Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Temperatur omkring ladomat?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
Luifax
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18 okt 2014 20:08
Mit fyr: Orlan 25kw
Areal: ca 130m2
Brændsel: Blandet løv
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Dagligt forbrug: 10-12 kg.
Årligt forbrug: ca 3 ton.
Geografisk sted: 5471 Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Temperatur omkring ladomat?

Indlæg af Luifax » 04 jan 2016 17:27

Mit fyr har en temperatur mellem 75 og 78 grader, når jeg kigger på ladomaten så står de to termometre på lidt over 70 grader men den der kommer fra bunden af min akmuleringtank er kun på 40 grader, jeg synes ikke min varmeveksler bliver andet en "håndlun".
Jeg har prøvet alle instillinger på mine cirkulations pumper men de er nu tilbage på "autoadapt".
Min gulv varme og vvb lader til at køre fint men jeg kan ikke få ordenlig varme på radiatore på 1. sal :( Som om der ikke er mere varme at komme efter!
Ladomaten har en drejekontakt med 3 step, den står på nummer 2.
Vi har kun 16 grader på 1. salen og konen er tosset.....hvad gør jeg ??

/Kenneth

Orlan 25 med 1000L akmuleringstank


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Temperatur omkring ladomat?

Indlæg af John Skov Jensen » 04 jan 2016 17:37

Det øverste ur viser kedlens fremløbstemperatur
De nederste viser henholdsvis retur temp fra akku og shuntet retur til kedel. Der bør jo være en vis forskel mellem kedlens fremløbstemp og returtemp til kedel.
Det kan jeg ikke læse at der er ud fra dit indlæg. Det lyder mere som om disse to temp er næsten det samme. Dermed flyttes der ingen varme fra kedel til akku.
Er der højt tryk på din anlægspumpe skal du låse kontraventilen i ladeventilen for at sikre ordentlig funktion.
Men hvad sker der når du fyrer op? Der skal kedeltemp og retur til kedel temp følges ad indtil ladeventilens termostat begynder at åbne. Derefter skal kedeltemp fortsætte med at stige op til kedlens arbejdstemperatur og retur til kedel temp skal stabilisere sig på ca 60-65 grader.

jopa

Re: Temperatur omkring ladomat?

Indlæg af jopa » 04 jan 2016 17:38

Jeg varmer kun op på 1 sal hvis vi skal have overnattende gæster, og så er det ikke nok med auto på cirkulationspumpen

Luifax
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 18 okt 2014 20:08
Mit fyr: Orlan 25kw
Areal: ca 130m2
Brændsel: Blandet løv
Fremviser gerne i postnummer: 5471
Dagligt forbrug: 10-12 kg.
Årligt forbrug: ca 3 ton.
Geografisk sted: 5471 Fyn
Modtaget likes: 1 gang

Re: Temperatur omkring ladomat?

Indlæg af Luifax » 09 jan 2016 19:30

Hej igen.
Jeg har rodet lidt med de sidste dage, jeg har "løst" problemet!
Jeg slukkede simpelthend for den første radiator på strengen som befinder sig i stueplan, det er i et bryggers så det betyder ikke så meget!
Efter den blev slukket så kom varmen op til 1. Sal.
Jeg har ladet mig fortælle at den slange der levere varme til husets radiator streng er for lille i diameter så der bare ikke kan klemmes mere igennem.
MEN temeprature på returen fra akkumulieringstank har jeg holdt lidt øje med og den kommer aldrig over 50 grader!
Ligeledes undre der mig at når styringen i fyret er indstillet til at starte blæseren ved 75 grader (max. drift 79) men hvis fyret så er oppe på 79 så kan blæseren godt finde på at starte igen kortvarigt.

/Kenneth

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Temperatur omkring ladomat?

Indlæg af John Skov Jensen » 09 jan 2016 19:42

Luifax skrev:Hej igen.
Jeg har rodet lidt med de sidste dage, jeg har "løst" problemet!
Jeg slukkede simpelthend for den første radiator på strengen som befinder sig i stueplan, det er i et bryggers så det betyder ikke så meget!
Efter den blev slukket så kom varmen op til 1. Sal.
Jeg har ladet mig fortælle at den slange der levere varme til husets radiator streng er for lille i diameter så der bare ikke kan klemmes mere igennem.
MEN temeprature på returen fra akkumulieringstank har jeg holdt lidt øje med og den kommer aldrig over 50 grader!
Ligeledes undre der mig at når styringen i fyret er indstillet til at starte blæseren ved 75 grader (max. drift 79) men hvis fyret så er oppe på 79 så kan blæseren godt finde på at starte igen kortvarigt.

/Kenneth
Ang. Returtemp på ladeventilen. Hvis du tager termostat elementet ud vil du kunne aflæse en nummerkode på den. Den kode vil fortælle os hvilken åbningstemperatur den har og ud fra det kan man finde den forventede returtemperatur

Hvis kedlen går i pausemode vil den starte blæseren kortvarigt i intervaller for at holde liv i bålet


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Temperatur omkring ladomat?

Indlæg af newpas » 09 jan 2016 21:01

Lurifax skriver: Retur fra akk kommer aldrig over 50¤. Det er jo godt! Så er bund tank 50¤. SÅ skal han bare have en termostat i ladomaten som åbner ved 62-64¤ så han holder diff mellem top-bund kedel inden for ca 15¤.Så mangler det bare at han skifter termostat på første radiator med en der kan flowregleres, så skulle han vist være kørende lidt igen! (han==du)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Temperatur omkring ladomat?

Indlæg af John Skov Jensen » 09 jan 2016 21:38

newpas skrev:Lurifax skriver: Retur fra akk kommer aldrig over 50¤. Det er jo godt! Så er bund tank 50¤. SÅ skal han bare have en termostat i ladomaten som åbner ved 62-64¤ så han holder diff mellem top-bund kedel inden for ca 15¤.Så mangler det bare at han skifter termostat på første radiator med en der kan flowregleres, så skulle han vist være kørende lidt igen! (han==du)
Atmos anbefaler en retur på 65 grader og et fremløb på 90-95 grader
Orlan anbefaler en temperatur forskel mellem retur og fremløb på 15-20 grader, dog minimum 70 grader i fremløb
Attack anbefaler en retur temp på 65 grader og et fremløb på 80-90 grader
Baxi anbefaler en retur temp på 60 grader og et fremløb på omkring 80 grader


Besvar