Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

fastbrændsel kedel -> Hot Oil Unit

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
etenkeltsp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07 okt 2015 13:04

fastbrændsel kedel -> Hot Oil Unit

Indlæg af etenkeltsp » 07 okt 2015 13:41

Hej

Problem:
Mæskning af øl, og efterfølgende kogning af urten (udtrækket). Urten skal bulderkoge i timevis. Kvantitet ca. 200l ad gangen. Tanken er med indbygget varmeveksler i bunden, dvs. dobbeltbund. Varme-mediet skal derfor være ca. 140 grader.

Problemet ligger midt imellem micro ølbrygning, hvor der typisk bruges en 100l gruekedel til flaske gas, og de mere etablerede micro bryggerier hvor der er dampgenerator. Virkningsgraden er ikke alpha-omega. Der skal bruges en masse energi kortvarigt, men det er ikke en fortløbende process.

Jeg har fået tilbud på et brugt fastbrændselfyr (gratis), men det kan blive nødvendigt at bygge om til træpiller af reguleringstekniske årsager. Jeg overvejer om det er muligt at udskifte cirkulationsvandet med 'hot-oil' for at nå de 140 grader. Det vil selvfølgelig kræve lidt bedre cirkulationspumpe pga. af pakninger osv. Cirkulation af varm olie bruges allerede i søfarten, hvor det erstatter dampanlæg på mindre skibe. Der er kommerciel olie til salg til formålet, med cirka samme viscositet som vand, dog med lidt lavere varmekapacitet og lidt dårligere varmeovergang. Jeg har selv en baggrund med søfart, men jeg kender ikke de danske regler særligt godt.

Det er muligt at udførelsen vil bryde en masse regler, men der er ikke skruet noget sammen endnu, hvorfor jeg tillader mig at spørge til de praktiske problemer?

Det er helt i orden at forsøge at tale mig fra det, det lægger jeg næsten op til?

mvh


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: fastbrændsel kedel -> Hot Oil Unit

Indlæg af newpas » 07 okt 2015 15:32

Hvorfor ikke have en beholder med dobbeltbund med f.eks olie nederst(husk trykudligning) og så montere gasbrændere underneden. Med din opfindsomhed kan du sikkert bikse noget sammen. Så slipper du også med bøvl med myndigheder m.h.t fyr, skorsten og godkendelse!!

etenkeltsp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07 okt 2015 13:04

Re: fastbrændsel kedel -> Hot Oil Unit

Indlæg af etenkeltsp » 07 okt 2015 16:36

newpas skrev:...og så montere gasbrændere underneden.
-Jeg skal lige overveje det, for det sparer en masse bøvl. Jeg skal så bygge min 200l tank om til en gruekedel, og sætte et kogeblus nedenunder. Bortset fra kappen, så fås det hele lovligt med tændsikring osv. på kosan.dk. Jeg behøver egentlig ikke en regulering, da det skal bulderkoge, dvs. bundvende kontinuert. Det kan indstilles en gang når det koger. Der afdampes ca. 10% væske.

-Som du skriver, så skal jeg trykudligne skørtet med dobbeltbund så længe. Det kan jeg ved at tappe cirkulationsvandet af så længe og lade ventilen stå åben. En lynkobling kan også gøre det. Jeg skal lige tjekke om det kun er et skørt om den nederste del af cylinderen, eller om den dækker under hele bunden. Reverting.

Den anden høje temp jeg skal opnå, er efter mæskning hvor enzymerne skal slås ihjel ved 80 grader. Det kan gøres med et alm. fyr på vand og med højeste indstilling 90 grader.

Det er ikke noget dårligt forslag.

Jeg fisker dog stadig lidt efter hvad der egentlig sker ved at påfylde olie som cirkulationsmedie på er fastbrænselfyr. Jeg tror dog ikke at jeg er så heldig at møde en med erfaring i den retning?

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: fastbrændsel kedel -> Hot Oil Unit

Indlæg af Bagger » 08 okt 2015 11:39

Der sker nok ikke det store på kort sigt.

Men som du selv er inde på, vil du få en olie med lavere varmekapacitet, samt varmeledningsevne. Det vil så sige at der skal mere varme i forbrændingskammeret, specielt for at nå de 140 grader. Hvor meget der skal til, afhænger selvfølgelig af massestrømmen på oliesiden og afkølingen af selv samme i kogningsprocessen. Ved kedeldata for en specifik kedel, (godstykkelse, ståltype, virkningsgrad osv.) vil det være muligt at regne sig frem til.

Når dette er klarlagt, ville jeg spørge fabrikanten hvor meget varme, kedelsider, svejsninger osv. kan holde til, inden der opstår deformationer eller brud. Noget andet der kan skabe problemer er renheden af olien. Det må således sikres at der ikke opstår kondensdannelse med forøget vandindhold til følge. (Trykstigning samt dampdannelse = sprunget kedel).

Uanset finder du ikke en kedel til rumopvarmning, som er testet med olie og så høje temperaturer. Det bærer også præg af et egentligt procesanlæg frem for boligopvarmning, derfor vil du helt sikkert overskride en masse danske regler. Der er nogen maskinsikkerhed osv. at tage hensyn til.
Er det ensbetydende med at det ikke kan lade sig gøre? Bestemt ikke, bare du selv tager dine forholdsregler og passer på dig selv og andre! :)

Baggrund i søfart skriver du. Maskinmester?

etenkeltsp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 07 okt 2015 13:04

Re: fastbrændsel kedel -> Hot Oil Unit

Indlæg af etenkeltsp » 08 okt 2015 23:52

Bagger skrev:Baggrund i søfart skriver du. Maskinmester?

Roger, og derfor en forkærlighed for damp.

Jeg har ikke været helt ærlig, anlægget er ikke til mig selv, men en bekendt. Jeg bryder mig ikke om ideen med 'hot oil' og den er ikke min. Det er dog en velkendt teknologi på coastere osv. Jeg har ikke sejlet med så små skibe at jeg har erfaringer med det.

Jeg er også godt klar over at det vil bryde en masse regler, og det er hvad det er. Med min viden, så bliver jeg nødt til at gøre noget, dvs. anvise et alternativ der først og fremmest er sikkert, så må regler og økonomi henholdsvis komme i anden og tredie række.

Jeg vidste ikke hvor ellers at spørge end i dette forum. Min mave-fornemmelse er bekræftet og tak for det. I har et godt forum.


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: fastbrændsel kedel -> Hot Oil Unit

Indlæg af newpas » 09 okt 2015 00:09


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: fastbrændsel kedel -> Hot Oil Unit

Indlæg af newpas » 09 okt 2015 00:11



Besvar