det må jeg vel egentlig ikke, eller hvad?
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af John Skov Jensen »

Det er fint at montere haner, om ikke andet kan du reparere på anlægget uden at tappe flere tusinde liter vand af.
Fingerskrue udluftere i toppen af hver akku tank er altid en god ide
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af newpas »

Fremløb til hus i top af tank gennem et Tee med luftskrue i toppen så er der aldrig luft i tanken. Og pil det indvendige rør af fremløb fra fyr og lad temp på vand selv bestemme om det vil opad eller nedad når det kommer ind i tanken(vandtemp ved bedst selv hvor det vi være).

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af John Skov Jensen »

newpas skrev:Fremløb til hus i top af tank gennem et Tee med luftskrue i toppen så er der aldrig luft i tanken. Og pil det indvendige rør af fremløb fra fyr og lad temp på vand selv bestemme om det vil opad eller nedad når det kommer ind i tanken(vandtemp ved bedst selv hvor det vi være).
Det vil have en tvivlsom effekt at pille det indvendige rør af, når kedelfremløb afleveres 20, 30 eller 40 cm fra toppen. Det vil forlænge tiden der går inden du har kedel fremløbstemperatur tilgængligt øverst oppe hvor du trækker til huset. Det varme kedelfremløb vil blive opblandet i toppen af akku, og i starten vil du bare have halvvarmt vand til rådighed. Jeg har selv haft det monteret sådan, og det virker bare meget bedre med det indvendige rør monteret. Det varme kedelvand afleveres netop der hvor der er brug for det.
Så lad du det bare sidde hvor det sidder.
JP4900
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 24
Tilmeldt: 10 jan 2016 06:55
Mit fyr: Atmos 25
Areal: 140
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 4900
Geografisk sted: Nakskov

Re: Tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af JP4900 »

John Skov Jensen skrev:Det vil have en tvivlsom effekt at pille det indvendige rør af, når kedelfremløb afleveres 20, 30 eller 40 cm fra toppen. Det vil forlænge tiden der går inden du har kedel fremløbstemperatur tilgængligt øverst oppe hvor du trækker til huset. Det varme kedelfremløb vil blive opblandet i toppen af akku, og i starten vil du bare have halvvarmt vand til rådighed. Jeg har selv haft det monteret sådan, og det virker bare meget bedre med det indvendige rør monteret. Det varme kedelvand afleveres netop der hvor der er brug for det.
Så lad du det bare sidde hvor det sidder.
Kedelfremløbet afleveres 10-15 cm fra toppen og inde i tanken er der en svejsebøjning på, så det går ind til midten af tanken og bøjer opad. Det ærgrer mig dog at jeg brugte 1" og ikke 5/4" ......
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af John Skov Jensen »

JP4900 skrev:Kedelfremløbet afleveres 10-15 cm fra toppen og inde i tanken er der en svejsebøjning på, så det går ind til midten af tanken og bøjer opad. Det ærgrer mig dog at jeg brugte 1" og ikke 5/4" ......
Så har du lavet det på en god måde.
Og ja, det kunne godt have været 5/4 i stedet for 1" for at turbulensen i vandet kunne holdes på et minimum. Men jeg er sikker på at det du har lavet fungerer udemærket.
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af newpas »

Ja og jeg er også sikker på et mit fungerer super UDEN bøjning!
JP4900
Stoker I
Stoker I
8
Indlæg: 24
Tilmeldt: 10 jan 2016 06:55
Mit fyr: Atmos 25
Areal: 140
Brændsel: Træ
Fremviser gerne i postnummer: 4900
Geografisk sted: Nakskov

Re: Tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af JP4900 »

newpas skrev:Ja og jeg er også sikker på et mit fungerer super UDEN bøjning!
icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Besvar